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Prosumer Marketing for the Open Source Software(OSS) utilizing the Social Media Platform

소셜 미디어 플랫폼을 활용한 오픈소스 SW의 프로슈머 마케팅 연구

  • 김태양 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과) ;
  • 신동희 (성균관대학교 인터랙션사이언스학과)
  • Received : 2014.07.15
  • Accepted : 2014.08.14
  • Published : 2014.09.28

Abstract

The interest on the Open Source Software(OSS) has been increasing as the Microsoft's latest Windows XP support ended. In this light trend, this study can contribute to the OSS marketing area. Specifically, it examined that the activation of online brand community about the OSS can affect to prosumer marketing of the OSS utilizing social media platform. In addition, the OSS social media platform users' loyalty for the OSS was investigated. The findings show that content, consumer support, UI, and reward among the activate factors of online brand community significantly affected to the activation of OSS social media platform. The brand reputation, however, was found insignificant to the activation of OSS social media platform. In addition, the activation of OSS social media platform can positively affect to their loyalty for the OSS. It means that participation to the social media activities about OSS and interaction with others in the network can help to form positive attitude for the OSS. In conclusion, the prosumer marketing utilizing social platform can be an important strategy as a new solution of the OSS business in the rapidly changing ICT ecosystem environment.

본 연구는 오픈소스SW의 기술적 접근이 아닌 개발자와 소비자들이 함께 참여하고 공유할 수 있는 소셜 플랫폼을 활용한 프로슈머(Prosumer)마케팅의 관점에서 OSS의 마케팅연구에 기여점을 제시하고자한다. 이를 위하여 OSS의 온라인 브랜드 커뮤니티 활성화가 소셜 미디어 플랫폼을 활용한 OSS의 프로슈머 마케팅에 미치는 영향을 알아보고 최종적으로 소셜 미디어 플랫폼 사용자들의 OSS에 대한 충성도를 알아보고자 하였다. 연구의 결과로서 온라인 브랜드 커뮤니티의 활성화 요인들 중 커뮤니티의 콘텐츠, 고객지원, UI, 그리고 커뮤니티 활동에 대한 유/무상의 보상이 OSS 소셜 미디어 플랫폼 활성화에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 브랜드의 명성은 OSS 소셜 미디어 플랫폼 활성화에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 또한, OSS 소셜 미디어 플랫폼의 활성화가 OSS의 충성도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 이는 급변하는 ICT 생태계에서 OSS 비즈니스의 새로운 해법으로서 소셜 플랫폼기반 프로슈머 마케팅이 중요한 전략이 될 수 있다는 것을 보여주는 결과라고 할 수 있다.

Keywords

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