DOI QR코드

DOI QR Code

A Note on Teacher's Guide Book of First Grade between Korea and United States of America

한국과 미국의 1학년 초등수학 교사용 지도서에 관한 고찰

  • Received : 2014.06.05
  • Accepted : 2014.08.22
  • Published : 2014.08.31

Abstract

There are some researches for international comparing of textbook and curriculum, so far. But These researches focused on comparing special region of textbook or curriculum. On the contrary, there are hardly papers how teacher's guide is consists and different with other country. In this paper, we have analyzed teacher's guide of Korea and Everyday Mathematics which is one of the teacher's guide in the many counties in the united states of America. Especially, teaching method, differentiated contents of curriculum, characteristics of consists of curriculum and so on. On the basis of this analysis, we search the improvement points of teaching of primary mathematics and also we make all the primary school teachers realize the diversity of teaching method through foreign cases and consequently they will make use of these results as a reference material such as reconstruction of textbook.

Keywords

References

  1. 강완.백석윤(2007). 수학교육뉴스회보, 대한수학교육학회, 제8권 3.4호 합권.
  2. 교육과학기술부(2009). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2009-41호.
  3. 교육과학기술부(2013). 수학 (1) 초등학교 교사용지도서, (주)천재교육.
  4. 교육과학기술부(2013). 수학 (2) 초등학교 교사용지도서, (주)천재교육.
  5. 김해규.평인수(2004). 제 7차 교육과정의 초등수학 교과서 및 교사용 지도서에 대한 초등교사들의 관점 분석, 제주교육대학교 초등교육연구원 논문집 제9집, 45-69.
  6. 부현정(2005). 제 7차 교육과정 초등수학 교사용 지도서 개선 방안에 대한 연구 ; 2-가, 2-나 단계를 중심으로, 제주교육대학교 교육대학원.
  7. 서울교육대학교 1종 도서편찬위원회(1998). 제7차 교육과정에 따른 초등학교 수학교과용 도서 개발에 관한 연구.
  8. 안병곤(2012). 지도서에 대한 인식과 개발의 실제, 초등 수학 국정도서연구집필진 워크숍 자료집.
  9. 원민정(2003). 교사용 지도서 활용에 대한 초등학교 교사의 인식, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. NCTM(2000). Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA., The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  11. Everyday Mathematics, The University of Chicago School Mathematics Project, First Grade Teacher's Lesson Guide Vol 1, 2004.
  12. Everyday Mathematics, The University of Chicago School Mathematics Project, First Grade Teacher's Lesson Guide Vol 2, 2004.

Cited by

  1. 2009 개정 교육과정에 따른 초등수학 교사용 지도서 검토 연구 vol.32, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7858/eamj.2016.015