DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on EEG Response to a Video Stimulus to Media Facades - Two Cases of the Galleria Department Store and the Seoul Square -

미디어 파사드 영상 자극에 대한 뇌파 반응 특성 - 갤러리아 백화점과 서울스퀘어 사례를 중심으로 -

  • 김종하 (동양대학교 건축소방행정학과) ;
  • 김상희 (경북대학교 건축학과) ;
  • 이정호 (경북대학교 건축학과) ;
  • 김주연 (숭실대학교 건축학부 실내건축전공)
  • Received : 2014.07.03
  • Accepted : 2014.09.02
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This study attempts to analyze characteristics of human EEG response to image stimulus to two media facade cases, the Galleria Department Store and the Seoul Square in Seoul, which have different expression methods of its contents. For this study, authors used the EEG(Electroencephalogram) measurement method and the study results are as follows. First, the image stimulus of the Galleria Department Store and the Seoul Square highly revitalized the theta band, compared to other bands, and other bands showed differences in the mean value of EEG as well. Second, our analysis of the activity of each brain part of the EEG band showed that each band and brain part showed differences to image stimulus. Furthermore, F4(t=2.558, p<0.5) channel in the frontal lobe of the alpha band, F4(t=-2.373, p<0.5) channel in the frontal lobe of the beta band and F3(t=-2.257, p<0.5) channel in the frontal lobe of the gamma band showed statistically significant differences, and all of them showed differences in the frontal lobe. Third, our analysis revealed that there was a significant correlation(significance level: p<0.05) between the parts of the EEG band influenced by image stimulus. In addition, 45 brain parts showed a high synchronicity of image stimulus to the Galleria Department Store and 50 brain parts showed a high synchronicity of image stimulus to the Seoul Square. Based on this result, authors conclude that more brain parts were used to process information of image stimulus for the Seoul Square. Lastly, our analysis of the EEG band activity between male and female groups influenced by image stimulus showed that the mean value of EEG is different in all the bands.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 권만우, 메시지 자극과 뇌파반응의 관계 연구, 고려대학교 박사학위논문, p.36, 2006
  2. 김남길, 하재명, 초고층 아파트 옥외공간에서 시각적 지각의 정신생리학적 영향, 한국주거학회지, 12권, 2호, 2001
  3. 김주연, 뇌파 감성반응을 이용한 스마트 환경에서의 실내 색채 디자인, 연세대학교 대학원 박사학위논문, 2004.
  4. 김주연, 이현수, 감성 측정 실험에 따른 실내 색채 디자인에 관한 연구, 한국감성과학회, 12권, 2호 2009.
  5. 김주연, 감성어휘에 따른 미디어 파사드 사례의 선호도 조사분석, 한국실내디자인학회 논문집, 22권, 2호, 2013
  6. 서지은, 이곡숙, 마감재와 조명의 인터랙션에 의한 감성 활성화 디자인기법 연구, 대한건축학회 논문집, 29권, 11호, 2013
  7. 송민정, 신훈, 백건종, 김호곤, 국찬, 사운드스케이프 음원 평가어휘에 대응하는 뇌파변화에 관한 기초연구, 한국생태환경건축학회 논문집, 11권, 3호, 2011
  8. 신훈, 백건종, 송민정, 장길수, 건축재료의 향 자극에 대한 뇌파변화, 한국생태환경겅축학회 논문집, 9권, 1호, 2009
  9. 이현정, 최유림, 전정윤, 뇌파 측정을 기반으로 한 실내 온도가 재실자의 주의집중에 미치는 영향, 대한건축학회 논문집, 28권, 3호, 2012
  10. 임미정, 고등감각인지 현상 발현에 따른 두뇌영역별 활성뇌파의 변화, 국제뇌교육종합대학원 대학교 석논, 2010.
  11. 전환성, 매체의 종류와 내용에 따른 인지적 특성연구, 한국사회과학연구, 28권, 1호, 2006
  12. 조동진, 정혜선, 심준영, 무용학습이 시각 및 청각적 자극과 이미지 동안 뇌파와 POMS변화에 미치는 효과, 한국스포츠심리학회지, 16권, 3호, 2005
  13. 좌성민, 기공수련 시 두뇌 영역별 뇌파 특성 비교 연구, 국제뇌교육종합대학원대학교, 박사학위논문, 2011
  14. 한아름, 곽대영, 도시이미지 형성에서의 미디어파사드 표현특성, 한국디자인문화학회, 18권, 3호, 2012
  15. 황연숙, 김선영, 김주연, 공동주택 커뮤니티시설의 공간별 감성색채배색 이미지에 다른 청소년의 뇌파분석, 한국실내디자인학회 논문집, 22권, 5호, 2013
  16. 김대식, 최장욱, 뇌파 검사학, 서울: 고려의학, 2001
  17. 세미르 제키, 이너비전-뇌로 보는 그림, 뇌로 그리는 미술, (주)시공사.시공아트, 2003
  18. 이광우, 뇌파검사학, 고려의학, p.2, 2001
  19. Alwitt, L., Burnett, L., EEG Activity reflects the contents of commercials, in Psychological processes and advertising effects : Theory, research and applications, Lawrence Erlbaum Associates, p.p. 201-217, 1985
  20. Fine JG, Semrud-Clikeman M, Zhu DC., Gender differences in BOLD activation to face photographs and video vignettes. Behavioural brain research, Vol.201, No1, p.p.137-46, 2009 https://doi.org/10.1016/j.bbr.2009.02.009
  21. Gevins, A.S., Zeitlin, G.M., Doyle, J.C, Yingling, C.D., Schaffer, R.E., Callaway, E., Yeager, C.L., Electroencephalogram correlates of higher cortical functions, Science, Vol.203, p.p.665-668, 1979 https://doi.org/10.1126/science.760212
  22. Iordan AD, Dolcos S, Denkova E, Dolcos F., Sex differences in the response to emotional distraction: an event-related fMRI investigation, Cognitive, affective & behavioral neuroscience, Vol.13, No1, p.p.116-34, 2013 https://doi.org/10.3758/s13415-012-0134-6
  23. Levine, P. H., Transcendental meditation and the science of creative intelligence, Phi Delta Kappan, Vol.54, No4, p.p.231-235, 1972
  24. Miller, William, A view from the inside: Brainwaves and television viewing, Journalism Quarterly, Vol.62, issue3, 1985
  25. Mullholland, T., A program for the EEG study of attention in visual communication, in B. S. Randhawa & W. E. Coffman(Eds.), Visual learning, thinking and communication, p.p.77-92, New York: Academic Press, 1978
  26. Reeves, B., Thorson, E., Rothschild, M., McDonald, D., Hirsch, J., Goldstein, R., Attention to television: Intrastimulus effects of movement and scene changes on alpha variation over time, International Journal of Neuroscience, Vol.27, p.p.241-255, 1985 https://doi.org/10.3109/00207458509149770
  27. Reeves, B., Lang, A., Thorson, E., Rothschild, M., Emotional television scenes and hemispheric specialization, Human Communication Research, Vol.15, p.p.493-508, 1989 https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1989.tb00196.x
  28. Simons, Robert F., Benjamin H. Detenber, Bruce N. Cuthbert, David D. Schwartz, Attention to television: Alpha power and its relationship to image motion and emotional content, Media Psychology, Vol.5, p.p.283-301, 2003 https://doi.org/10.1207/S1532785XMEP0503_03
  29. Ulrich, R. S., View Through a Window May Influence Recovery from Surgery, in Science. Vol.224, 1984
  30. Weinstein, Sidney, Valentine Appel, Curt Weinstein, Brain-Activity Responses to Magazine and Television Advertising, Journal of Advertising Research, Vol.20, No3, p.p.59-63, 1980
  31. Williams, A. M., Davids, K., Visual search strategy, selective attention and expertise in soccer, Research Quarterly of Exercise and Sport, Vol.69, No2, p.p.111-118, 1998 https://doi.org/10.1080/02701367.1998.10607677
  32. Hutchison, M., Megabrain : New tools and techniques for brain growh and mind expansion(2nd edition), New York : Ballantine books, 1996
  33. Mullholland, T., Human EEG, behavioral stillness and biofeedback, International Journal of Psychology, Vol.19, p.p.263-279, 1995