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An Estimation of Link Travel Time by Using BMS Data

BMS 데이터를 활용한 링크단위 여행시간 산출방안에 관한 연구

  • 전옥희 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 안계형 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 현철승 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 홍경식 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 김현주 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 이철기 (아주대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2014.03.25
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Now, UTIS collects and provides traffic information by building RSE 1,150(unit) and OBE about 51,000(vehicle). it's inevitable to enlarge traffic information sources which use to improve quality of UTIS traffic information for Stabilizing UTIS's service. but there are missing data sections. And, In this study as a way to overcome these problems, based on BIS(Bus information system) installed and operating in the capital area to develop normal vehicle's link transit time estimation model which is used realtime collecting BMS data, we'll utilize the model to provide missing data section's information. For these problem, we selected partial section of suwon-city, anyang-city followed by drive only way or not and conducted model estimating and verification each of BMS data and UTIS traffic information. Consequently, Case2,4,6,8 presented highly credibility between UTIS communication data and estimated value but In the Case 3,5 we determined to replace communication data of UTIS' missing data section too hard for large error. So we need to apply high credibility model formula adjusting road managing condition and the situation of object section.

현재 UTIS는 수도권 22개 지자체에 노변기지국 1,150개소, 차량내장치 51,000여대를 구축하여 교통정보를 수집, 제공하고 있으나, UTIS 사업의 안정화 및 결측구간을 최소화 하기위해서는 교통정보 수집원의 확대 및 이를 통한 UTIS 교통정보의 질 제고가 필수적이다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 극복하기 위한 방편으로 수도권에 구축되어 운영중인 BIS(Bus Information System)를 기반으로 하여 실시간으로 수집되는 BMS 데이터를 이용한 일반차량의 링크 통행시간 추정모형 개발을 통해 UTIS 결측 구간의 정보제공에 활용하고자 한다. 이를 위해 수원시(경수대로, 중부대로구간), 안양시(흥안대로 구간)의 전용차로 여부에 따른 일부 구간을 선정하여 각각의 Case별 BMS 자료와 UTIS 교통정보와의 모형 추정 및 검증을 실시하였다. 그 결과 Case2, 4, 6, 8의 경우 UTIS 소통정보와 추정값 간의 신뢰도가 높게 나타났으며, Case 3, 5의 경우 큰 오차로 인해 UTIS 결측구간의 소통정보를 대체하기에는 다소 무리가 있을 것으로 판단된다. 따라서 대상구간의 도로운영 조건 및 상황에 맞추어 신뢰도가 높은 모형식을 적용 할 필요가 있다.

Keywords

References

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