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Relationships Among Worth to Watch, Satisfaction and Desire of Respectating of Music Performance

음악공연의 관람가치, 만족도 및 재관람의도 간의 관계

  • 박명숙 (단국대학교 음악대학 성악과)
  • Received : 2014.05.15
  • Accepted : 2014.06.10
  • Published : 2014.07.28

Abstract

In order to satisfy consumers' various desires for music performance, as it is important how to form sympathy with consumers, it is significant for music performance planners to find out which values the audiences think important when it comes to music performance art. The purpose of this study is to examine a relationship among worth to watch, performance satisfaction and desire of respectating that the audience recognizes. A questionnaire survey was carried out on 182 participants who have gone to musical performances. As a result of the study, 'educational value', 'economical value', 'emotional value' and 'social value' of spectating music performance had positive effects on both 'watching satisfaction' and 'desire of respectating', and especially when it comes to spectating satisfaction, emotional value and economical value were the significant effects, and for desire of respectating, economical value and social value were significant. Also, it was found that spectating satisfaction had a positive relationship with a desire of respectating. As implications according to the result of the study, firstly, it is necessary for music performance planner or performing artist to inspire emotional value of audience in order to increase spectating satisfaction of the audience, and performances needs to be planned considering economical values. Secondly, in order to improve desire of respectating, it is important to analyze which elements can increase economical and social values of the audience.

최근 많은 음악공연 관련 기관에서는 음악예술의 저변 확대를 위해서 예술 창작자 위주의 공연에서 일반소비자를 위한 공연으로 기획의 의도를 변화시키고 있다. 음악공연에 대한 소비자의 다양한 욕구를 충족시키기 위해서 기획자는 관객이 음악공연예술에서 어떤 가치를 중요하게 생각하고 있는지 파악할 필요가 있다. 본 연구의 주된 목적은 음악공연을 관람하는 관객이 지각하는 관람가치, 공연의 만족도, 재관람의도에 어떠한 영향이 있는지 실증적으로 검증하는 것이다. 이를 위하여 2014년 3월과 4월에 과거에 한번이라도 음악공연을 관람해 본 경험이 있는 인원을 대상으로 하여 총 182부의 설문지를 회수하였고, 그 중 불성실한 응답 11부를 제외한 171개의 설문자료를 분석에 사용하였다. 연구결과 음악공연의 관람가치가 관람만족도와 재 관람의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 특히, 관람만족도에는 정서적 가치와 경제적 가치가 큰 영향을 주는 요인으로, 재 관람의도에는 경제적 가치와 사회적 가치가 보다 많은 영향을 주는 요인으로 나타났다. 그리고 관람만족도는 재 관람의도 유의한 영향관계에 있다고 나타났다. 연구의 결과에 따른 시사점으로, 첫째, 음악공연 기획자나 연주자는 관객의 관람만족도를 높이기 위해서 관객의 정서적 가치를 고취시킬 필요가 있으며 경제적 가치의 부분도 고려하여 공연을 기획할 필요가 있다. 둘째, 재 관람의도를 제고시키기 위해서는 관객의 경제적 가치와 사회적 가치를 높여줄 수 있는 방안이 무엇인지 분석하여 전략을 계획할 필요가 있다.

Keywords

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