The analysis of the aspects of science writing in high school science textbooks based on the 2009 revised national curriculum

2009 개정 교육과정에 따른 고등학교 과학 교과서의 과학 글쓰기 제시 양상 분석

  • Received : 2014.06.17
  • Accepted : 2014.08.19
  • Published : 2014.08.30

Abstract

The 2009 revised curriculum emphasizes science writing as a way to foster scientific thinking, creative thinking and communicative abilities. This research attempted to find out the aspects of science writing in science textbooks by analyzing seven versions of the 2009 revised science textbooks. The results of the analysis are as follows. First, it was found that the proportion of science writing pages is small and the amount of science writing differs a lot depending on the kind of textbook. Also, science writing is generally located in the wrap-up part of each unit, and the amount and the number of science writing vary substantially from unit to unit depending on the textbook. Second, it was found that 'scientific knowledge-explanation' statements have the largest proportion and 'STS-assertion' statements have the second largest proportion in terms of topics and styles of science writing in science textbooks. Some 'scientific knowledge-explanation' statements are not appropriate to foster scientific ability because they evaluate reading comprehension of the suggested passage as nonliterary writing, not the writing itself as a method to learn science. Third, it was found that there are many predicates that do not indicate a clear purpose of the science writing contained in science textbooks.

2009 개정 과학과 교육과정에서는 과학적 사고력, 창의적 사고력 및 의사소통 능력의 함양을 위한 방법으로 과학 글쓰기를 강조하고 있다. 이 연구에서는 2009 개정 고등학교 과학 교과서 7 종을 분석하여 과학 교과서의 과학 글쓰기 제시 양상을 제재와 제시 방식을 중심으로 알아보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학 글쓰기 페이지 비율이 낮았으며, 과학 글쓰기 수가 교과서 종류별로 편차가 큰 것으로 나타났다. 또한 과학 글쓰기가 대부분 단원의 마무리에 제시되어 있고, 교과서에 따라서는 단원별로 제시된 과학 글쓰기 페이지 수와 과학 글쓰기 수의 편차가 큰 경우도 있었다. 둘째, 과학 교과서에 제시된 과학 글쓰기의 제재 및 글쓰기 양식을 구분한 결과, '과학지식-설명'이 가장 많았고, 'STS-주장'이 두 번째로 많았다. 가장 많은 비중을 차지하는 '과학지식-설명' 중 일부는 과학 학습을 위한 글쓰기가 아니라 언어영역 비문학독해와 같은 제시문의 독해 능력을 평가하는 것이어서 과학적 소양을 함양시키는 데는 부족하였다. 셋째, 과학 교과서에 제시된 과학 글쓰기 진술에 사용되는 서술어 중에는 과학 글쓰기 의도가 구체적으로 명확하게 나타나지 않는 서술어가 다수 존재하였다.

Keywords