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Examination on unified Silla's cultural exchange and brick pagoda formation course

통일신라의 문화교류 및 전탑형성과정에 대한 고찰

  • Kim, Sang-Gu (Divisin of Architecture, Chungnam National University) ;
  • Lee, Jeong-Soo (Divisin of Architecture, Chungnam National University)
  • Received : 2014.05.08
  • Accepted : 2014.08.07
  • Published : 2014.08.31

Abstract

Korean pagodas were constructed in the shape of a wood pagoda, brick pagoda, stone pagoda, etc. On the other hand, the currently remaining traditional pagodas are those having nonflammable materials, such as brick, stone, etc. Compared to the stone pagoda, there is data regarding brick pagodas, but there is little literature data on how to construct these pagodas. This appears to be because there are relatively few Korean brick pagodas currently remaining, they are locally restricted, the material limit is not overcome, pagoda's historical and regional problems have not been analyzed, and pagoda construction is centered on pagoda construction. Therefore, this study examined the local cultural characteristics on the construction of brick pagodas. As a result, cultural exchange between Korea and China was performed through the silk road and there was a marine route for cultural exchange. Such exchange was shared with the East Asia area as well, which can be found by comparing remains at related areas. Exchange with China can be mentioned as the selective exchange of local powers as well as blind learning. Second, brick pagoda were constructed in Korea because of the good quality soil easily. Uisang's Hwaeomjong was negotiated with the main power not agreeing with Buddhism, which was popularized and the local power. Third, brick pagoda construction was influenced by negotiation related between Balhae and Silla, in which the ethnic influence was locally affected and could be mentioned as being a culturally selective result transferred from China. As a result, brick pagodas can be oriented by forming a unitary state rather than a small country within China's influence range as well as cultural transfer through the silk road.

본 우리나라의 불탑은 목탑, 전탑, 석탑 등 다양하게 조영되었다. 하지만 전래되어 지고 있는 불탑은 전탑, 석탑 등 소실되기 어려운 재질의 불탑 형식만이 있다. 석탑에 비해 전탑의 경우 실측 등 실물에 대한 자료는 어느 정도 진행되어 있으나, 문헌적인 자료 및 축조방법에 대한 연구는 아직까지 미흡한 실정이다. 그 이유는 현재 우리나라에 남아있는 전탑의 수가 그리 많지 않은 점, 지역적으로 제한적인 점, 재료적인 한계를 문헌적으로 극복하지 못한 점, 탑의 구성을 시대적, 지역적인 문제로 해석하지 않고 탑의 조영에만 초점을 맞추어 연구한 것 등 때문인 것으로 보인다. 이에 본 연구는 전탑이 축조된 지역에서의 지역적 문화적인 특성을 중심으로 전탑형성과정을 해석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 우리나라와 중국과의 교류는 나타난 유적을 비교해 살펴보면, 실크로드를 통한 교류와 함께 해상경로로의 교류가 있었으며, 이러한 교류는 동아시아지역과도 함께 공유되었다. 그리고 중국과의 교류는 전파를 통한 맹목적인 습득이 아니라 지역적인 세력의 선택적인 교류라 할 수 있었다. 둘째, 우리나라에서 전탑이 조영된 이유로 이제까지의 지역에서 손쉽게 구할 수 있는 양질의 흙 뿐 만 아니라 불교적으로 중심세력에 부합하지 않는 의상의 화엄종의 교섭 및 당시의 시대적인 상황인 불교의 대중화, 지방세력의 거점화 등이 지방세력과의 밀접한 관계가 전탑 조영의 원인으로 나타났다. 셋째, 전탑의 조영은 발해와 신라와의 교섭관계 및 지역적, 민족적 영향력이 작용하고 중국에서 넘어온 문화에 대한 선택적인 소산물이라 할 수 있다. 이 점은 전탑이 중국에서 실크로드를 통한 문화적인 전파 및 중국의 소국으로서의 발생이 아니라 하나의 민족국가의 형성에서 발생된 것으로 볼 수 있다.

Keywords

References

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