A Study on the School Library Manifesto

학교도서관 헌장에 관한 연구

  • 변우열 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) ;
  • 이미화 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2014.05.21
  • Accepted : 2014.06.11
  • Published : 2014.06.30

Abstract

A school library manifesto means the policies and rules on school libraries and includes the direction which they should follow and the criteria which school libraries should keep. Compared the school library manifestos of IFLA/UNESCO, IASL with that of Japan, the school library manifestos of IFLA/UNESCO are constituted with mission of the school library, funding legislation and networks, goal of the school library, staff, operation and management, implementing manifesto etc. and underline funding legislation and networks. The IASL policy statement on school libraries includes functions, materials, facilities, personnel, lifelong education, skills, literacy development, government and public support etc. and emphasizes lifelong education, skills, literacy development. The school library manifesto of Japan includes philosophy, functions, staff, material, facilities and management etc. and highlights philosophy. As a result of comparison and analysis of the school library manifestos of IFLA/UNESCO, IASL and Japan with that of Korea, the school library manifesto of Korea needs to comprise mission, facilities, staff, lifelong education, skills, literacy development, funding legislation, operation and management, government responsibility for implementing the manifesto, etc. by accepting the components in the manifestos of advanced countries, stressing the educational roles of school libraries and by separating the educational area from others.

학교도서관 헌장은 학교도서관이 나아가야 할 방향과 기본적으로 지켜야 할 방침이나 규범을 열거한 규칙이나 법칙이다. IFLA/UNESCO, IASL, 일본의 학교도서관 헌장을 비교하고 분석해 본 결과 IFLA/UNESCO 학교도서관 헌장은 학교도서관의 임무, 예산 확보와 네트워크, 목적, 직원, 운영 및 관리, 선언의 구현 등으로 구성되어 있는데, 예산 확보와 네트워크를 강조하고 있다. IASL 학교도서관 선언은 학교도서관의 기능, 자료, 시설, 인적자원, 정보활용능력, 정부 및 공공단체의 지원 등을 구성요소로 하고 있는데, 정보활용능력 육성을 강조하고 있다. 일본의 학교도서관 헌장은 학교도서관의 이념, 기능, 직원, 자료, 시설, 운영 등을 구성요소로 하고 있는데, 학교도서관의 이념을 강조하고 있다. IFLA/UNESCO, IASL, 일본의 학교도서관 헌장을 비교하고 분석한 결과를 토대로 우리나라의 학교도서관 헌장은 선진국의 구성요소를 수용하되 학교도서관의 교육적 역할을 강조하여 교육 영역을 별도의 항목으로 하고 학교도서관의 임무, 시설, 인적자원, 교육, 예산, 운영 및 관리, 헌장 구현을 위한 정부의 책임 등을 구성요소로 하는 것이 바람직하겠다.

Keywords

References

  1. 대통령 소속 도서관 정보 정책위원회. 제2차 도서관 발전 종합계획 : 2014-2018. 세종 : 대통령 소속 도서관정보정책위원회, 2014.(Committee on Library and Information Policy. The 2nd Comprehensive Library Advancement Plan 2014-2018. Sejong : Committee on Library and Information Policy, 2014.)
  2. 尾原淳夫. "私も學校図書館憲章を提言する(學図への提言15)." 學校図書館(全國學校図書 館協議會), 第260號(1972. 6), pp.68-71.
  3. 변우열. "학교도서관 발전을 위한 법과 제도 정비의 방향과 과제." 도서관 발전을위한 법제도 정비의 방향과 과제: 도서관 문화발전 국회포럼 제2차 정책포럼. 서울: 도서관 문화 발전 국회포럼, 2013. pp.19-43.(Byun Woo-Yeoul. "Direction and Task of School Library Law and System for School Library Development."Library Culture Development National Assembly 2nd Policy Forum. Seoul : Library Culture Development National Assembly Forum, 2013. pp.19-43.)
  4. 송기호. "학교도서관 기준의 사명과 비전에 나타난 핵심 가치에 대한 연구." 한국도서관.정보학회 지, 제40권, 제3호(2009. 9), pp.225-247.(Song Gi-Ho. "A Study on Core Values Appeared in Missions and Visions of School Library Standards." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.40, No.3(2009), pp.225-247.)
  5. 송기호. 학교도서관 운영의 실제. 개정4판. 서울 : 한국도서관협회, 2012.(Song Gi-Ho. School Library Management. 4th ed. Seoul : Korean Library Association, 2012.)
  6. 이병기. "미국 학교 도서관기준관련 문서 21세기 학습자를 위한 기준의구조와 내용분석에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제40권, 제4호(2009. 9), pp.203-223.(Lee Byeong-Ki. "Study on the Structure and Contents Analysis of America New School Library Standards Sets Standards for the 21st-Century Learner." Journal of Korean Library an d Information Science Society, Vol.40, No.3(2009), pp.203-223.)
  7. 이병기. 학교도서관 경영 통론. 고양 : 조은글터, 2008.(Lee Byeong-Ki. School Library Administration. Goyang : Joeunguelteo, 2008.)
  8. 한국도서관협회한국도서관기준특별위원회. 2013년판한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회, 2013.(Ad Hoc Committee on Korean Library Standards, KLA. Standards for Korean Libraries, 2013 edition. Seoul : Korean Library Association, 2013.)
  9. 全國學校図書館協議会. " 學校図書館憲章の検討を." 學校図書館(全國學校図書館協議會), 第479號(1990. 9), pp.63-66.
  10. 全國學校図書館協議會. "學校図書館憲章." 學校図書館(全國學校図書館協議會), 第493號 (1991. 11), pp.58-60.
  11. 佐野友彦. " 學校図書館憲章の制定にあたって." 學校図書館(全國學校図書館協議會), 第493 號(1991. 11), pp.47-50.
  12. 黒沢浩. " 學校図書館憲章の制定を目ざして: 中間報告." 學校図書館(全國學校図書館協議會), 第484號(1991. 2), pp.51-55.
  13. 黒沢浩. " 學校図書館憲章の制定經過." 學校図書館(全國學校図書館協議會), 第493號(1991. 11), pp.51-55.
  14. IASL. IASL Policy Statement on School Libraries, 1993. [cited 2013. 7. 18]
  15. IFLA, UNESCO. IFLA/UNESCO School Library Manifesto 1999. [cited 2013. 7. 18]
  16. Onal, H. Inci. "IFLA/UNESCO School Library Manifesto for Creating One World : Germany, Iran and Turkey in Comparative Perspective." Libri : International Journal of Libraries & Information Services. Vol. 59, No.1(March 2009), pp.45-54.
  17. Woolls, Blanche. The School Library Media Manager. 2nd ed. Westport, Connecticut : Libraries Unlimited, 1999.