DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Structural Aspect of Storytelling in Contemporary Cinema -Focused on the style of Structural Film and Apichatpong Weerasethakul's Film-

현대영화에 나타난 스토리텔링의 구조적 경향에 관한 연구 -구조영화와 아피찻퐁 위라세타쿤의 영화양식 비교를 중심으로-

  • Seo, Won-Tae (Dept. of Visual Studies, Kongju National University)
  • 서원태 (공주대학교 예술대학 영상학과)
  • Received : 2014.06.23
  • Accepted : 2014.09.20
  • Published : 2014.09.28

Abstract

The purpose of this research is to analyse the structural aspect of storytelling in contemporary cinema which is focused on the Apichatpong Weerasethakul's film. The structural/materialist filmmakers insisted the formal experiment of film form itself and the methodology to create meaning by using it. Apichatpong Weerasethakul accepted and recreated aesthetic result of the structural/materialist film to transform his own cinematic style. As a result, he expanded his film aesthetic to post-modern film aesthetics. For this, he created the structure of film by using diegetic and non-diegetic sound and image creatively. The conventional storytelling method of contemporary cinema is based on the classic theory of 'poetica' of Aristoteles, which creates illusory diegesis of cinema. but Apichatpong Weerasethakul seeks and re-constructs storytelling methodology based on the product of structural/materialist film.

현대영화에 나타난 스토리텔링의 구조적 경향을 아피찻퐁의 영화와 구조영화를 통해 비교분석하는 것이 본 연구의 목적이다. 구조적 특징과 관련하여 주요하게 논의된 개념은 반환영성인데 이는 1960,70년대 영미권을 중심으로 활동한 구조/물질주의 영화작가들의 형식적 실험에 영향을 받은 측면이 있다. 하지만 구조/물질주의 영화가 영화형식에 대한 극단적인 실험에 중심을 두고 있었다면 아피찻퐁의 영화는 이를 수용하고 넘어선 포스트모던 영화의 미학으로 확장되었다. 아피찻퐁은 주류적 스토리텔링방식을 거부하거나 무시하기 보다는 환영과 비환영의 개념사이에서 균형을 잡는다. 아피찻퐁은 이를 위해 영상과 음향의 외재성과 내재성을 창의적인 방식으로 활용한다. 현대 영화에서 관찰할 수 있는 주류적 스토리텔링 방식이 아리스토텔레스가 시학에서 언급한 방법론들의 현대적 변용에 기초하여 여전히 환영적 디제시스 창조에 관여하고 있는 반면 아피찻퐁은 구조/물질주의 실험영화의 미학적 성과 위에서 스토리텔링 전략의 새로운 방향을 모색한다.

Keywords

References

  1. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art: An Introduction(4th ed.), Trans. J.S.Joo, Y.K.Lee, Theory & Praxis, p.140, 1993.
  2. Michael Rabiger, Directing the Documentary(2nd ed.), Trans. J.H.Jo, H.S.Hong, Chiho Publishing House, p.22, 1997.
  3. http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=666&docId=895186&mobile&categoryId=666. 2014.6.20.
  4. Vicent Pinel, Le Montage, Trans. E.J. Shim, Ewha Womans University Press, p.18, 2006.
  5. Vicent Pinel, Le Montage, Trans. E.J. Shim, Ewha Womans University Press, p.24, 2006.
  6. Emmanuel Siety, Le Plan, Trans. E.J. Shim, Ewha Womans University Press, pp.79-84, 2006.
  7. Steven d.Katz, Shot by Shot, Trans. H.S.Kim, B.K.Choi, Sigongsa, p.159, 1998.
  8. Michael O'Pray, Avant-Garde Film, Trans. M.S.Yang, M.Y.Jang, Communicatin Books, pp.36-37, 2010.
  9. P. Adams Sitney, "Structural Film" No. 47, Summer, 1969; revised, Winter, 1969, in P. Adams Sitney (ed). Film Culture Reader, Cooper Square Press, p.327, 2000.
  10. P. Adams Sitney, Visionary Film, Oxford University Press, p.348, 2002.
  11. A.L.Rees, A History of Experimental Film and Video, Trans. J.K.Seong, Communication Books, p.163, 2013.
  12. A.L.Rees, A History of Experimental Film and Video, Trans. J.K.Seong, Communication Books, p.328, 2013.
  13. P. Adams Sitney, Visionary Film, Oxford University Press, p.351, 2002.
  14. Peter Gidal, Theory and Definition of Structural/Materialist Film, in Peter Gidal (ed.), Structural Film Anthology, BFI, p.1, 1978.
  15. Peter Gidal, Theory and Definition of Structural/Materialist Film, in Peter Gidal (ed.), Structural Film Anthology, BFI, p.4, 1978.
  16. D.J.Suh, Various aesthetic methods of Apichatpong Weerasethakul's film, Contemporary Film Studies, Vol.8, p.77, 2009.
  17. J.K. Jin, Contemporary Aesthetics, Art Books, p.155, 2011.
  18. D.J.Suh, Various aesthetic methods of Apichatpong Weerasethakul's film, Contemporary Film Studies, Vol.8, p.79, 2009.
  19. J.H.Oh, Dual Structure of Apichatpong Weerasethakul's film, Contemporary Film Studies, Vol.8, p.103, 2009.
  20. Peter Gidal, Theory and Definition of Structural/Materialist Film, in Peter Gidal (ed.), Structural Film Anthology, BFI, p.2, 1978.