Abstract
In this study, the fast-growing market in the Food Service Industry Study of the delivery service. The first objective of this study is to classify consumers food-related lifestyle and the second is the dimension of the delivery service quality will derive. According to the consumer's food-related life style, make about the consumer's delivery service quality perception and satisfaction to evaluate the differences. Food-related lifestyle 'health seeking type', 'fashion pursuit type', 'type taste pursue', 'seek safety-type', 'seek convenience-type' was separated, cluster analysis 'taste pursuit group', 'high-interest in foods group', 'seek convenience-group' were classified. Delivery service quality 'food quality', 'economic', 'ease of ordering', 'employee quality', 'sanitation', 'order quality' and were classified into six. That of 'food quality' and 'economic' factor were significantly different from the consumer group, but also the 'order quality', 'food quality', 'sanitation' and the order of the large degree of influence on satisfaction, respectively.
본 연구는 급성장하고 있는 외식업체 배달서비스 시장에 관한 연구로, 배달서비스 품질의 차원을 도출하고, 소비자의 식생활 라이프스타일 따라 외식업체 음식 배달서비스 품질에 대한 차이가 있는지를 실증 분석하고자 하였다. 식생활 라이프스타일에 대한 요인분석 결과 '건강추구형', '유행 추구형', '미각 추구형', '안전 추구형', '편의 추구형'의 5개 요인이 추출되었고, 군집분석 결과 '맛 추구형', '식생활 고관심형', '편의 추구형'으로 분류되었다. 배달서비스 품질은 '음식품질', '경제성', '주문 편의성', '직원품질', '위생', '주문 품질'로 6가지 요인이 도출되었는데 그 중 '음식품질'과 '경제성'에서 소비자 유형별 유의한 차이를 보였다, 또한 '주문 품질', '음식 품질', '위생' 등의 순으로 만족도에 미치는 영향력의 정도가 큰 것으로 나타났다.