DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Annual Film Distribution Portfolio of Lotte Entertainment

영화 투자배급사의 연간 포트폴리오 분석: 롯데엔터테인먼트를 중심으로

  • Received : 2014.06.02
  • Accepted : 2014.07.14
  • Published : 2014.07.28

Abstract

We examined the annual film distribution portfolio of a Korean film distributor, Lotte Entertainment, investigating how the company puts big-budget films and low-budget movies together. As a result, the distributor was found to invest more than 80% of its whole budget in producing medium-size movies. The more successful box office, however, was witnessed from big-budget films that the company spent more than 6 billion Korean wons. With respect to genre, comedy and drama were the most and second-most frequently produced. However, Those two genres were not the most successful genres in the box office. Korean movie-goers favored actions and thriller the most and second most. Comedy took only the third place of the Korean box office, signifying a discord between the portfolio and the Korean box office.

본 연구는 한국의 영화산업을 주도하는 기업이 연도별 포트폴리오를 구성하면서 어떤 방식으로 제작비 차별화를 하고 있는 지를 사례연구를 통해 알아보았다. 분석 결과, 롯데엔터테인먼트의 배급전략은 연간 투자포트폴리오에서 제작비가 큰 영화의 투자 비율을 제한하고 전체 예산의 80% 이상을 중간 규모급 영화의 제작에 투자하여 배급 라인업을 보다 더 다양하게 구성하려는 방식을 택한 것으로 나타났다. 이에 반해, 흥행실적은 60억 원 이상의 제작비가 투입된 작품들이 많았고 수익성에서도 가장 높은 수준을 기록하였다. 롯데배급 영화 중 장르별로는 코미디, 드라마가 가장 많이 배급되어 1, 2위를 차지했다. 하지만 코미디와 드라마장르는 수익성 면에서는 7개 장르 중 3, 5위를 차지하였고 액션과 범죄 스릴러 장르가 1, 2위를 차지해, 제작비 차별화 방향과 흥행 실적이 불일치하는 모습을 보였다.

Keywords

References

  1. 최은영, "한국영화산업의 발전방향 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제11호, pp.134-143. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.11.134
  2. 배기영, "영화산업의 경제적 파급효과 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제9호, pp.172-181. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.09.172
  3. 좌승희, 이태규, 한국영화산업 구조변화와 영화산업정책-수직적 결합을 중심으로, 한국경제연구원, 2006.
  4. 현화영, "한국 영화 르네상스의 明과 暗", 세계일보, 2012.12.22.
  5. 남지원, "한국 영화 산업의 시장구조변화 및 정책 방안 연구: 멀티플렉스를 중심으로", 영화연구, 제25호, pp.123-124.
  6. S. Sochay, "Predicting the performance of motion pictures," Journal of Media Economics, Vol.7, No.4, pp.1-20, 1994.
  7. A. De Vany and W. D. Walls, "Uncertainty in the movie industry: Does star power reduce the terror at the box office," Journal of Cultural Economics, Vol.23, No.4, pp.285-318, 1999. https://doi.org/10.1023/A:1007608125988
  8. J. Sedgwick and M. Pokorny, "The risk environment of film making: Warner Brothers in the inter-war era," Explorations in Economic History, Vol.35, No.2, pp.196-220, 1998. https://doi.org/10.1006/exeh.1997.0691
  9. A. Elberse, Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment, 이종인(역), 블록버스터 법칙 슈퍼스타 탄생과 엔터테인먼트 산업의 성공 비결, 세종서적, p.38, 2014.
  10. A. Elberse, Blockbusters: Hit-making, Risk-taking, and the Big Business of Entertainment, 이종인(역), 블록버스터 법칙 슈퍼스타 탄생과 엔터테인먼트 산업의 성공 비결, 세종서적, 2014.
  11. 최건용, 비즈니스로 보는 한국영화산업, 형설문화사, p.210, 2011.