중학교 일정성분비의 법칙 수업에서 나타난 과학교사의 교수지향과 그의 형성에 영향을 준 요인

Orientation toward Teaching of Science Teachers Showed in Lesson on Law of Definite Composition in Middle School and the Factors Which Influenced Its Formation

  • 투고 : 2014.02.24
  • 심사 : 2014.04.21
  • 발행 : 2014.04.30

초록

이 연구의 목적은 중학교 일정성분비의 법칙 수업에서 드러난 과학교사의 교수지향과 이의 형성에 영향을 준 요인을 알아보는 것이었다. 이를 위해 이 연구에 참여한 과학 교사 8명의 수업을 녹화 및 분석하고 면담, CoRe 질문지 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수업 과정에서 드러난 교사의 활동으로부터 그의 과학교수 지향을 알아내고, 수집한 자료의 분석을 통하여 각 교사의 교수지향 형성에 영향을 준 요인을 추출하였다. 연구 결과, 과학교사들의 교수지향은 크게 활동 지향과 강의 지향으로 구분되었으며, 활동 지향은 다시 탐구적 혹은 비탐구적, 강의 지향은 상호작용 중심 혹은 내용전달 중심으로 범주화 되었다. 과학교사들의 교수지향 형성에 영향을 준 요인은 수업경험을 통한 반성적 사고, 동료교사와의 상호작용, 교육환경에 대한 고려, 학습자로서의 수업 및 연수내용, 교사 자신의 흥미와 호기심이었는데, 그 중에서 수업 경험을 통한 반성적 사고가 가장 큰 영향을 주었고, 교사 자신의 흥미와 호기심은 제한적이지만 긍정적인 과학교수 지향 형성에 강력한 영향을 주었다. 반면에 교육환경에 대한 고려는 다른 요인들과는 달리 교사들의 과학교수 지향 형성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동료교사와의 상호작용, 대학이나 대학원에서의 수업 내용 및 현직 교사를 위한 연수 내용은 과학교수 지향 형성에 일정 부분 영향을 주었으나, 주로 교과내용 지식의 형성에 영향을 주는 수준으로 나타났다.

The purpose of this study was to investigate orientation toward teaching of science teachers had shown in lesson on Law of Definite Composition for middle school students and the factors which influenced its formation. To achieve this, we collected survey materials by recording and analyzing lessons of 8 teachers, interviewing them, and using CoRe questionnaire. From teachers' activities in lessons, we found their orientation toward science teaching, and through analyzing collected materials, drew the factors which influenced the formation of orientation toward science teaching. The result identified two types of orientation toward science teaching: activity-directional and lecture-directional. The former, activity-directional was categorized further as exploration and non-exploration; the latter as interaction-centered and content delivery. The main factors which affected the formation of orientation toward science teaching were reflective thinking through teaching experiences, interaction with colleagues, consideration on education environment, training as a learner, and their own interest and curiosity. Among them, the reflective thinking through teaching experiences was strongest cause, and teacher's interest and curiosity was even limited, also influenced positively. On the other hand, unlikely other factors, consideration on education setting affected negatively to build teacher's teaching orientation. Interaction with colleagues, training for teachers by universities and graduated schools acted on a bit, but had a limit just for mainly developing science content knowledge.

키워드