An Investigation of Elementary Students' Perception and Inferring Process about a Land and Sea Breeze

해륙풍에 대한 초등학생의 이해 및 추리과정 조사

  • Received : 2014.02.24
  • Accepted : 2014.04.08
  • Published : 2014.04.30

Abstract

A land and sea breeze and the cause of wind are learned through a convection current box experiment in elementary science class. The purpose of this study was to investigate elementary students' perception and inferring process about a land and sea breeze. For this purpose, the 159 elementary students who lived in J city were collected. The results of this study showed that the students who perceived correctly about a land and sea breeze and the cause of wind were only 45 persons(28.3%). And most of the students understood the direction of the wind as they observed in the experiment. That is, most of the students did not understand a direction of a land and sea breeze by a inferring process from the experimental result. They did not pass by a inferring process. These results demand that a new convection current box experimental set is to be developed, as well as the experimental instruction more focused on the inferring process, for the perception of a land and sea breeze and the cause of wind.

이 연구의 목적은 해륙풍에 대해 초등학생들이 어떻게 인지하고 있는지 알아보는 것이다. 연구를 위해 J시 소재 초등학생 159명을 표집하였다. 연구결과 초등학생들 중 해륙풍과 바람이 부는 이유에 대해 바르게 이해하고 있는 학생은 총 159명 중 45명(29.3%)에 불과했다. 대부분의 학생들은 실험결과를 가지고 그대로 해륙풍의 방향을 설명하였다. 즉 학생들은 실험결과를 가지고 해륙풍을 추리하지 않고 있었다. 학생들은 추론 과정을 거치지 않고 실험결과를 그대로 해륙풍의 방향으로 결론지었다. 이러한 결과는 해륙풍에 관한 바른 이해를 위해 새로운 실험 기구의 개발과 실험과 관련된 학습 과정에서 추리 과정을 강조하여 가르쳐야 한다는 점을 시사해주고 있다.

Keywords