DOI QR코드

DOI QR Code

The Expression of Divinity and Humanity of Christ through His Body and Clothes in the Medieval Paintings, Baptism of Christ

중세 그리스도 세례 도상의 신체와 복식에 나타난 신성과 인성

  • Choi, Sun Young (Dept. of Textiles, Merchandising and Fashion Design, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Textiles, Merchandising and Fashion Design and The Institute of Human Ecology at Seoul National University)
  • 최선영 (서울대학교 의류학과) ;
  • 김민자 (서울대학교 의류학과/서울대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2014.05.17
  • Accepted : 2014.07.28
  • Published : 2014.08.31

Abstract

When expressing Jesus Christ visually in the medieval Christian paintings, the most important issue was portraying Christ's divinity and humanity in a balanced manner; showing both attributes as Son of God and a human being. The purpose of the study is to examine both the formative and the symbolic characteristics of divinity and humanity on Christ's clothes in the Medieval paintings, Baptism of Christ. In the paintings, there are iconographical devices to show His divinity including God, Holy Spirit, the Trinity and the Jordan River. But Christ's body is definite evidence to show his humanity. In connection with the body, the clothes reveal Christ's humanity and divinity as well. Through this research, the study found that the divinity and humanity on the Christ's clothes in the baptism of Christ were as follows: Blue, gole, purple, and white are the emblem of divinity, while the colors red and white stand for the humanity of Christ. In addition, the divinity of christ is expressed through the decoration on the clothes, while the humanity of Christ is shown through the structured drapery and transparent material.

Keywords

References

  1. Eco, U., 조형준 옮김 (2005), 포스트 모던인가 새로운 중세인가, 서울: 새물결, pp. 23-29.
  2. 김영동 (2011), 신학적 미학에 대한 선교신학적 연구: 헤라르두스 판 데어 레이유의 '성과 속의 아름다움: 예술 속의 성스러움'을 중심으로, 신학논단, 64, p. 29.
  3. 정진홍 (1992), G. van der Leeuw 연구, 종교학 연구, 11, p. 38.
  4. 최성수 (2012), 신학적 미학과 기독교 영화미학, 고양: 자우터, pp. 102-103.
  5. 최성수 (2012), 신학적 미학과 기독교 영화미학, 고양: 자우터, pp. 98-99.
  6. Sayers, D. L., 홍병룡 옮김 (2009), 기독교 교리를 다시 생각한다, 고양: 한국기독학생회출판부, p. 164.
  7. 최성수 (2012), 신학적 미학과 기독교 영화미학, 고양: 자우터, p. 169.
  8. 최성수 (2012), 신학적 미학과 기독교 영화미학, 고양: 자우터, pp. 132-133.
  9. Berkhof, L. 권수경 옮김 (1991), 조직신학, 서울: 크리스챤다이제스트, pp. 542-544.
  10. Berkhof, L. 권수경 옮김 (1991), 조직신학, 서울: 크리스챤다이제스트, p. 543.
  11. Berkhof, L. 권수경 옮김 (1991), 조직신학, 서울: 크리스챤다이제스트, p. 579.
  12. Berkhof, L. 권수경 옮김 (1991), 조직신학, 서울: 크리스챤다이제스트, p. 567.
  13. 이탁우 (2005), 성막의 구속사적 의미 연구, 목원대학교 신학대학원 석사학위논문, p. 4.
  14. Rouw, J., 황인출, 오진관 옮김 (1981), 황금의 집, 일산: 전도출판사, pp. 59-60.
  15. Rouw, J., 황인출, 오진관 옮김 (1981), 황금의 집, 일산: 전도출판사, pp. 64-66.
  16. 자료검색일 2013. 6. 2, http://www.augustana.ca/-hardk/Byzantine%20Links/Byzantine%20links.htm
  17. 자료검색일 2013. 6. 2, http://en.academic.ru/dic.nsf/enwiki/11638084
  18. 자료검색일 2013. 6. 2, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giotto_di_Bondone_-_No._23_Scenes_from_the_Life_of_Christ_-_7._Baptism_of_Christ_-_WGA09201.jpg
  19. 자료검색일 2013. 6. 2, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Baptism_of_Christ,_by_the_Master_of_the_Life_of_Saint_John_the_Baptist,_Rimini,_probably_c._1330-1340,_tempera_on_panel_-_National_Gallery_of_Art,_Washington_-_DSC00144.JPG
  20. Davies, M. and Gordon, D. (1994), The early Italian Schools; before 1400, London: National Gallery Publications, p. 395.
  21. 이덕형 (2008), 이콘과 아방가르드: 초월적 성스러움의 문화적 표상, 서울: 생각의 나무, p. 301.
  22. Lindquist, S.C.M. (2012), The meanings of nudity in Medieval art, Surrey: Ashgate, p. 184.
  23. 자료검색일 2013. 6. 2, http://usna.edu/Users/history/abels/hh315/chronology%20950-1350.htm
  24. 자료검색일 2013. 6. 2, http://hub.jhu.edu/magazine/2014/spring/bernward-gospels-research
  25. 자료검색일 2013. 6. 2, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:12th-century_painters_-_Baptism_of_Christ_-_WGA15830.jpg
  26. 자료검색일 2013. 6. 2, http://davidfinckelandwuhan.instantencore.com/web/buzz_details.aspx?ItemId=594
  27. 자료검색일 2013. 6. 2, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hortus_deliciarum_baptism_of_Jesus.jpg
  28. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society, p. 128.
  29. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society, p. 136.
  30. 자료검색일 2013. 6. 2, http://iconreader.wordpress.com/2011/01/06/baptism-of-christ-the-theophany-icon/
  31. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society., p. 359.
  32. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society, p. 138.
  33. Bologne, J. C., 전혜정 옮김 (2008), 수치심의 역사, 서울: 에디터, p. 117.
  34. 이덕형 (2008), 이콘과 아방가르드: 초월적 성스러움의 문화적 표상, 서울: 생각의 나무, p. 154.
  35. Leeuw, G., 윤이흠 옮김 (1988), 종교와 예술, 서울: 열화당, p. 54.
  36. Davies, M. and Gordon, D. (1994), The early Italian Schools; before 1400, London: National Gallery Publications, p. 402.
  37. Lindquist, S.C.M. (2012), The meanings of nudity in Medieval art, Surrey: Ashgate, p. 182.
  38. 정은진 (2013), 미술과 성서, 서울: 예경, p. 228.
  39. 정은진 (2013), 미술과 성서, 서울: 예경, p. 227.
  40. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society, p. 134.
  41. Shiller, G. (1971), Iconography of Christian art I, Greenwich: New York Graphic Society, pp. 137-138.
  42. 김민자 외 (2010), 서양패션멀티콘텐츠, 서울: 교문사, p. 125.
  43. 김민자 외 (2010), 서양패션멀티콘텐츠, 서울: 교문사, p. 171.
  44. 이덕형 (2008), 이콘과 아방가르드: 초월적 성스러움의 문화적 표상, 서울: 생각의 나무, p. 154.
  45. 김민자 외 (2010), 서양패션멀티콘텐츠, 서울: 교문사, p. 170.

Cited by

  1. 유럽 골드워크 자수의 시대별 변천과 사회·문화적 가치 vol.28, pp.4, 2014, https://doi.org/10.29049/rjcc.2020.28.4.544