DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Acting Style Between 2D Hand-drawn Animation and 3D Computer Animation : Focused on Expression of Emotion by Using Close-up

2D 핸드 드로운 애니메이션과 3D 컴퓨터 애니메이션에서의 액팅(acting) 스타일 비교 -클로즈-업을 이용한 감정표현을 중심으로-

  • 문재철 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 김유미 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상예술학)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Around the turn of 21st century, there has been a major technological shift in the animation industry. With development of reality-based computer graphics, major American animation studios replaced hand-drawn method with the new 3D computer graphics. Traditional animation was known for its simplified shapes such as circles and triangle that makes characters' movements distinctive from non-animated feature films. Computer-generated animation has largely replaced it, but is under continuous criticism that automated movements and reality-like graphics devaluate the aesthetics of animation. Although hand-drawn animation is still produced, 3D computer graphics have taken commercial lead and there has been many changes to acting of animated characters, which calls for detailed investigation. Firstly, the changes in acting of 3D characters can be traced from looking at human-like rigging method that mimics humanistic moving mechanism. Also, if hair and clothing was part of hand-drawn characters' acting, it has now been hidden inside mathematical simulation of 3D graphics, leaving only the body to be used in acting. Secondly, looking at "Stretch and Squash" method, which represents the distinctive movements of animation, through the lens of media, a paradox arises. Hand-drawn animation are produced frame-by-frame, and a subtle change would make animated frames shiver. This slight shivering acts as an aesthetic distinction of animated feature films, but can also require exaggerated movements to hide the shivering. On the contrary, acting of 3D animation make use of calculated movements that may seem exaggerated compared to human acting, but seem much more moderate and static compared to hand-drawn acting. Moreover, 3D computer graphics add the third dimension that allows more intuitive movements - maybe animators no longer need fine drawing skills; what they now need is directing skills to animate characters in 3D space intuitively. On the assumption that technological advancement and change of artistic expressionism are inseparable, this paper compares acting of 3D animation studio Pixar and classical drawing studio Disney to investigate character acting style and movements.

2000년대 초를 거치면서 리얼리티 기반의 컴퓨터 그래픽스의 발달과 함께 서구를 중심으로 메인스트림 장편 애니메이션은 핸드 드로운(hand-drawn) 방식에서 점차 3D 컴퓨터 그래픽스 사용으로 변화됐다. 전통적으로 드로잉 방식의 애니메이션은 원, 삼각형 등 단순한 형태로 추상화 된 캐릭터들의 독특한 움직임에서 다른 예술장르와 차별화되는 미적 고유성을 찾았다면, 컴퓨터의 사용은 그 움직임의 자동화 방식과 리얼리티 지향의 그래픽으로 인해 그와 같은 애니메이션의 미적 특성을 저해한다는 논란이 있어왔다. 3D 컴퓨터 그래픽스의 제작방식의 도입은 애니메이션의 액팅 스타일에도 많은 변화를 가져왔다. 우선 실제 인간의 운동 메커니즘과 유사한 리깅(rigging)방식을 보면 3D 캐릭터의 액팅 스타일의 변화를 추적해 볼 수 있다. 핸드 드로운 애니메이션의 경우 캐릭터의 머리카락, 옷 등은 소품이 아닌 캐릭터의 일부로써 액팅을 했다면, 이제 머리카락, 옷 등은 시뮬레이션 되기 때문에 애니메이터에겐 오직 캐릭터의 몸만이 액팅 대리물이 됐다. 다음으로 애니메이션의 특징이라 할 '스트레치 앤 스쿼시(stretch and squash)'의 과장된 움직임을 매체의 특성과 관련해 생각해 보면, 한 프레임씩 수작업으로 그려지는 바, 미세하게 나타나는 선의 떨림은 피할 수 없다. 이 떨림은 묘한 미적효과로도 기능하지만 동시에 이를 감추기 위해 과장된 움직임은 필연적인 것일 수도 있다. 이와 다르게 수학적인 움직임 계산으로 매끄러운 움직임의 표현이 가능한 소프트웨어의 사용은 다소 이분화 된 액팅 방식을 보인다. 기본적으로 사람과 같은 움직임에서 과장 된 제스처로 액팅하거나 또는 정적이며 절제된 동작으로 감정을 연기한다. 또한 z축의 깊이 공간을 추가되고 캐릭터를 직관적으로 움직임일 수 있는 컴퓨터 그래픽의 편리성은, 뛰어난 드로잉 아티스트를 넘어 뛰어난 연기 지도자가 될 것을 애니메이터에게 요구 한다. 특히 캐릭터의 감정표현과 관련해 디지털 테크놀로지의 새로운 표현양식은 애니메이터에게 액팅의 유형과 관련 넓은 선택을 제공한다. 이는 애니메이션에 있어 동작 위주의 액팅 스타일에서 내면적 감정 표현으로의 연기 영역의 확장을 의미한다.

Keywords

References

  1. 박성수, 디지털 영화의 미학, 문화과학사, 2001.
  2. 박문호, 뇌 생각의 출현 대칭, 대칭의 붕괴에서 의식까지, 휴머니스트, 2008.
  3. 유리 로트만, 유리 치비얀, 이현숙 역, 스크린과의 대화, 우물이 있는 집, 2010.
  4. 자크 오몽, 오정민 역, 이마주, 동문사, 2006.
  5. 메리 엘렌 오브라이언, 최상식 역, 영화연기, 연극과 인간, 2003.
  6. 토니 바, 이승구 외 역, 영화연기, 집문당, 2001.
  7. 제이 데이비드 볼터, 리처드 그루신, 이재현 역, 재매개, 커뮤니케이션북스, 2011.
  8. 메리 엘렌 오브라이언, 최상식 역, 카메라 연기의 테크닉과 역사, 연극과인간, 2003.
  9. 김용구, 영화연기에 있어서 세 가지 거리(distances)에 관한 소고, 한국영화교육학회지, 4권(2002).
  10. James Naremore, Acting in the Cinema, University of California Press, 1990.
  11. Richard Williams, The Animators's Survival Kit, Faber and Faber, 2002.
  12. Stephen Prince, Digital Visual Effects in Cinema -The Seduction of Reality-, Rutgers University Press, 2012.
  13. William Brown, "Beowulf: The Digital Monster Movie", Animation: An Interdisciplinary Journal, Vol. 4, No. 2 (2009).
  14. Jenna Ng, "Seeing Movement: On Motion Capture and James Cameron's Avatar", Animation: An Interdisciplinary Journal, 49, No.4, Summer 2010.
  15. Lisa Node, "No Longer Themselves?: Framing Digitally Enabled Posthumous"Performance", Cinema Journal, Vol. 7, No. 3, 2012.
  16. Pat Power, "Animated Expressions: Expressive Style in 3D Computer Graphic Narrative Animation", Animation, July 21, 2009.
  17. Teri Silvio, "Animation: The New Performance", Journal of Linguistic Anthropology, Volume 20, Issue 2, 2010. 09.
  18. Yacov Freedman, "Is it real... or is it motion capture: The battle to redefine animation in the age of digital performance", The Velvet Light Trap, Number 69, Spring 2012.
  19. <그랜드 부다페스트 호텔> (The Grand Budapest Hotel, 2014)
  20. <메리다와 마법사의 숲> (Brave, 2012)
  21. <아이언 자이언트> (The Iron Giant, 1999)
  22. <알라딘> (Aladdin, 1992)
  23. <혹성탈출: 진화의 시작> (Rise of the Planet of the Apes, 2011)