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Effect Analysis of Media Pole on Pedestrian Satisfaction for Walking -Focused on Media Pole in Gang Nam U-street-

가로변 미디어폴이 보행만족도에 미치는 영향분석 - 서울시 강남 U-street를 중심으로 -

  • 조정필 (광운대학교 도시계획부동산학과) ;
  • 박태원 (광운대학교 도시계획부동산학과)
  • Received : 2014.05.21
  • Accepted : 2014.07.07
  • Published : 2014.07.28

Abstract

The purpose of this study is to observe the effects of road facilities that have adopted digital media such as total road facility called L.E.D media pole installed on U-street, Gangnam-gu on the pedestrians' satisfaction. Through the study, we would like to improve the brand competitiveness, increase the revisiting decision factors and suggest the fundamental development direction for the digital media road facilities on the typical pedestrian road, Gangnam street. The three factors from the studies came out to be spatial component, design component, and functional component. In order to analyze the factors, the pedestrians' behaviors were observed through a direct survey which provided 35 reserved factors. Also, the preliminary factors derived through survey questionnaires were revised by experts which compressed the result into 20 factors. The result of the regression analisis states that the 'Factor of the spatial component' is the statistically significant factor among the five elicited factors of the effect of the media pole on the pedestrian satisfaction. U-street's media pole provides the comfortable and various contents and application methods and will provide the new perspective on the purpose of pedestrians by new experience that is based on digital technology.

본 연구는 서울시 강남구 U-street에 설치된 L.E.D 미디어 폴(Media pole)이라는 통합형 가로시설물이 보행 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 것이 주요 목적이다. 이를 위해 가로시설물로서 미디어폴의 구성요소를 보행자 관점에서 탐색적으로 살펴보고 이를 바탕으로 요인분석을 실시하였다. 요인분석을 통해 제1요인은 '심미 상징성'요인으로 명명하였고, 제2요인은 '형태 조형성', 제3요인은 '접근 연속성'으로 분석하였다. 제4요인은 '감각 전달성', 제5요인은 '정보 매체성'으로 명명하였다. 요인분석은 이용자 관점에서 사례대상지 보행자에 대한 행태관찰과 심층면접(In-depth Interview)을 실시하였고, 33개 예비변수를 도출하였다. 도출된 예비요인을 전문가 F.G.I(Focus Group Interview)를 통해 최종적으로 요인분석에서 사용할 20개 예비변수를 선정하였다. 요인분석을 통해 선정된 5개의 독립변수와 보행자의 만족도를 종속변수로 다중회귀분석을 실시한 결과 강남대로 U-street에 설치된 미디어 폴이 보행자의 보행만족도에 미치는 영향 중 통계학적 유의미한 영향요소는 '심미 상징성'요인으로 분석되었다. U-street에서 미디어 폴은 보행자에게 심미적 감성과 상징성으로 새로운 보행체험에 기여하고 있는 것으로 판단된다. 향후 이용자 편의성을 기반으로한 정보매체로서의 접근성을 강화하고 활용 가능한 콘텐츠 다양화를 유도해야할 것이다. IT 기반형 멀티미디어 매체인 미디어폴은 융합하는 가로환경과 융합하여 보행자에게 새로운 경험을 제공하여 보행활성화에 새로운 수단으로서의 가능성을 시사하고 있다.

Keywords

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