DOI QR코드

DOI QR Code

클라우드 컴퓨팅에서 N-스크린 서비스를 위한 동영상 트랜스 코딩 기법

Video Transcoding Scheme for N-Screen Service Based on Cloud Computing

  • 임헌용 (한양대학교 ERICA 캠퍼스 컴퓨터공학과) ;
  • 이원주 (인하공업전문대학 컴퓨터정보과) ;
  • 전창호 (한양대학교 ERICA 캠퍼스 컴퓨터공학과)
  • Lim, Heon-Yong (Dept. of Computer Science & Engineering, Hanyang University ERICA Campus) ;
  • Lee, Won-Joo (Dept. of Computer Science, Inha Technical College) ;
  • Jeon, Chang-Ho (Dept. of Computer Science & Engineering, Hanyang University ERICA Campus)
  • 투고 : 2014.06.26
  • 심사 : 2014.08.18
  • 발행 : 2014.09.30

초록

본 논문에서는 클라우드 컴퓨팅 기반의 N-스크린 서비스를 위한 실시간 동영상 트랜스 코딩 기법을 제안한다. 이 기법은 동영상을 분할하여 하나의 인트로 블록과 재생 블록을 생성한다. 그리고 최초 서비스 요청이 오면 인트로 블록을 전송한 후 재생 블록들을 실시간으로 트랜스 코딩하여 전송한다. 이때 각 블록의 재생시간 내에 트랜스 코딩을 완료하기 위해 각 노드의 성능에 따라 재생 블록을 분할하여 할당한다. 또한, 기존 동영상 재생 기법은 실시간 재생 서비스를 위해 모든 포맷과 화질로 동영상을 변환하였다. 하지만 본 논문에서 제안한 기법은 클라이언트의 디바이스와 플랫폼에 적합한 화질의 포맷으로 동영상을 변환함으로써 기존 동영상 재생 기법에 비해 스토리지 사용량을 줄인다. 본 논문에서는 시뮬레이션을 통하여 제안한 동영상 재생 기법이 기존의 기법에 비해 N-스크린 서비스를 위한 실시간 동영상 재생에 효과적임을 보인다. 또한, 제안한 동영상 트랜스 코딩 기법이 기존 방법에 비해 스토리지 사용량이 적음을 보인다.

In this paper, we propose a real-time video transcoding scheme for N-Screen service based on cloud computing. This scheme creates an intro-block and several playback blocks by splitting the original video. And there is the first service request, after transmitting the intro-block, transmits the playback blocks that converting the blocks on real-time. In order to completing trans-coding within playback time of each block, we split and allocate the block to node according to performance of each node. Also, in order to provide real-time video playback service, the previous scheme convert original video into all format and resolution. However we show that the proposed scheme can reduce storage usage by converting original video into format with proper resolution suitable to device and platform of client. Through simulation, we show that it is more effective to real-time video playback for N-screen service than the previous method. We also show that the proposed scheme uses less storage usage than previous method.

키워드

참고문헌

  1. Won Joo Lee, Jung Pyo Lee, and Y. I. Yoon, "A Design and Implementation of N-Screen Emulator Based on Cloud," Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol. 18, No. 3, pp. 11-18, Mar. 2013. https://doi.org/10.9708/jksci.2013.18.3.011
  2. U. K. Park, J. G. Kim, "NScalable Video Coding Standard for N-Screen Service," Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Vol. 29, No. 7, pp. 38-44, July 2011.
  3. J. H. Yang, S. H. Song, and J. K. Choi, "Standardization for N-Screen Environment over NGN," Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Vol. 29, No. 7, pp. 45-54, July 2011.
  4. Y. T. Seok, D. W. Lee, and H. W. Lee, "Session Cloud Service Framework -Web Service Based Session Cloud Service Framework for Simultaneous Use of Multiple Devices-," HCI Korea 2012, pp.188-101, Jan. 2012.
  5. H. S. Kim, H. J. Lee, and G. S. Cho, "Overview of Status and R&D Issues on N-Screen Service," Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Vol. 29, No. 7, pp. 9-15, July 2011.
  6. Y. I. Yoon, B. Kim, "N-Screen Service Standardization Based on Platform Type," KSCI Review, Vol. 20, No. 1, pp. 1-9, June 2012.
  7. E. Ohwovoriole and Y. Andreopoulos, "Ratedistortion performance of contemporary video codecs: Comparison of Google/WebM VP8, AVC/H.264, and HEVC TMuC," LENS Symp., London, Sept. 2010.
  8. W. Zhu, C. Luo, J. Wang and S. Li, "Multimedia Cloud Computing," IEEE Signal Processing Magazine, Vol. 28, Issue:3, pp.59-69, May 2011. https://doi.org/10.1109/MSP.2011.940269
  9. Encoding.com, 2012.7, http://www.encoding.com/
  10. R. Pereira, M. Azambuja, K. Breitman, M. Endler, "An Architecture High Performance Video Processing in the Cloud," In Proc. of 2010 IEEE 3rd International Conference on Cloud Computing, pp. 482-489, 2010.