Abstract
The purpose of this study was to examine the participation satisfaction of elderly participants in the job creation project for the elderly, their living satisfaction, life satisfaction and the influence of their participation satisfaction in the project on their living satisfaction and life satisfaction. The major findings of the study were as follows: First, the senior citizens who participated in the job creation project for the elderly expressed a relatively high satisfaction with the project, but the level of their living satisfaction and life satisfaction was not that high. The elderly people who participated in the educational programs of the project were more satisfied with their own participation, living and life. Second, the senior participants who were more gratified with their own participation were more satisfied with their living and life. Third, the living satisfaction and life satisfaction of the elderly participants were under the largest influence of their educational satisfaction, which was part of participation satisfaction. The findings of the study suggest that more educational programs should be offered to step up the expansion of the job creation project for the elderly. In order to boost the living satisfaction and life satisfaction of the elderly, more intensive education should be provided on the job content of the job creation project for the elderly, and the development and implementation of appropriate educational programs are required as well.
본 연구는 노인 일자리사업 참여 노인들의 참여 유형에 따라 노인 일자리사업 참여 만족도와 생활만족도, 그리고 삶의 만족도를 살펴보고, 노인 일자리사업 참여 만족도가 노인의 생활만족도와 삶의 만족도에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 노인 일자리사업 참여 노인들은 참여 만족도가 비교적 높았으나 생활만족도와 삶의 만족도는 그다지 높지 않았으며, 특히 교육형에 참여한 노인이 노인 일자리사업 참여 만족도와 생활만족도, 그리고 삶의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 노인 일자리사업 참여 노인들은 참여 만족도가 높을수록 생활만족도와 삶의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 노인 일자리사업 참여 노인들의 생활만족도와 삶의 만족도에는 노인 일자리사업 참여 만족도 중에 교육 만족도가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때, 노인 일자리사업을 확대, 시행함에 있어서는 교육형 위주로 이루어지도록 유도할 필요가 있으며, 노인들의 생활만족도와 삶의 만족도 제고를 위해서는 노인 일자리사업의 업무내용에 대한 교육의 강화 및 적절한 교육 프로그램을 개발 시행할 필요가 있다.