DOI QR코드

DOI QR Code

Kitsch Features Expressed in Contemporary Fashion Accessories

현대 패션 액세서리에 나타난 키치(Kitsch) 특성

  • Received : 2014.05.12
  • Accepted : 2014.07.30
  • Published : 2014.09.30

Abstract

The purpose of this study is to develop various designs through renewing and changing perception of accessories by examining various and arbitrary Kitsch. For the method of this study, literature review was mainly used for research of formative characteristics in Kitsch fashion. 798 pieces of work from fashion magazines and website with a focus on Milan, Paris, London and New York collections, in the decade of 2000-2010 were collected. The results of this study are as follows. First, the characteristic of exaggeration is classified into two types: the visual exaggeration, which is characterized by psychological expression through excessive images and (2) the collecting exaggeration, which is not simple but a want of large quantities. Second, the characteristic of satire is classified into two types: (1) the imitation-satire, which satirizes messages to societies with creative humor by using easily consumed materials and (2) the resistance-satire, which is destructive and offensive against isolation and desolation of a capitalistic society. Third, the characteristic of amusement is classified into two types: (1) the playful-amusement, which raises a laugh slyly by using clever materials and (2) the childish-amusement, which involves childish imagination and humor-sense because of desire to be a child. Fourth, the characteristic of nostalgia is classified into two types: (1) the romantic character expressing a departure from modern society, which is desolate because of the urbanization process, and (2) the intermediate character recreating an esthetic category by interacting with different and relative elements. Fifth, the characteristic of inappropriateness is expressed through a deliberate mistake, and it denies existing senses of beauty by overturning common sense and creating new senses of beauty, expressions in distortion and modification of stereotype.

Keywords

References

  1. 최준자 (1992), 장신구의 세계, 서울: 도서출판 예경, p. 31.
  2. 김영인 외 (2001), 현대패션과 액세서리 디자인, 서울: 교문사, p. 5.
  3. 동아세계백과사전 12 (1982), 서울: 동아출판사, p. 18.
  4. 송신영 (2003), 연꽃무늬를 이용한 모자디자인 연구, 조선대학교 대학원 석사학위논문, p. 13.
  5. 김영인 외 (2001), 현대패션과 액세서리 디자인, 서울: 교문사, p. 164.
  6. 정해선 (2005), 모자와 패션이미지의 트랜드 분석과 조형성 연구, 경상대학교 대학원 석사학위논문, p. 8.
  7. 임옥수 (2000), 복식에서의 장신구 역할 및 미적 기능성에 관한 연구, 한국공예논총, 3(2), p. 203.
  8. 김영인 외 (2001), 현대패션과 액세서리 디자인, 서울: 교문사, p. 178.
  9. Celia Stall-Meadows (2008), 패션 액세서리, 서울: 시그마프레스, pp. 360-361.
  10. Dictionary of Art & Artist (1998), New York: The Random House, p. 284.
  11. Abraham Moles (1998), 키치란 무엇인가?, 엄광현 역, 서울: 시각과 언어, p. 9.
  12. Matei Calinescu (1994), 모더니티의 다섯 얼굴, 이영욱 외 역, 서울: 시각과 언어, pp. 291-292.
  13. 오창섭 (2002), 디자인과 키치, 서울: 시지락, p. 108.
  14. Abraham Moles (1998), 키치란 무엇인가?, 엄광현 역, 서울: 시각과 언어, p. 36.
  15. 김경옥 (1998), 현대 패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, p. 8.
  16. 김도영 (2001), 키치가 현대 패션디자인에 미친 영향에 대한 고찰, 한양대학교 대학원 석사학위논문, p. 18.
  17. 곽지은 (2004), op. cit., p. 10.
  18. 김혜정 (1995), 현대 패션에 나타난 키치에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 33.
  19. Abraham Moles (1998), 키치란 무엇인가?, 엄광현 역, 서울: 시각과 언어, pp. 83-90.
  20. 김정숙 (1996), 키치(Kitsch)패션의 미적가치에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 김경옥 (1998), 현대패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 박경화 (2003), 키치패션의 조형미 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 이언주 (2008), 키치(Kitsch)의 미적 특성을 응용한 패션 스타일링 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 김경옥 (1998), 현대 패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, pp. 14-15.
  25. 김도영 (2001), 키치가 현대 패션디자인에 미친 영향에 대한 고찰, 한양대학교 대학원 석사학위논문, p. 55.
  26. 김혜정 (1995), 현대 패션에 나타난 키치에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 54.
  27. 자료검색일 2011. 4. 10, http://www.firstviewkorea.com/Collection/
  28. 이은정 (2004), 현대 헤어디자인에 표현된 키치 특성에 관한 연구, 조선대학교 대학원 석사학위논문, p. 62.
  29. Wilson. Elizabeth (1985), Adorned in Dreams: Fashion and Modernity, London: Virago Press, p. 14.
  30. 이은정 (2004), 현대 헤어디자인에 표현된 키치 특성에 관한 연구, 조선대학교 대학원 석사학위논문, p. 64.
  31. 김혜정 (1995), 현대 패션에 나타난 키치에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, p. 62.
  32. 하지수 (1994), 현대패션에 표현되는 유희성, 복식, 22권, pp. 75-76.
  33. 오창섭 (1996), 키치 현상을 통해 본 제품의 문화적, 사회적 기능, 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 211.
  34. 서승미 (1999), 현대 키치 이미지 패션연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  35. 박경화 (2003), 키치패션의 조형미 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp. 93-94.
  36. 강주아 (2003), 21세기 헤어스타일 양상에 나타난 키치 특성에 관한 연구, 용인대학교 대학원 석사학위논문, p. 93.
  37. D. W. 하딩 (1967), The Nation of escape in fiction and Entertainment, Oxford Review, 4, p. 32.
  38. 임경순 (1999), 현대 패션 코디네이션 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문, p. 135.
  39. 김경옥 (1998), 현대패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, p. 19.
  40. 양진희 (2002), 현대 메이크업에 나타난 레트로 경향: 1990년대에 나타난 1950, 1960년대 스타일을 중심으로, 건국대학교 대학원 석사학위논문. pp. 7-8.
  41. 김경옥 (1998), 현대패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, p. 26.
  42. Matei Calinescu (1994), 모더니티의 다섯 얼굴, 이영욱 외 역, 서울: 시각과 언어, p. 293.
  43. 김경옥 (1998), 현대패션에 표현된 키치(Kitsch) 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문, p. 69.

Cited by

  1. The Effects of Experiential Value on Brand Equity - Focus on Kitsch Product of Luxury Brands - vol.66, pp.2, 2016, https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.2.045
  2. Development of the Fashion Accessory Design Education Program to Improve the Educational Efficiency of the Visually Impaired vol.66, pp.6, 2016, https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.6.095
  3. A Study on the Expressive Characteristics and Design of the Clown in Modern Fashion : Jewelry Design Using the Aesthetic Motif of the Clown vol.71, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7233/jksc.2021.71.2.163