초록
전자정부 대민서비스는 과거부터 현재까지 공공기관 홈페이지가 다양해지고 서비스 수가 증가함에 따라, 전자민원 문서의 위 변조에 대한 가능성이 제기되는 등 전자민원 서비스 전반에 대한 보안에 대한 요구사항이 증가하고 있다. 기존 연구는 전자정부 중 민원서비스(G4C)와 같은 하나의 서비스와 서비스 제공자 관점에서 보안위협과 대응방안을 제시하였다. 본 연구는 분석 범위를 확대하여 최근 대민서비스 제공 중인 289개 홈페이지를 대상으로 서비스 유형 별 적용되어 있는 보안기술을 분석하고 보안위협에 따른 대응방안을 제시하였다. 본 논문을 통해 대민서비스에 대한 실질적인 대응방안과 동시에 현재 해결해야 할 전자정부 대민서비스의 핵심적인 문제에 대하여 논의하고자 한다.
As the number of public institution web sites and civil services based on electronic government has increased from the past until now, there is an increasing demand for security of the overall electronic civil services such as possibility for forgery and falsification of electronic documents. Existing studies proposed security threats and response methods on an electronic government service (G4C) from the perspective of service provider. In this study, the scope of analysis was expanded to analyze security technology used for each service type on 289 web sites providing civil services and to present response methods on security threats. The aim of this paper is to discuss practical responses to civil services and core problems of civil services in electronic government that need to be resolved.