An Empirical Study of Students' Start-Up Activities: Integrated Approach of Student-Focused Cognitive Model and Supportive Activities of University

대학생 창업활동에 대한 실증적 연구 : 대학생 중심의 인지적 모델과 대학지원의 통합적 접근

  • Received : 2014.07.11
  • Accepted : 2014.08.13
  • Published : 2014.08.31

Abstract

The basic purpose of this study is to examine the relationship among entrepreneurial intention, university supports for startup, and startup activities of university students. For the study, we identified the influence factors of students' startup intention based on reviewing preceding studies and examined how these factors affect their intention of new venture startup. In addition, this study attempted to examine how these factors that can have a significant impact on entrepreneurial intention affect startup activities and analyzed how entrepreneurial intention would mediate the relationship between these influence factors and startup activities. A total of 769 students who chosen by random were surveyed and all questionnaires were sent by mail to the universities that entrepreneurship education and entrepreneurial programs were selected as the forerunners from the government. As a result, this study revealed that student's psychological traits such as entrepreneurial self-efficacy and risk-taking have significant effect on the intention of startup. And student's exposure to the role models and various entrepreneurial experiences such as entrepreneurship education and entrepreneurial student's club in the university has significantly positive influence on the intention of startup. This study also found that the effects of these explanatory variables of this research on startup activities have been partially mediated by entrepreneurial intention. The entrepreneurial intention was also proven to have a significant effect on startup activities. Finally, the extent to which university supports activities for students' startup moderated the relationship between entrepreneurial intention and university students' startup activities. We believe that these results of this study contribute to the understanding of the entrepreneurship process both theoretical and practical perspectives.

본 연구의 기본적 목적은 대학생들의 창업활성화를 위해 창업활동에 중요한 영향을 미치는 창업의도와 대학의 창업지원 활동을 중심으로 이들 변수들이 창업활동에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 연구자들은 대학생 창업의도의 영향요인을 식별하고 이들 영향요인들이 창업의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하고자 했다. 그리고 창업의도에 중요한 영향을 미칠 수 있는 이들 요인들이 창업활동에는 어떠한 영향을 미치며, 그 과정에서 창업의도가 어떠한 매개효과를 발휘할 수 있는지를 실증적으로 검증하였다. 실증적 연구를 위해 수집된 설문지는 총 769부이며 창업선도대학을 중심으로 설문지가 배포되었다. 설문지는 자기응답방식으로 이루어졌다. 이들 설문지를 토대로 자료를 분석한 결과 대학생들의 창업에 대한 자기효능감과 위험감수성향은 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 창업강좌 수강이나 창업동아리 활동과 같은 경험 및 롤모델의 경험 또한 창업의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 창업의도는 개별적으로 창업활동에 유의한 긍정적 영향을 미치지만 부분매개변수로서의 역할도 수행할 수 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 창업의도가 높은 학생들이 대학의 창업지원 활동을 많이 경험할 수도 창업활동은 더욱 활발해지는 것으로 분석되었다. 본 연구의 이러한 결과들은 대학생들의 창업의 과정을 이해하는데 있어서 이론적으로나 실무적으로 큰 도움이 될 것으로 판단된다.

Keywords