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The Relationship between Perception and Satisfaction for National Health Insurance in Korea

국민건강보험 인식수준과 만족도의 관계

  • 안영창 (한림성심대학교 의무행정과)
  • Received : 2014.04.24
  • Accepted : 2014.07.17
  • Published : 2014.08.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the relationship between the health insurance perception level and health insurance satisfaction for national health insurance subscriber. The collected data were analyzed by $X^2$-test, t-test, ANOVA using the SPSS/WIN (ver.14.0). Research results can be summarized as follows. The relationship between the health insurance perception level and health insurance satisfaction was relatively high. The study showed significantly high levels in the score of health insurance satisfactions according to perception of security level, health insurance premium, positive thinking, and fair in premium charge. Also health insurance satisfaction scores were significantly low levels according to perception of raise health insurance premium and burden on households. This study investigated the relationship between the detail perception and satisfaction for national health insurance. Therefore, we are setting the overall direction of national health insurance perception, and look forward to utilizing the basis data as help to improve the system of health insurance for people.

본 연구의 목적은 국민건강보험 가입자의 건강보험에 대한 인식수준과 만족도와의 관계를 확인하는 연구이다. 자료의 분석은 SPSS/WIN 14.0 프로그램을 이용하여 기술통계, $X^2$검정, 독립표본 T검정과 일원배치 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 국민건강보험제도에 대한 인식수준과 만족도 관계에서는 국민건강보험의 보장 수준이 높다고 생각하는 집단, 자신이 내고 있는 국민건강보험료를 알고 있는 집단, 평소 국민건강보험에 대한 생각이 긍정적인 집단, 국민건강보험료 부담이 공평하다고 느끼는 집단이 국민건강보험 제도에 대한 만족도가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 또한 물가인상과 비교한 보험료 인상 수준이 높을수록, 국민건강보험료 부담이 가계에 부담이 더하다고 느낄수록 국민건강보험 제도에 대한 만족도는 통계적으로 유의하게 낮게 나타났다. 본 연구는 국민건강보험에 대한 세부적인 인식수준을 파악하고 이와 국민건강보험제도 만족도의 관계를 확인하였다. 이 결과는 건강보험제도를 다수의 국민이 만족할 수 있는 방향으로 재설정하는데 기초자료를 제공해줄 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

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