Abstract
According to proliferation of smartphones and extension of various services utilizing location information, markets of Location Based Service(LBS) have been activating all over the world. However, as the privacy violations of personal location information have been continuously increased, interests in the deregulation have been grown as well. While the regulations of location information can protect personal information and privacy, it causes some negative affect in terms of development of diverse services and industry activation. In particular, Korea is the only country that has applied strict restrictions of LBS by making location information related independent 'Location Information Protection Act'. As a result of this, the issues that LBS industry has no longer developed in Korea and it is necessary for us to relax the regulations have been consistently raised. Thus, this study confirmed that there was the negative(-) relationship between the regulations and the market activation of LBS by comparing and analyzing the correlation between the market growth rate of LBS and relevant regulations at home and abroad; the regulations are strengthened, restrictions in market entry and the business performance can occur. In other words, LBS business will be able to be activated if the regulations which have not directly related to the privacy have been relaxed.
스마트폰의 확산과 위치정보를 활용한 다양한 서비스가 확대됨에 따라 전 세계적으로 위치기반서비스(LBS) 시장이 활성화 되고있다. 하지만, 개인 위치정보 침해사례에 대한 논란이 증가하고 있어 이에 따라 규제 정비에 대한 관심도 높아지고 있다. 위치정보 규제는 이용자의 개인정보와 프라이버시를 보호할 수 있으나, 다양한 서비스의 개발과 산업 활성화 측면에서 부정적인 영향을 끼칠 수 있다는 양면성이 있다. 특히 우리나라는 전 세계적으로 유일하게 위치정보 관련 독립적인 '위치정보보호법'을 제정하여 높은 위치 정보 규제를 적용하고 있어 LBS 산업이 활성화 되지 못하고 있다는 지적과 산업 활성화를 위한 규제 완화가 필요하다는 비판이 지속적으로 제기되고 있다. 국내외 LBS 시장 성장과 관련 규제를 비교 분석하여 LBS의 규제가 산업 활성화와 음(-)의 관계 즉, 규제가 강화 될수록 시장 진입 및 사업 활동에 제약이 있음을 확인하였으며, 또한 프라이버시와 직접적인 관련이 없는 규제를 완화함으로써 LBS 산업을 활성화 할 수 있음을 확인하였다.