Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 17 Issue 2
- /
- Pages.139-166
- /
- 2014
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Using DGE for Enhancing SMK and PCK of Pre-service Elementary Teachers for the Figure Problem
예비 초등교사들의 도형 문제에 대한 SMK와 PCK 강화를 위한 DGE 활용
- Kang, Jeong Gi (Namsan Middle School) ;
- Kim, Min Jeong (Sacheon Jeongdong Elementary School) ;
- Jeong, Sang Tae (Sacheon Dongsung Elementary School) ;
- Roh, Eun Hwan (Chinju National University of Education)
- Received : 2014.04.21
- Accepted : 2014.06.25
- Published : 2014.06.30
Abstract
The purpose of the study is to enhance the teaching competence for pre-service elementary teacher by using DGE in order to enhance SMK and PCK for them. To do this, we investigated the initial SMK and PCK for 23 pre-service elementary teachers, the reality of implementation activity of DGE and the change of SMK and PCK after quest activity by DGE. As results, 3 pre-service elementary teachers made errors which are misunderstanding a general angle as special angle, an excessive jump of logic and a circulation logic in the aspect of an initial SMK. In the aspect of contents of PCK, most of pre-service elementary teachers proposed teaching focused on the character using in the problem solving. And most of pre-service elementary teachers proposed teaching methods which are based on explanation, measurement and material manipulation. The reality of implementation activity of DGE was classified 4 cases which are a difficulty in understanding the concept of dynamics and embodying in DGE, an obsession about construction of
수학 교육에서 교사의 SMK와 PCK에 대한 역량은 대단히 중요하다. 그들의 SMK와 PCK에 대한 현황 파악과 그에 따른 강화방안이 있다면 더 없이 좋을 것이다. 그러나 교사를 대상으로 교수 역량 강화에 대한 연구를 수행하는 것은 현실적으로 많은 어려움이 있다. 이에 본 연구에서는 23명의 예비 초등교사를 대상으로, 이들의 SMK와 PCK에 대한 현황 파악과 그에 따른 강화방안으로 DGE 탐구활동을 활용하였다. 그 결과 3명의 예비 초등교사가 초기 SMK에서 오류를 나타내었으며, 초기 PCK에서는 설명 및 시각적 확인 위주의 교수 방법으로 문제해결에 필요한 성질을 지도하는 것에 중점을 두었다. 또한 DGE 탐구활동의 실제는 역동성 개념 이해 및 구현의 어려움,