DOI QR코드

DOI QR Code

The influencing factors of Self-esteem and Major Satisfaction on College Adjustment among Nursing Students

간호대학생의 자아존중감, 전공만족도가 대학생활 적응에 미치는 영향

  • Received : 2014.06.17
  • Accepted : 2014.08.19
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The study was conducted to identify the influencing factor of self-esteem and major satisfaction on college adjustment among nursing students. The subjects consisted of 182 nursing students. Data were collected from November to December 2013 and analyzed using SPSS/WIN 21.0 program. The mean score of self-esteem (2.65), major satisfaction (3.43) and college adjustment (3.14) were above the average. Among demographic factors, grade-level, gender, club activities, and monthly income showed significant difference of the score of college adjustment. College adjustment was statistically significantly higher when self-esteem was higher, major satisfaction was higher. Based on the findings of this study, programs promoting major satisfaction and appropriate counseling and academic guidance for nursing students are needed for college nursing students in order to promote college adjustment.

본 연구는 간호대학생들을 대상으로 자아존중감, 전공만족도가 대학생활적응에 미치는 영향을 파악하기 위한 조사연구이다. 연구 대상자는 간호대학에 재학중인 182명의 학생이었으며 연구는 2013년 11월 15일부터 부터 2013년 12월 20일까지 실시되었다. 구조화된 설문지를 이용하여 간호대학생의 자아존중감, 전공만족도와 대학생활적응을 조사하였으며, SPSS/WIN 20.0 프로그램으로 분석하였다. 연구결과, 간호대학생의 자아존중감은 2.65점으로 중간이상의 점수를 나타냈으며, 전공만족도는 3.43점, 대학생활 적응 정도는 3.14점으로 나타났다. 대학생활적응 점수는 학년별, 성별, 동아리 활동, 한달 용돈 정도에 따라 유의한 차이가 있었다. 대학생활적응은 자아존중감이 높을수록 전공만족도가 높을수록 대학생활적응 점수가 높았다. 본 연구결과를 토대로 간호대학생들의 대학생활적응을 향상시키고 간호 전문직인으로의 가치관과 자부심을 양성해내기 위해서는 적절한 학업지도 및 교과과정을 통한 교육 프로그램을 개발하고 적용해 나가는 연구가 필요하다.

Keywords

References

  1. B. A. Al-khatib, H. S. Awamleh, and F. S. Samawi, "Student's Adjustment to College Life at Albalqa Applied University," American International Journal of Contemporary Research, Vol.11, No.2, pp.7-16, 2011.
  2. Y. W. Lee and Y. J. Lee, "A study of the relationships between daily life stress, self-efficacy and university student life adjustment," J. of Korean Academy of Nursing, Vol.35, No.4, pp.664- 671, 2005. https://doi.org/10.4040/jkan.2005.35.4.664
  3. J. Adler, S. Raju, A. S. Beveridge, S. Wang, J. Zhu, and E. M. mermann, "College adjustment in University of Michigan students with Crohn's and colitis," Inflammatory bowel diseases, Vol.14, No.9, pp.1281-1286, 2008. https://doi.org/10.1002/ibd.20484
  4. J. Wingo, E. Kalkut, E. Tuminello, J. Asconape, and S. D. Han, "Executive functions, depressive symptoms, and college adjustment in women," Applied Neuropsychology Adult, Vol.20, No.2, pp.136-144, 2013. https://doi.org/10.1080/09084282.2012.670154
  5. W. Evans and B. Kelly, "Pre-registration diploma student nurse stress and coping measures," Nurse Education Today, Vol.24, No.6, pp.473-482, 2004. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2004.05.004
  6. D. Edwards, P. Burnard, K. Bennett, and U. Hebden, "A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses," Nurse Education Today, Vol.30, No.1, pp.78-84, 2010. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.06.008
  7. N. Seyedfatemi, M. Tafreshi, and H. Hagani, "Experienced Stressors and Coping Strategies among Iranian Nursing Students," BMC Nursing, Vol.6, No.11, pp.1-11, 2007.6 (2007), 11. https://doi.org/10.1186/1472-6955-6-1
  8. I. J. Deary, R. Watson, and R. Hogston, "A Longitudinal Cohort Study of Burnout and Attrition in Nursing Students," J. of advanced nursing, Vol.43, No.1, pp.71-81, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02674.x
  9. L. Last and P. Fulbrook, "Why Do Student Nurses Leave? Suggestions from a Delphi Study," Nurse education today, Vol.23, No.6, pp.449-58, 2003. https://doi.org/10.1016/S0260-6917(03)00063-7
  10. D. L. Beck and R. Srivastava, "Perceived Level and Sources of Stress in Baccalaureate Nursing Students," J. of Nursing Education, Vol.30, No.3, pp.127-133, 1991.
  11. 김은아, 간호대학생의 대학생활적응 예측모형 구축, 전남대학교 대학원 박사학위논문, 2011.
  12. S. Sasat, P. Burnard, D. Edwards, W. Naiyapatana, U. Hebden, W. Boonrod, and W. Wongmak, "Self-esteem and student nurses: a cross-cultural study of nursing students in Thailand and the UK," Nursing and Health Sciences, Vol.4, No.1-2, pp.9-14, 2002. https://doi.org/10.1046/j.1442-2018.2002.00095.x
  13. 정미현, 신미아, "간호대학생의 자아존중감과 전공만족과의 관계," 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.170-177, 2006.
  14. 정효주, 정향인, "3년제 간호대학 신입생의 자아 존중감, 정서지능, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 명향", 정신간호학회지, 제21권, 제3호, pp.188-196, 2012.
  15. 이정희, 정경연, "세대간 가족관계와 자아분화 및 자아존중감이 대학생활 적응에 미치는 영향", 청소년학연구, 제14권, 제5호, pp.407-429, 2007.
  16. 성미혜, "간호학생의 간호전문직 자아개념과 임상실습만족, 자아존중감 간의 관계", 동서간호학연구지, 제18권, 제1호, pp.18-24, 2012.
  17. R. F. Baumeister, J. D. Campbell, J. I. Krueger, and K. D. Vohs, "Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles?," Psychological Science in the Public Interest, Vol.4, No.1, pp.1-44, 2003. https://doi.org/10.1111/1529-1006.01431
  18. 하혜숙, 대학생의 학과(학부)만족과 학교만족에 관한 연구, 서울대학교 석사학위논문, 2000.
  19. M. T. Tessema, K. Ready, and W. W. Yu, "Factors affecting college students' satisfaction with major curriculum: evidence from nine years of data," International Journal of Humanities and Social Science, Vol.2, No.2, pp.34-44, 2012. https://doi.org/10.9790/0837-0243439
  20. E. Jamelske, "Measuring the impact of a university first-year experience program on student GPA and retention," Higher Education, Vol.57, No.3, pp.373-391, 2009. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9161-1
  21. C. Levesque, A. N. Zuehlke, L. R. Stanek, and R. M. Ryan, "Autonomy and competence in German and American university students: A comparative study based on self-determination theory," J. of Educational Psychology, Vol.96, No.1, pp.68-84, 2004. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.68
  22. 고정은, 김미희, 김은진, 김혜지, 엄지은, 이행아, 장누리, 장동은, "간호대학생의 전공만족도와 간호전문직관의 관계: 일대학 간호대학생을 대상으로", 이화간호학회지, 제45권, pp.29-44, 2011.
  23. 김정아, "일 전문대학 졸업학년 간호학생의 진로만족 영향요인", 한국콘텐츠학회지, 제13권, 제4호, pp.339-349, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.339
  24. M. Rosenberg, Society and adolescent self-image, Princeton, NJ: Princeton University Press. 1965.
  25. 전병제, "Self-Esteem :A test of its measurability", 연세논총, 제11권, 제1호, pp.107-130, 1974.
  26. L. A. Braskamp, S. L. Wise, and D. D. Hengstler, "Student satisfaction as a measure of developmental quality," J. Educational Psychology, Vol.71, pp.494-498, 1979. https://doi.org/10.1037/0022-0663.71.4.494
  27. R. W. Baker and B. Siryk, "Measuring adjustment to college," J. of Counseling Psychology, Vol.31, No.2, pp.179-189, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  28. 현진원, 완벽주의 성향과 평가수준이 과제 수행에 미치는 영향, 연세대학교 석사학위논문, 1992.
  29. 최지혜, 박미정, "일 지역 3년제 간호대학생의 대학생활 적응", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제7호, pp.339-349, 2013.
  30. 양경희, 이정란, 박복남, "간호대학 신입생의 학교적응에 영향을 미치는 요인", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.5-13, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.005
  31. 성기월, 곽오계, 이원희, "간호대학교 학생과 교육대학교 학생의 분노표현, 주장행동 및 자아존중감 비교", 지역사회간호학회지, 제21권, 제1호, pp.1-11, 2010.
  32. T. A. Iacobucci, B. J. Daly, D. Lindell, and M. Q. Griffin, "Professional values, self-esteem, and ethical confidence of baccalaureate nursing students," Nursing Ethics, Vol.20, No.4, pp.479-90, 2013. https://doi.org/10.1177/0969733012458608
  33. K. LeDuc and A. M. Kotzer, "Bridging the gap: A comparison of the professional nursing values of students, new graduates, and seasoned professionals," Nursing Education Perspectives, Vol.30, No.5, pp.279-284, 2009.
  34. 박선영, 자기효능감과 자아존중감이 대학생활적응에 미치는 영향, 숙명여자대학교 석사학위논문, 2003.
  35. 강영숙, 황선경, "간호대학생의 자아존중감과 전공만족도 및 진로동기와의 관련성", 한국산학기술학회논문지. 제14권, 제7호, pp.3301-3309, 2013. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.7.3301
  36. 이시라, 남자간호대학생의 간호사이미지와 전공 만족도가 간호전문직관에 미치는 영향, 아주대학교 석사학위논문, 2011.
  37. 신미아, 간호대학생의 봉사활동, 자아존중감 및 직업존중감이 전공만족도에 미치는 영향, 한국콘텐츠학회지, 제13권, 제11호, pp.1024-1035. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1024
  38. 고수현, 이지영, "대학생의 동아리활동이 학교생활적응유연성에 미치는 영향: 사회적 지지의 매개효과 검증", 복지상담 교육연구, 제2권, 제1호, pp.35-51, 2013.
  39. 성미혜, "여대생의 또래애착과 자아존중감 및 대학생활 적응과의 관계", 한국보건간호학회지, 제 22권, 제1호, pp.84-96, 2008.

Cited by

  1. Effect of Personality and Resilience on Satisfaction with Major in Nursing Students vol.24, pp.4, 2018, https://doi.org/10.11111/jkana.2018.24.4.298