DOI QR코드

DOI QR Code

문제해결력 향상을 위한 초.중학교 정보교과의 생산성 도구에 대한 교육과정 구성 연구

A Study on Information Science Curriculum of Productivity Tools to Increase Ability for Problem Solving in Elementary and Middle School

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Ahn, Seonghun (Dept. of Computer Education, Gyongin National University of Education)
  • 투고 : 2014.05.24
  • 심사 : 2014.06.24
  • 발행 : 2014.06.30

초록

국내외의 여러 기관과 단체에서는 21세기 학습자가 갖추어야 할 핵심 역량의 하나로 ICT 능력을 선정하고 있다. 따라서 한국정보교육학회에서는 정보 교과의 내용 체계에 대한 개정안에 대하여 연구하였으며, 정보 교육 내용을 '컴퓨터 시스템', '소프트웨어 제작' 및 '융합 활동'의 세 영역으로 구분하는 내용세계를 제시하였다. 이에 따라 본 논문에서는 한국정보교육학회에서 제시한 정보교과 내용체계의 '융합활동' 영역 중 생산성 도구에 대한 초등학교 및 중학교의 성취 기준을 학년군별로 마련하였다. 그 결과, 초등학교 1-2학년군에서는 그리기 도구를, 3-4학년은 문서 작성 도구를, 5-6학년은 멀티미디어 도구를, 중학교 1-3학년군은 자료분석 도구를 각각 선정하였다. 그리고 이 성취 기준을 도달하기 위한 교수 학습 방법과 평가 방안을 학년군 별로 세분화하여 제시하였다. 이와 같이 본 연구에서 제시한 '생산성 도구'에 대한 성취기준, 교수 학습 방법, 평가 방법은 향후 초 중등학교 정보교과 교육과정을 개발하는데 기여할 것으로 기대된다.

Many famous institutes or associations select ICT ability by major ability to need in 21C's information-oriented society. Korea Association of Information Education have studied a new curriculum and suggest a new plan that content of information education classify by 'computer system', 'SW production' and 'fusion activity'. Therefore we study on productivity tools of elementary and middle school. In this paper we firstly suggest object to achieve on productivity tools of elementary and middle school. Next we suggest teaching learning method and evaluation method on productivity tools. we expect that the object to achieve on productivity tools we suggest will contribute to develop the curriculum of ICT subject.

키워드

참고문헌

  1. Department for Education of England(2013a). Computing programmes of study : key stages 1 and 2.
  2. Department for Education of England(2013b). Computing programmes of study : key stages 3 and 4.
  3. Gapsu Kim etc(2014). A study on curriculum of information science. Journal of Korea association of information education vol 18 no 1
  4. Gyonghun Kim etc(2012). A research on direction of information education policy based on creative problem solving ability to increase core ability for future Korean. Korea institute of curriculum and education Research report RRC 2012-7.
  5. Heeok Hur etc(2011). Modeling for 21C learner and teacher. Korea education and research information service Research report KR 2011-2.
  6. Informtion Technology in Schools. [http://www.ncert.nic.in/NCERTS/syitldd.zip
  7. Jeaho Lee 외(2013). A research on method of creative IT human resource. National information society agency
  8. Ministery of Education Science and Technology(2011). Middle school choice subject curriculum(Information). Notification No 2011-361 of Ministery of Education Science and Technology.
  9. National information society agency(2012). 2012 Aresearch on the actual condition of information culture.
  10. North Central Regional Educational Laboratory and the Metiri Group)(2003). enGauge 21st Century Skills for 21st century learners. www.ncrel.org/engauge
  11. Partnership for 21st Century Skills. www.p21.org
  12. Seonghun Ahn(2014). Study on the Way of Improving Computer Education in Elementary and Secondary Schools. Journal of the korea contents association vol 14 no 2.
  13. Standard of Shanghai elementary and middle schooI information science. http://s5photo.30edu.com/Attach/ppps/88ecdOb4-40a2-4277-9661-466677f75814.aspx]
  14. The CSTA Standards Task Force(2011). CSTA K-12 Computer Science Standards. CSTA.
  15. Weinert, F.E.(2001). Concept of competence : A conceptual clarification. In D.S. Rychen and L.H. Siaganik (Eds.), Defining and selecting key competencies. 45-65.
  16. Yonhapnews(2014). http//www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2014/01/14/0200000000
  17. AKR20140114196200017.HTML?input=1179m