초록
본 연구는 청소년들이 느끼는 치과에 대한 공포와 불안감에 대해 알아보고 치과이용 실태와 과거 통증 경험 등이 어떤 영향을 미치는지에 관하여 알아보고자 경기 지역 일부 고등학교 352명을 대상으로 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 주사바늘이 살을 찌를 때($3.19{\pm}1.43$)와 마취용 주사바늘을 볼 때의 두려움($3.14{\pm}1.44$)이 높게 나타났고, 치아삭제용 드릴 소리($2.82{\pm}1.38$)와 치아삭제용 드릴을 볼 때의 두려움($2.74{\pm}1.36$), 치과 내원 시 근육 긴장($2.51{\pm}1.34$), 치료 대기 시 두려움($2.45{\pm}1.37$), 치아삭제 시 두려움($2.43{\pm}1.31$) 등의 순으로 나타났다. 치과치료 실태에 따라 치과 공포와 불안 수준에 차이가 있는지를 살펴본 결과, 충치치료를 받기위해 방문한 집단($2.75{\pm}0.94$)이 스켈링을 위해 방문한 집단($1.50{\pm}0.65$)에 비해 치과에 대한 공포와 불안감을 많이 느끼는 것으로 나타났다(p<0.01). 치과 공포와 불안에 영향을 미칠 것으로 예측되는 과거 치과 치료 시 통증 경험 수준은 3.45로 비교적 높게 나타났고, 가족이나 친구의 치과치료에 대한 통증을 들은 경험은 3.26점, 마취 미비 상태에서의 치과치료 경험은 2.47점으로 높지 않은 것으로 나타났다. 과거 치과 이용 시 통증 경험과 치과 공포 불안간의 관련성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시한 분석 결과 치과 치료 시 통증 경험과 마취 미비 상태에서의 치료 경험, 그리고 가족/친구의 치과치료 통증을 들은 경험 등의 변인 모두 치과에 대한 공포와 불안감과 유의미한 정(+)적 상관관계를 보였다. 학생의 성별과 현재의 치아 건강상태, 흡연 여부, 그리고, 치과치료 시 통증 경험, 마취 미비상태에서의 치료 경험, 가족/친구의 치과치료 통증을 들은 경험 등 과거의 치과 통증 경험 등의 변인이 치과 공포와 불안에 영향을 미치는 중요 예측 변인이었다.
The purpose of this study was to study of utilization of dental high school and according to the pain experienced dental fear and anxiety. This survey was conducted on 370 high school students in Suwon from November 21 to 23, 2011. A total of 352 questionnaires were collected and analyzed. The collected data was analyzed using the statistical package SPSS 15.0 using frequency, mean and standard deviation analysis, t-test, one-way ANOVA, Duncan's test correlation analysis and Stepwise multiple regression analysis. The results state that students feel fear and anxiety were feeling anesthetic needle ($3.19{\pm}1.43$), seeing anesthetic needle ($3.14{\pm}1.44$). We found that students feel more rear and anxiety from caries treatment than scaling. It influence that having dental fear with past dental pain experienced during dental treatment and also hearing dental treatment of pain from their family and friends. We found out that there are some influencing factors on dental fear and anxiety, gender, oral health condition, smoking, pain experienced during dental treatment. We need to care dental fear and anxiety continuously and have prevention program. We have to try understanding students have dental fear and anxiety. So it's better they have good experience visiting dental clinic. We should develop the system and specially treat well while they have dental treatment with anesthesia and some sharp instruments.