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Cascade Extended Kalman Filter 기반의 차량동특성 및 도로종단경사 추정

Vehicle Dynamics and Road Slope Estimation based on Cascade Extended Kalman Filter

  • 김문식 (자동차부품연구원 자율주행기술연구센터) ;
  • 김창일 (자동차부품연구원 자율주행기술연구센터) ;
  • 이광수 (자동차부품연구원 자율주행기술연구센터)
  • Kim, Moon-Sik (Vehicle Autonomous Driving Technology R&D Center, Korea Automotive Technology Institute) ;
  • Kim, Chang-Il (Vehicle Autonomous Driving Technology R&D Center, Korea Automotive Technology Institute) ;
  • Lee, Kwang-Soo (Vehicle Autonomous Driving Technology R&D Center, Korea Automotive Technology Institute)
  • 투고 : 2014.07.29
  • 심사 : 2014.09.11
  • 발행 : 2014.09.25

초록

차선유지 제어시스템, 적응식순항 제어시스템과 같은 첨단운전 지원시스템은 기본적으로 차량의 거동 정보를 기반으로 구동되지만, 최근 도로의 기하학적 정보를 추가적으로 활용하는 연구가 활발히 진행되고 있다. 특히, 도로의 종단경사는 차량의 가감속 제어 및 항법알고리즘 구현에 있어 필수적인 정보로서 DGPS-RTK와 같은 고가의 장비로 직접 측정하는 방법과 디지털 맵에 저장된 속성정보를 활용하는 방식이 제안되고 있으나, 상용화 관점에서는 아직 많은 문제점이 존재한다. 따라서, 본 논문에서는 추가 센서의 장착없이 연속형 확장칼만필터를 활용하여 차량의 동특성과 도로종단경사를 효율적으로 추정하는 알고리즘을 제안한다. 도로종단경사를 포함하는 3자유도 차량동역학 모델과 차량의 내부 네트워크롤 통해 수집할 수 있는 차량의 상태정보를 기반으로 확장칼만필터를 설계하여 차량의 동특성과 도로종단경사를 추정한다. 제안된 알고리즘은 시뮬레이션과 실차실험을 통해 그 성능을 검증하였다.

Vehicle dynamic states used in various advanced driving safety systems are influenced by road geometry. Among the road geometry information, the vehicle pitch angle influenced by road slope and acceleration-deceleration is essential parameter used in pose estimation including the navigation system, advanced adaptive cruise control and others on sag road. Although the road slope data is essential parameter, the method measuring the parameter is not commercialized. The digital map including the road geometry data and high-precision DGPS system such as DGPS(Differential Global Positioning System) based RTK(Real-Time Kinematics) are used unusually. In this paper, low-cost cascade extended Kalman filter(CEKF) based road slope estimation method is proposed. It use cascade two EKFs. The EKFs use several measured vehicle states such as yaw rate, longitudinal acceleration, lateral acceleration and wheel speed of the rear tires and 3 D.O.F(Degree Of Freedom) vehicle dynamics model. The performance of proposed estimation algorithm is evaluated by simulation based on Carsim dynamics tool and T-car based experiment.

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참고문헌

  1. Y. G. Kim, J. S. Lee, H. S. Wi, J. I. Park and J. H. Lee, "Real-time measurement of the tilt road on vehicle," KSAE research field synthesize Conf., pp. 727-729, Korea, May, 2012.
  2. Y. Sebsadji, S. Glaser, S. Mammar and J. Dakhlallah, "Road Slope and Vehicle Dynamics Estimation," American Control Conf., FrB09.5, Washington, USA, June 2008.
  3. J. Y. Kim, J. H. Lee, J. M. Byun and S. H. Kim, "Localization Performance Improvement for Mobile Robot using Mutiple Sensors in Slope Road," Journal of IEIE, Vol. 47, no. 1, pp. 67-75, 2010.
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