DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Biomedical Ethics Education using Movies on Biomedical Ethics Awareness of Nursing Students

영화를 이용한 생명의료윤리교육이 간호대학생의 생명의료윤리의식에 미치는 효과

  • Received : 2014.04.11
  • Accepted : 2014.06.09
  • Published : 2014.07.28

Abstract

This study is a quasi-experimental research using non-equivalent control group pre-post design in order to understand the effectiveness of biomedical ethics education using movies. This study selected the first-year 45 students and 63 students who were attending at two 4-year-course nursing colleges as an experimental group and control group, respectively. Then, this study provided the experimental group with the lecture on biomedical ethics for 16 weeks using the movie related to the ethical issues covering 10 areas. Data collection was done for 5 days from August 26, 2013 until December 5, 2013, and conducted pre-post questionnaire survey on the 1st week session and 16th session after explaining there search purpose and getting a written agreement from the subjects. As a result of analysis of the collected data using SPSS Statistics 18, it was found that students' average point of biomedical ethics awareness improved to 3.31 from 3.07; additionally, in the analysis of the data by sub-area, the point in artificial abortion improved to 3.69 from 3.08; artificial insemination from 2.99 to 3.57; fetal diagnosis from 3.10 to 3.45; a newborn's right to life from 3.39 to 3.55 and organ transplant from 3.26 to 3.53, respectively(P<.001). On the contrary, the research results showed that there was no change in the point of the mercy-killing, brain death, and human biotechnology areas, respectively(p>.05). Conclusively, movie-aided education could be diversely used for nursing education provided movie contents should be in accord with a lecture subject in a way that can arouse students' interest and concern, and improve educational satisfaction.

본 연구는 영화를 이용한 생명의료윤리 교육의 효과성을 파악하기 위해 비 동등성 대조군 전후 설계를 이용한 유사 실험연구이다. 연구 대상은 2개 4년제 간호학과 1학년에 재학 중인 실험군 45명, 대조군 63명이다. 실험집단에는 10개 영역의 윤리적 문제와 관련된 영화를 이용한 생명의료윤리강의가 16주 동안 제공되었다. 자료 수집은 2013년 8월 26부터 12월 5일까지였으며, 연구의 목적을 설명하고 서면 동의를 받은 후 1주차와 16주차에 사전-사후설문을 실시하였다. SPSS Statistics 18을 이용하여 분석한 결과 총 생명의료윤리의식이 3.07점에서 3.31점으로 향상되었으며, 하위 영역별로는 태아생명권 3.20점에서 3.55점, 인공임신중절 3.08점에서 3.69점, 인공수정 2.99점에서 3.57점, 태아진단 3.10점에서 3.45점, 신생아권리 3.39점에서 3.55점, 장기이식 3.26점에서 3.53점으로 향상되었다(P<.001). 반면 안락사, 뇌사, 인간생명공학 영역의 점수는 변화가 없었다(p>.05). 영화를 이용한 교육은 학생들의 흥미와 관심유발, 그리고 교육만족도 향상시키는 방법으로 영화콘텐츠가 강의주제와 부합된다면 간호교육에 다양하게 사용 될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 안혜영, 조병선, 최숙희, 최원, 고유미, "의료계열 대학생들의 생명 윤리 의식", 한국간호교육학회지, 제14권, 제1호, pp.98-107, 2008. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.1.098
  2. 김예진, 이명남, "병원간호사의 간호윤리 가치관 및 뇌사자 장기기증에 대한 태도에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.312-323, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.312
  3. 하주영, 김동희, 황선경, "간호사의 생명의료윤리에 대한 의식", 한국간호교육학회지, 제15권, 제2호, pp.216-224, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.2.216
  4. 조미경, "간호과와 비 간호과 학생의 생명의료윤리 의식 비교", 디지털정책연구, 제11권, 제4호, pp.311-320, 2013. https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.4.311
  5. 김미정, 김명희, "임상 간호사의 도덕성 발달과 윤리적 가치관에 대한 연구", 간호행정학회지, 제5권, 제2호, pp.337-353, 1999.
  6. 오진아, 임미해, "간호교육에서 영화를 활용한 국외 연구논문 분석", 한국간호교육학회지, 제17권, 제3호, pp.395-404, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.395
  7. 박완범, 장은영, 서미성, "영화를 활용한 수업 경험: HIV에 대한 인식 변화", 한국의학교육학회지, 제23권, 제1호, pp.27-32, 2011.
  8. 권윤희, "간호대학생의 생명의료윤리 의식에 영향을 미치는 요인", 한국보건간호학회지, 제23권, 제2호, pp.262-272, 2009.
  9. 이혜경, 신재숙, "간호사가 경험하는 윤리적 딜레마와 소진 및 대처와의 관계, 한국의료윤리학회지, 제15권, 제3호, pp.339-354, 2012.
  10. 문미영, 정애화, "간호대학생의 임상실습 및 생명의료 윤리의식과의 관련성 조사 연구", 한국생명윤리학회지, 제13권, 제2호, pp.49-62, 2012.
  11. 김애경, "간호사의 소극적 안락사에 대한 태도 조사", 기본간호학회지, 제19권, 제1호, pp.76-85, 2002.
  12. 양재섭, 구미정, "대학교육현장에서의 생명윤리교육: 대구대학교의 사례를 중심으로", 한국생명윤리학회지, 제10권, 제1호, pp.1-16, 2009.
  13. 이미애, 김익중, 홍성훈, "DIT를 사용한 간호학생의 도덕판단력 고찰", 한국의료윤리학회지, 제8권, 제2호, pp.105-115, 2005.
  14. 김미주, "현 의료계의 윤리적 문제에 대한 간호사들의 인식조사", 한국의료윤리학회지, 제4권, 제1호, pp.15-30, 2001.
  15. C. H. Kerber, D. Clemens, and W. Medina, "Seeing is believing: learning about mental illness as portrayed in movie clips," The Journal of Nursing Education, Vol.43, No.10, pp.479, 2004.
  16. 이명근, "영화의 교육적 활용", 미래교육연구, 제18권, 제1호, pp.1-26, 2005.
  17. L. Northington, R. Wilkerson, W. Fisher, and L. Schenk, "Enhancing Nursing Students' Clinical Experiences Using Aesthetics," Journal of Professional Nursing, Vol.21, No.1, pp.66-71, 2005. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2004.11.007
  18. 오진아, "간호교육에서 영화의 활용에 관한 고찰: Cinemeducation", 한국간호교육학회지, 제16권, 제2호, pp.194-201, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.2.194
  19. 백경숙, "변이어 교육을 위한 영화 마이 페어 레이디(My Fair Lady)의 효용성 고찰", 영상영어교육, 제10권, pp.119-145, 2009.
  20. 김지훈, "영화활용수업의 사례와 방법연구", 교육과학연구, 제12권, pp.115-132, 2007.
  21. 권선주, 간호대학생과 의과대학생의 생명의료윤리의식에 관한 조사연구, 계명대학교 석사학위논문, 2003.
  22. 이용산, 임상의사와 임상간호사의 윤리적 가치관에 대한 연구, 순천향대학교 석사학위논문, 2003.
  23. 정하윤, 정귀임, "간호대학 신입생의 생명의료윤리 의식에 관한 연구", 보건의료산업학회지, 제6권, 제4호, pp.37-48, 2012. https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.4.037
  24. 김인순, "생명윤리교육이 간호보건대학생의 생명윤리의식에 미치는 영향", 한국생명윤리학회지, 제14권, 제1호, pp.1-13, 2013.
  25. 유명숙, 박현숙, "간호윤리교육이 간호학생의 생명윤리의식과 비판적 사고성향에 미치는 영향", 한국생명윤리학회지, 제11권, 제1호, pp.51-60, 2010.
  26. 유명숙, 손기철, "간호대학생의 생명의료윤리의식, 도덕적 민감성 및 도덕 판단력에 관한 간호윤리교육의 효과", 한국생명윤리학회지, 제12권, 제2호, pp.61-76, 2011.
  27. J. A. Higgins and S. Dermer, "The use of cinema in marriage and family counselor education," Counselor Education and Supervision, Vol.40, No.3, pp.182-192, 2001. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2001.tb01251.x
  28. 오진아, 신혜원, Gagne JCD, "간호학생의 질 향상과 안전교육(QSEN) 역량개발을 위한 영화간호교육의 적용", 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.474-485, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.474
  29. 윤순영, 김민숙, "임상실습 전 간호대학생의 자기효능감, 전공만족도 및 간호윤리 가치관 관련성 연구", 디지털정책연구, 제12권, 제2호, pp.363-372, 2014. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.2.363
  30. 구영모, "안락사의 개념과 분류", 의료법학, 제6권, 제1호, pp.63-86, 2005.
  31. M. DiBartolo and L. Seldomridge, "Cinemeducation: teaching end-of-life issues using feature films," Journal of gerontological nursing, Vol.35, No.8, pp.30-36, 2009.