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Improvements of Local Government Shopping Mall

지방자치단체 농산물 쇼핑몰 운영 개선 방안 연구

  • Received : 2014.07.04
  • Accepted : 2014.07.29
  • Published : 2014.10.28

Abstract

In this study, the local government proposes to improve agricultural products of the mall. Based on precedent studies, the variables that influence Customer Satisfaction are defined as; Product Quality, Delivery, Price. The result of study model verification is as below. Product Quality, Delivery and Price have positive influence on Customer Satisfaction. Price and Customer Satisfaction have positive influence on Repurchasing intention. Agricultural products through e-commerce transactions is increasing. But, the decreasing sales of professional Mall. Agricultural products have a variety of distribution channels. Because of the distribution system in a variety of price differences. People think that the most important factor is the price. Improvement is as follows. (1) To offer accurate product information, (2) Continuous content maintenance, (3) Conducted a variety of events, (4) To provide consumers with various benefits, (5) Offer a variety of product configurations, (6) Select the appropriate sales methods, (7) Provide ease of search.

최근 농산물 전자상거래의 거래액은 지속적으로 상승하고 있으나 농산물을 취급하는 전문몰의 거래액은 감소하고 있는 실정이다. 농산물의 다양한 유통구조에 따라 판매 가격의 차이가 발생하고 있고, 이러한 차이가 소비자들의 구매결정에 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 지방자치단체 농산물 쇼핑몰의 운영 개선 방안을 도출하고자, 영향요인을 품질, 배송, 가격으로 하여 만족과 재구매의도에 미치는 영향에 관하여 검증하고자 하였다. 검증 결과 품질, 배송, 가격이 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치고, 가격과 만족이 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치지만, 품질과 배송은 재구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 영향요인으로 제시한 변수 중 가격에 가장 민감하게 반응하는 것으로 나타나다. 지자체 쇼핑몰의 운영 개선 방안으로 (1) 정확한 제품 정보의 전달, (2) 지속적인 운영 관리, (3) 다양한 이벤트 실시, (4) 소비자에게 다양한 혜택 제공, (5) 다양한 제품 구성, (6) 적절한 판매 방법의 선택, (7) 삼품 검색의 용이성 제공이 필요하며, 상대적으로 다양한 혜택 제공과 검색 용이성이 중요한 것으로 사료된다.

Keywords

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