Abstract
In this paper, as one of the fusion of IT and ocean technology, we propose a scheme to support NEMO in a harbor area network to provide network mobility for passengers, distribution as well as give a connection to an MN from an outside network. In a harbor area under PMIPv6 with NEMO support, a problem could be occurred due to overlapping HA/LMA tunnels and duplicate BCE fields. To Solve these problems, we consider the existing mobility option and add an optional field in the PBU message, which can notify the LMA and HA for either an initial connection or handover request. This procedure can reduce some overlapped steps of binding procedure. Hence, our proposed scheme could reduce an amount of delay and save the processing resource in the harbor area under PMIPv6 with NEMO support.
본 논문은 해양과 IT 기술 융합의 하나로써 PMIPv6(proxy mobile IPv6) 네트워크가 구성된 항만에서 NEMO(network mobility) 지원 기법을 적용함으로써 항만 네트워크에 접속해있는 승객, 물류 등의 이동성 지원뿐만 아니라 외부에서 해당 네트워크로 handover하는 MN(mobile node)에 대한 연결 방안을 제안한다. PMIPv6 망의 항만에서 NEMO를 지원할때 LMA(local mobile anchor)와 HA(home agent)의 터널과 BCE(binding cache entry)가 중복되어 생성되는 문제점이 발생하기 때문에 이를 해결하기위한 방안인 프로세싱 오버헤드를 줄일 수 있는 PMIPv6망의 NEMO 지원을 위한 메시지 형식 보완을 제안하였다. 이를 위해서 MN 및 MR의 네트워크 초기접속간 PBU(proxy binding update) 메시지에 옵션필드를 추가하여 초기접속 혹은 handover임을 LMA/HA에 통보하고 바인딩 절차를 줄인다. 이에 따라 PMIPv6 기반의 항만 네트워크에서 NEMO를 지원할 때 발생하는 지연 시간 감소와 자원 절약을 할 수 있다.