References
- Zenichiro Katano, Teaching Materials Using the History of Mathematics, (Korean translation by Kim B. Y., Chung Y. W.), Kyung Moon Sa, Seoul, 2011.(가타노 젠이치로, 김부윤, 정영우 옮김, 수학사를 활용한 교재연구, 경문사, 2011.)
- Koh Y. M., Lee S. W., History of Mathematics in Chosun Dynasty, The Korean Journal for History of Mathematics 22(3) (2009), 61-78.(고영미, 이상욱, 朝鮮算學의 흐름, 한국수학사학회지 22(3) (2009), 61-78.)
- Kwon O. N., Park J. S., Kim E. J., Instruction of History of Mathematics with Mathematical Machines, Journal for History of Mathematics 26(4) (2013), 301-320.(권오남, 방정숙, 김은지, 수학기계를 활용한 수학사 수업, Journal for History of Mathematics 26(4) (2013), 301-320.) https://doi.org/10.14477/jhm.2013.26.4.301
- Kim K. W., Cho J. S., Development of teaching and learning materials using history of mathematics on numeration system in the middle school mathematics, Journal of The Natural Science 13 (2004), 1-14, Institute of Natural Science of The Silla University.(김기원, 조지선, 기수법에서 수학사를 활용한 교수.학습 자료 개발, 신라대학교 자연과학연구소 자연과학논문집 13 (2004), 1-14.)
- Kim H. G., Kim I. S., On Teaching Middle Mathematics using History of Mathematics, Journal of Science Education 29(1) (2005), 25-38, Chonnam National University.(김효금, 김인수, 수학사를 활용한 중학교 수학 학습지도, 전남대학교 사범대학 과학교육연구소 과학교육연구지 29(1) (2005), 25-38.)
- Yang S. H., A Study on the Role and Utilization of GeoGebra in Teaching and Learning of Mathematics. Doctoral Dissertation of Sungkyunkwan University, 2012.(양성현, 수학 교수학습에서 GeoGebra의 역할과 활용 방안에 관한 연구, 성균관대학교 박사학위논문, 2012.)
- Yoon D. W., Park S. J., The Effect of using Teaching-Learning Materials from Mathematical History of the Impact Students-Centered around Sequence Chapters of Mathematics, Communications of mathematical education 20(3) (2006),343-359.(윤대원, 박선정, 수학사 및 예화자료를 활용한 교수.학습이 학생들에게 미치는 효과-수학I 수열 단원을 중심으로, 수학교육논문집 20(3) (2006), 343-359.)
- Lee G. D., Choi Y. G., Two Presentation Ways of Complex Numbers Consulting History and Intellectual Interest, Journal for History of Mathematics 26(4) (2013), 259-275.(이기돈, 최영기, 수학사와 지적 흥미를 고려한 복소수의 두 가지 제시 방법, Journal for History of Mathematics 26(4) (2013), 259-275.) https://doi.org/10.14477/jhm.2013.26.4.259
- Lee S. H., SanSulGwanGyeon, 1855. 李尙爀, 김상미, 허민 옮김, 산술관견(算術管見), 교우사, 2006.
- Lee C. G., SeoGyeSwaeRok.SanSulGwanGyeon.ChaGeunBangMongGu.IkSan, The Korean Journal for History of Mathematics 7(1) (1992), 71-75.(李昌九, 書計鎖錄.算術管見.借根方蒙求.翼算(解題), 한국수학사학회지 7(1) (1992), 71-75.)
- Lee C. G., JuSeoGwanGyeon and SanSulGwanGyeon, The Korean Journal for History of Mathematics 2(1) (1985), 73-74.(李昌九, 籌書管見과 算術管見, 한국수학사학회지 2(1) (1985), 73-74.)
- Chang M. H., A Study on Mathematics Education Teaching Method using History of Mathematics-Focused on the Second Grade of Middle School, The Korean Journal for History of Mathematics 1(1) (1984), 86-89.(장미화, 수학사를 도입한 수학교육지도방법에 대한 연구-중학교 2학년을 중심으로, 한국수학사학회지 1(1) (1984), 86-89.)
- Chang H. W., Chosun Mathematics, Kyung Moon Sa, Seoul, 2006.(장혜원, 산학서로 보는 조선수학, 경문사, 2006.)
- Chang H. W., Analysis on Gu-il-jip, the mathematical book of Chosun dynasty and its pedagogical applications, The Journal of Educational Research in Mathematics 13(4) (2003), 429-446.(장혜원, 조선시대의 산학서 <구일집> 의 내용 분석 및 교육적 활용 방안 탐구, 수학교육학연구 13(4) (2003), 429-446.)
- Chung D. G., A Study on the Use of History of Mathematics to Improve the Mathematics Instruction, The Bulletin of Science Education 10 (1998), 300-344, Science Education Center Inchon National University of Education.(정동권, 수학 수업 개선을 위한 수학사의 활용, 인천교육대학교 과학교육연구소 과학교육논총 10 (1998), 300-344.)
- Jung I. S., History of Mathematics and Mathematics Education, The Korean Journal for History of Mathematics 1(1) (1984), 83-85.(정일숙, 수학사와 수학교육, 한국수학사학회지 1(1) (1984), 83-85.)
-
Jung H. N., The thought of numerical theory of Shao Kangjie and its influence on
, The Korean Journal for History of Mathematics 23(4) (2010), 1-15.(정해남, 소강절의 수론 사상과 <구수략> 에 미친 영향, 한국수학사학회지 23(4) (2010), 1-15.) - Jung H. N., Pedagogical Approach of the Nine Chapters on the Mathematical Art and Nam Byung Gil's GuJangSulHae, Education of Primary School Mathematics 14(2) (2011), 103-116.(정해남, <구장산술九章算術> 과 남병길의 <구장술해九章術解> 의 교육적 활용 방안, 초등수학교육 14(2) (2011), 103-116.)
- Cho J. H., A Study on Development of Arithmetic in the Chosun Dynasty, Doctoral Dissertation of Kyungnam University, 2012.(조진협, 조선 시대 산학의 발전에 관한 연구, 경남대학교 박사학위논문, 2012.)
- Jin M. Y. et al, The history of conic sections and mathematics education, The Korean Journal for History of Mathematics 25(4) (2012), 83-99.(진만영 외, 원뿔곡선의 수학사와 수학교육. 한국수학사학회지 25(4) (2012), 83-99.)
- Her M., Mathematics Education through the Use of History of Mathematics, Journal of the Research Institute of Basic Science (1997), 21-32, Research Institute of Basic Science Kwangwoon University.(허민, 수학사를 활용한 수학 교육, 광운대학교 기초과학연구소 기초과학연구논문집 (1997), 21-32.)
- Her M., A Study of Classical Problem Using Mathematics Education, The Korean Journal for History of Mathematics 13(1) (2000), 33-48.(허민, 수학 교육에 활용할 옛 문제 연구, 한국수학사학회지 13(1) (2000), 33-48.)
- Hong S. S., Chosun Mathematician Lee Sang Hyuk I, The Newsletter of the Korean Mathematical Society 134 (Nov. 2010), 10-13.(홍성사, 朝鮮算學者李尙爀I, 대한수학회소식지 134 (2010.11), 10-13.)
- Hong S. S., Hong Y. H., Equation Theory of Chosun Mathematician Lee Sang Hyuk, The Korean Journal for History of Mathematics 17(1) (2004), 1-14.(홍성사, 홍영희, 朝鮮算學者李尙爀의 方程式論, 한국수학사학회지 17(1) (2004), 1-14.)
- Hong S. S., Hong Y. H., Lee Sang Hyuk's ChaGeunBangMongGu and SuRiJeongOn, The Korean Journal for History of Mathematics 21(4) (2008), 11-18.(홍성사, 홍영희, 李尙爀의 借根方蒙求와 數理精蘊, 한국수학사학회지 21(4) (2008), 11-18.)
- Shmuel Avital, Learn from Masters; History of Mathematics Can Help Improve Instruction and Learning, The Mathematical Association of America, 1995, 3-12. Shmuel Avital, 허민 옮김, 수학사는 교수와 학습을 증진시킬 수 있다, 한국수학사학회지 9(1) (1996), 58-69.
Cited by
- Application of '圓容三方互求' as a Mathematically Challenging Problem for Mathematically Gifted Elementary Students vol.29, pp.1, 2016, https://doi.org/10.14477/jhm.2016.29.1.017