DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Influence of Digital Media's Consumer Experience on Brand Equity and Purchasing Intention -Focused on Interactive Digital Media Consents using Iris Recognition Techniques

디지털 미디어를 통한 소비자 경험이 브랜드 자산 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 -홍채 인식 기술을 이용한 디지털 콘텐츠를 중심으로 -

  • Received : 2014.08.25
  • Accepted : 2014.09.12
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The purpose of this study, due to recent increase of digital outdoor media, is to analyze the consumer experience of interaction with digital media. Through this study it was found that experience factor consisting of cognitive, emotional, and interactional factors has a mediating effect on brand preference and brand reliability which in turn influence consumers' purchasing intention. On the other hand, it was verified that the consumer satisfaction of the experience does not directly influence purchasing intention, but only through the mediation of brand reliability. This research has implications on the academic field as well as in work-level practices, as a study based on an actual operating digital media, not a laboratory simulation that verifies the importance of digital media experience in forming brand equity through immediate influence on brand preference and brand reliability.

본 연구에서는 최근 옥외에서의 디지털 미디어 확대에 따라 단순히 브랜드를 노출하는 것이 아닌 디지털 미디어와 소비자와의 상호작용에 따른 경험의 과정을 연구하였다. 분석 결과 정보적 요인과 감성적 요인, 상호작용성 요인으로 구성된 경험 요인은 브랜드 선호도와 브랜드 신뢰도를 매개하여 구매의도에 영향을 주나 경험 만족도는 구매의도에 직접적인 영향을 미치지 못하고 브랜드 신뢰도를 매개하여 영향을 주는 것으로 나타났다. 이에 대한 시사점으로는 먼저 실험실의 연구 환경이 아닌 실제 운영되고 있는 디지털 미디어 경험 소비자를 대상으로 한 실무 연구 사례로서 의의가 있으며 둘째, 디지털 미디어 경험은 경험하는 순간 즉시적으로 브랜드 선호도와 신뢰도에 전이되어 영향을 미칠 수 있는 중요한 브랜드 자산 형성 요인임을 확인한 것에 의의가 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 심성욱, 고아한, "디지털 사이니지와 QR 코드 활용 에 관한 연구", 광고학 연구, 제23권, 제5호, pp.186-214, 2012.
  2. 김의준, 디지털 영상학 개론, 집문당, 1999.
  3. 조순호, "뉴미디어의 인터렉티브 콘텐츠 사례 연구", 커뮤니케이션 디자인학연구, 제36권, pp.59-68, 2011.
  4. 김재명, 미디어 환경 변화에 따른 모션그래픽의 확장과 융합 현상에 관한 연구, 한양대학교 대학원 박사논문, 2007.
  5. J. H. Yang, "A Study on Non-verbal Communication in Interactive Media Art," Design Convergence Study, Vol.5, pp.8-12, 2012.
  6. C. Crawford, Physical computing Sensing and Controling the Physical World with Computers, Course Technology, 2004.
  7. Rafaeli, "Interactivity: From Mass Media to Communication," Harvard Business Review, Vol.78, No.1, pp.79-87, 1988.
  8. S. J. McMillan and J. S. Hwang, "Measures of Perceived Interactivity: An Exploration of the Role of direction of Communication, User Control, and Time in Shaping Perceptions of Interactivity," Journal of Advertising, Vol.31, No.3, pp.29-42, 2002. https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673674
  9. 김창수, 이성호, 오은해, "디지털콘텐츠의 상호작용요인이 몰입과 사용의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.212-224, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.212
  10. D. Dickinson, "Multimedia Myths," Austrailian Personal Computer, Vol.16, No.10, pp.144-145, 1995.
  11. 김지완, 브랜드 경험 및 개성이 브랜드 성과에 미치는 영향과 복합 쇼핑몰 선택 요인에 대한 연구, 숙명여대 대학원 박사논문, 2011.
  12. 조정식, 남진영, 황장선, "브랜드 경험을 위한 정보원으로서의 커뮤니케이션 접점사전 지식과 제품 유형에 따른 적합성 검증", 광고연구, 제92권, pp.586-619, 2012.
  13. 김우성, 허은정, "소비자 체험마케팅의 핵심적 특성들과 기여에 관한 관찰", 한국생활과학지, 제16권, 제1호, pp.89-101, 2007.
  14. 윤수경, 김명지, 최준호, "디지털 교과서의 상호 작용성이 학습태도에 미치는 영향 : 태블릿PC 기반의 사회와 과학 디지털 교과서를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.205-222, 2014
  15. B. Schmitt, "Experiential marketing," Journal of Marketing Management, Vol.15, No.1-3, pp.53-67, 1999. https://doi.org/10.1362/026725799784870496
  16. 김도희, 박병진, "호텔고객의 인지적, 감정적, 감각적 경험속성이 재방문의도에 미치는 영향", 한국호텔외식경영학회, 제21권, 제6호, pp.61-84, 2012.
  17. L. Berry, L. Carbone, and S. H. Haeckel, "Managing the total consumer experience," MIT Sloan Management Review, Vol.43, No.3, pp.85-89, 2002.
  18. O. A. Mascarenhas, R. Kesavan, and M. Bernacchi, "Lasting customer loyalty: A total customer experience approach," Journal of Consumer Marketing, Vol.23, No.7, pp.97-405, 2006.