DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Characteristics of the Imagine Creator on the Architectural Skin in Contemporary Architecture

현대건축의 표피에서 나타나는 이미지 생성체적 특성 연구

  • Received : 2014.05.31
  • Accepted : 2014.07.17
  • Published : 2014.08.30

Abstract

Because the 'image' is the 'reality' in this era, there are the characteristics dematerialized between reality and non-reality in the contemporary architecture. These are promoting individualization, differentiation and multi-layered time with the development of electronic technology. This trend emphasizes the importance of imagines that are not only homogenized, simultaneous but also overlapped, multi-layered, discriminatory. Perspectives and essential characteristics of the architectural skin are changing in terms of the technical and social awareness and that means the skin has features as a complex body. Recently as an imagine creator, the architectural skin make form of media boundaries reflecting the various relationships between the observer and the external environment and also, the interior space become another sensory skin by removing the boundaries of the internal and external. It is important that making an identity of the architecture defined by the media or the imagine as well as the importance of space in architecture. These changes of skin make the third space based on the viewer's imagination and show the potential of new architectural skin with the expansion space by blurring the boundary between reality and illusion. It occurs to the diversity of the architectural skin with the identity. It will more diversified and be recognized immediately and sensibly through the interface attributes in contact with the city directly. In addition, it is more important that the skin become a unified body related with urban, social and cultural context.

Keywords

References

  1. 권영걸, 공간디자인 16강, 도서출판 국제, 2001
  2. Antoine, 김원갑 역, 건축의 디지털 문화, 시공문화사, 2012
  3. Cyril Barrett, 정미희 역, An introduction to Optical art 1970 Studio Vista, 미진사, 1987
  4. Gevork Hartoonian, 이종건 역, 건축 텍토닉과 기술 니힐리즘, SPACETIME, 2008
  5. Le Corbusier, 이관석 역, 건축을 향하여, 동녘, 2007
  6. 소윤아, 장누벨의 '사라짐의 미학'에서 나타나는 건축의 비-물질성에 관한 연구, 인하대 석사논문, 2012
  7. 손화정, 공간 이미지 표현으로서 표층에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2002
  8. 최기혁, 현대건축에서 나타나는 복합적 외피의 표현적 특성에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2012.2
  9. 이병욱, 미스 반 데어 로에 건축의 외면에서 나타난 몸체와 정신에 관한 연구, 한양대 박사논문, 2007
  10. 김정순 박길룡, 건축에서 '표피의 구축성'에 관한 연구, 대한건축학회 학술발표대회 논문집 계획계, 제21권 제2호, 2001.10
  11. 김홍일, 콜린 로우 "투명성 이론"의 건축 공간분석 적용에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계, 제18권 제9호(통권 167호), 2002.9
  12. 남영호 외 2, 현대건축의 활성표피에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계, 제24권, 제11호(통권241호), 2008.11
  13. 유연숙, 아돌프 로스의 장식배제에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제13권 3호(통권제44호), 2004.6
  14. 유진상 김현철, 현대건축 외피의 '비물질적' 표현성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계, 제18권, 제7호(통권165호), 2002.7
  15. 유진상, 근대 이후 건축외피 표현방식 재해석에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계, 제19권, 제11호(통권181호), 2003.11
  16. 유진상, 가즈요 세지마의 착시효과를 이용한 표현적 외피 구축방법에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 제21권 제8호(통권 202호), 2005.8
  17. 이영미 외2, 비올레 르 둑 건축이론에 나타난 합리주의적 특성, 대한건축학회논문집 계획계, 제19권, 제11호(통권181호) 2003.11
  18. 정인하, 고트프리트 젬퍼와 칼 뵈티허의 텍토닉 개념 비교, 건축역사연구, 제7권 제4호(통권17호), 1998.12