DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Errors in the Mathematics Level Assessment Focused on the Level of the College Scholastic Ability Test

대학수학능력시험 등급 수준별 수학진단평가 오류 분석

  • Son, Min Ji (Graduate School of Education Pukyong National University) ;
  • Pyo, Yong-Soo (Department of Applied Mathematics Pukyong National University)
  • Received : 2014.07.30
  • Accepted : 2014.08.26
  • Published : 2014.08.31

Abstract

The purpose of this thesis is to analyze mathematical errors in descriptive problems of the Mathematics Level Assessment(MLA) which is conducted in P University. We classified mathematical errors, which are easily made in solving the descriptive problems of the MLA, into nine types as misused data, misinterpreted language, logically invalid inference, misunderstood theorem or definition, unmatched solution, technical errors, omission of solving process, ambiguous errors, and unattempted errors. With classifying the errors in nine types, we analyzed the errors of students, who are in intermediate and low level grades, by descriptive problems. On the basis of these analysis results, we suggest plans for improving the implementation of the MLA and the teaching-learning methods about College General Mathematics.

Keywords

References

  1. 김부미 (2009), 수학적 오류를 활용한 개념 성장 학습 활동의 실제 적용가능성 탐색, 교과교육학연구, 13(2), 393-415.
  2. 김옥경 (1991), 고등학교 수학에서 발생하는 수학적 오류의 분류모델에 대한 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김차숙 (2003), 중학교 1학년 학생들의 일차방정식에 대한 오류 분석과 교정에 관한 연구, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 류성림.정창현 (1993), 중학생의 기하 증명 능력과 오류에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 32(2), 137-149.
  5. 문혜영.김응환(2011). 고등학교 1학년 함수단원 문제해결에서의 오류에 대한 분석. 한국학교수학회논문집, 14(3), 277-293.
  6. 양기열.장유선(2010). 고등학생들의 함수단원 학습과정에서 나타나는 오류유형 분석과 교정, 한국학교수학회논문집, 13(1), 23-43.
  7. 임연휘.표용수 (2013), 대학 입학 예정자들의 함수 및 미분의 기초개념 이해에 대한 오류 분석, 한국학교수학회논문집, 16(2), 435-457.
  8. 전영배.노은환.최정숙.김대의.정의창.정찬식.김창수(2009). 미분 문제해결 과정에서의 오류 분석. 한국학교수학회논문집, 12(4), 545-562.
  9. 최진숙.유현주 (2006), 덧셈.뺄셈의 오류유형 분석 및 지도방안에 대한 연구 -초등학교 3학년을 중심으로-, 교과교육학연구, 10(2), 303-327.
  10. Becker, G. (1982). Difficulties and errors in geometric proofs by grade 7 pupils, In A. Vermadel (Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference for the PME, 123-127.
  11. Borasi, R. (1986). On the educational roles of mathematical errors: Beyond diagnosis and remediation, doctorial dissertation, State University of New York at Buffalo.
  12. Lim, Y. H. & Pyo, Y. S. (2013), An analysis of error types in basic mathematics through academic ability assessment among freshmen, Proc. Jangjeon Math. Soc., 16(3), 311-319.
  13. Movshovitz-Hadar, N., Zaslavsky, O. & Shlomo, I. (1987). An empirical classification model for errors in high school mathematics, Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14. https://doi.org/10.2307/749532
  14. Radatz, H. (1979). Error analysis in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, 10(3), 163-172. https://doi.org/10.2307/748804