Korean Security Journal (시큐리티연구)
- Issue 40
- /
- Pages.209-242
- /
- 2014
- /
- 2671-4299(pISSN)
- /
- 2714-0644(eISSN)
Applying an IPA(Importance-Performance Analysis) Model to Comparative Study on the Elementary School Students' Parents' Crime Prevention Design Element(CPTED) Awareness for Crime Prevention
범죄예방을 위한 초등학교 학부모의 범죄예방설계(CPTED)요소 인식에 관한 비교 연구: IPA(중요도-실행도 분석)기법을 중심으로
- 최현식 (서라벌대학교 경찰보안과)
- Received : 2014.08.04
- Accepted : 2014.09.17
- Published : 2014.09.30
Abstract
This study is to understand sure the primary crime prevention has been incidence as a social problem intended for parents through the analysis of the Crime Prevention Design (CPTED) CPTED element of recognize elements that target crime prevention strategy to effectively help students be and an object of the present invention is to provide a policy suggestion haryeoneunde proposed basic data required for orientation. To achieve the study objectives such as the core framework in this study IPA: Importance-Performance Analysis) also was selected. Subjects of study in 2010 Gyeongju Elementary parents name and were 203 first research group investigating the secondary school population of the region in 2014 to nomadic parents of 297 people sampled selection. Questionnaire that use by this study applies "Important-Performance Analysis : IPA" technique that Martilla & James(1977) presented and analyzed awareness for CPTED elements of strategy for student's crime prevention to elementary school pupil students' parentse. It was the first group, 0.886, 0.920, 0.895 and 2nd group 0.880, 0.906, 0.878 that reliability of (Cronbach' s
이 연구는 사회적 문제로 부각되고 있는 초등학교 범죄예방을 위해 학부모를 대상으로 범죄예방설계(CPTED)요소 인식에 대한 분석을 통해 CPTED의 전략적 요소들이 학생들의 대상 범죄를 효과적으로 예방하는데 도움이 될 수 있는지 이해하고 정책적 제언과 방향 제시에 필요한 기초자료를 제공하려는데 그 목적이 있다. 그러한 연구목적의 달성을 위해 이 연구에서는 핵심적인 틀(Framework)로써 중요도-실행도 분석(IPA: Importance-Performance Analysis)을 선택하였다. 연구의 대상자는 1차 조사 집단은 2010년 경주시 초등학교 학부모 203명과 2차 조사 집단은 2014년 동 지역 초등학교 학부모 297명을 유목적 표집(Purposeful Sampling)으로 선정하였다. 이 연구에서 사용한 설문지는 Martilla & James(1977)가 제시하였던 "중요도-실행도 분석(Important-Performance Analysis: IPA)" 기법을 적용하여 초등학생 학부모들을 대상으로 학생의 범죄예방을 위한 CPTED 전략요소에 대한 인식을 분석하였다. 중요도의 신뢰도(Cronbach's