The Environmental Design for Safe Schools

범죄(학교폭력)를 예방할 수 있는 학교환경디자인

  • Ha, Mi-Kyoung (Yonsei University, Interior Architecture & Built Environment) ;
  • Lee, So-Yeon (Yonsei University, Interior Architecture & Built Environment)
  • Published : 2014.05.30

Abstract

Keywords

References

  1. 통계청, www.kostat.go.kr.
  2. 김지우, 하미경, 외부환경의 자연적 감시가 범죄에 미치는 영향에 관한 연구: 서울시에 위치한 중학교를 대상으로, 한국디자인지식학회 디자인지식저널, 18, pp.42-51, 2011
  3. 박혜선, 하미경, 학교폭력 예방을 위한 중학생 교실환경 계획에 관한 연구, 한국실내디자인학회 논문집, 21(3), pp.164-173, 2012
  4. 변기동, 박세연, 하미경, 초등학교 입지유형에 따른 범죄안전 환경디자인 연구-초등학생의 범죄불안감 및 범죄경험에 대한 의식조사를 바탕으로-, 한국디자인지식학회 디자인지식저널, 29, pp167-177, 2014
  5. 홍영호, 청소년 대상 범죄 피해 조사 연구, 한국형사정책연구원, 2008
  6. Garofalo, J. et al. School-related victimizations among adolescents: An analysis of National Crime Survey (NCS) narratives. Journal of Quantitative Criminology, 3(4), pp.321-338, 1987 https://doi.org/10.1007/BF01066834
  7. Jeffery, C. R. Crime prevention through environmental design, Sage Publications Beverly Hills, ISBN 0803900864, 1971
  8. Lee, S. et al. Criminal Spots on the Way Home from School A Case Study of Middle Schools in the Gangseo District. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 11(1), pp.63-70, 2012 https://doi.org/10.3130/jaabe.11.63
  9. Salmon, G. et al. Bullying in schools: self reported anxiety, depression, and self esteem in secondary school children. BMj, 317 (7163), pp.924-925, 1998 https://doi.org/10.1136/bmj.317.7163.924