DOI QR코드

DOI QR Code

컴퓨터 프로그래밍 언어 교육에서 자기 효능감 척도 개발 및 적용

Measuring and Applying the Self-efficacy in Computer Programming Education

  • 김갑수 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Kapsu (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 투고 : 2014.02.28
  • 심사 : 2014.03.16
  • 발행 : 2014.03.31

초록

21세기 지식 정보 사회에서 컴퓨터 교육은 매우 중요하다. 지금까지 컴퓨터 활용 교육에 대한 연구는 많이 되어 있고, 컴퓨터 활용교육에 대한 자기 효능감 척도들은 많이 개발 되어 있다. 그러나 학생들의 창의성과 논리력 개발을 위하여 컴퓨터 활용 교육보다 컴퓨터 프로그래밍 언어 교육이 더 중요하다. 그리고 컴퓨터 프로그래밍 언어 교육을 위한 자기 효능감 척도 개발이 미흡하다. 따라서 본 연구에서 컴퓨터 프로그래밍 언어 교육을 위한 자기 효능감 척도를 개발하였다. 본 척도는 컴퓨터 프로그래밍을 할 수 있는 초등학생들을 대상으로 연구하였다. 본 연구 결과 초등학생들을 대상으로 컴퓨터 프로그래밍 교육을 하면 자기 효능감이 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 초등학생들을 컴퓨터 프로그래밍 교육을 시키면 매우 타당하다는 결과를 얻었다.

Information and knowledge society in the 21st century computer education is very important. Until now, much research on computer applications in education and training in computer literacy are a lot of self-efficacy scales have been developed. However, the development of students' creativity and reasoning to computer literacy education is more important than education is a computer programming language. And self-efficacy for teaching computer programming language developed measures insufficient. Therefore, in this study, self-efficacy for teaching computer programming language developed scale. This measure is a computer that can be programmed to target elementary school students were investigated. The results of computer programming education for elementary school children who are higher in the self-efficacy. The results of this study are that elementary school students when teaching computer programming that is very reasonable results.

키워드

참고문헌

  1. Allen TuckerA(2003), Model Curriculum for K-12 Computer Science: New York, CSTA.
  2. Angela Carbone, Linda Mannila, and Sue Fitzgerald(2007), "Computer science and IT teachers' conceptions of successful and unsuccessful teaching: A phenomenographic study" Computer Science Education, 17-4 December 2007, 275-299. https://doi.org/10.1080/08993400701706586
  3. Baldwin, J. A., Ebert-May, D., & Burns, D. J. (1999). The development of a college biology self-efficacy instrument for nonmajors. Science Education, 83-4, 397-408. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199907)83:4<397::AID-SCE1>3.0.CO;2-#
  4. Bandura, Albert(1977), "Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, Vol 84-2, Mar 1977, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  5. CAS(2013), Computing in the national curriculum A guide for primary teachers, London.
  6. Diane Jass Ketelhut(2011), Assessing Gaming, Computer and Science Inquiry Self-Efficacy in Virtual Environment, Serious Educational Game Assessment, SENSE Publishers, Rotterdam/Boston/Taipei, 1-16.
  7. Dona M. Kagan(1989), "Research on Computer Programming as a Cognitive Activity: implications for the study of classroom teaching", Journal of Education for Teaching, 15-3, 177-189. https://doi.org/10.1080/0260747890150301
  8. Jeroen Keppens, David Hay(2008), "Concept map assessment for teaching computer programming", Computer Science Education, 18-1, 31-42. https://doi.org/10.1080/08993400701864880
  9. Kapsu Kim(2010), "A Study on Programming Language Instruction Strategies of Improving the creative and logical thinking for Elementary Students", Journal Of The Korean Association Of Information Education, 14-1, 89-97.
  10. Midgley, C., Maehr, M.L., Hruda, L., Anderman, E.M., Anderman, L., Freeman, K.E., Gheen, M., Kaplan, A., Kumar, R., Middleton, M.J., Nelson, J., Roeser, R.
  11. Midgley,C. eat(1998) "The Development and Validation of Scales Assessing Students' Achievement Goal Orientationse", Contemporary Educational Psychology, 23, 113-131. https://doi.org/10.1006/ceps.1998.0965
  12. Miltiadou, M., & Yu, C. H.(2000). Validation of the Online Technologies Self-Efficacy Scale (OTSES)(Publication no. ED445672). Retrieved January 15, 2004.
  13. Nong Ye Gavriel Salvendy(1996), "Expertnovice knowledge of computer programming at different levels of abstraction", Ergonomics, 39-3, 461-481 https://doi.org/10.1080/00140139608964475
  14. Salomon G & Perkins D.N(1987). Transfer of cognitive skills from programming : When and how?. Journal of Educational computing Research 3. 149-169. https://doi.org/10.2190/6F4Q-7861-QWA5-8PL1
  15. Susan Brooks-Young(2007), National Education -al Technology Standards for Students, Second Edition, ISTE.
  16. Urdan, T.(2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales(PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan.

피인용 문헌

  1. 초등학생들을 위한 컴퓨터 프로그래밍의 성취 기준에 관한 연구 vol.18, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.2.255
  2. 컴퓨터 프로그램 교육에서 자기조절 학습 모델 개발 vol.19, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.1.21
  3. 한국학생의 PISA ICT 능력 비교 연구 -2009년과 2012년 vol.19, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.233
  4. 피지컬 컴퓨팅 교육을 통해 교사가 지각한 기회 및 도전요소 vol.20, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.3.235
  5. 초등학생의 인공지능 교육을 위한 교수 학습 모델 개발 및 적용 vol.21, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.1.139
  6. OECD 국가들과 한국 학생들 간 ICT 접근성과 활용성 연구-2015년 데이터를 중심으로 vol.21, pp.3, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.3.361
  7. Effects of Software Education Program for the Education Welfare Priority Support Students on Learning Motivation, Self-efficacy and Goal Orientation vol.22, pp.11, 2017, https://doi.org/10.9708/jksci.2017.22.11.161
  8. 루브릭의 인지여부가 코딩교육의 학습효과에 미치는 영향 vol.13, pp.4, 2014, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.201
  9. SW교육에 참가하는 학생의 학습 지속의도에 미치는 변인에 관한 연구 vol.22, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.1.91
  10. PISA 2015 데이터를 기반으로 예비 교사들의 ICT 능력에 대한 연구 vol.22, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.2.239
  11. 컴퓨터 기반의 협력적 문제해결력 성취를 예측하는 학생과 학교 및 ICT 요인 : 다층모형 분석을 중심으로 vol.22, pp.4, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.4.457
  12. The Effects of the Mathematical Program, DM³ Based on Coding Instruction Using Python vol.28, pp.4, 2014, https://doi.org/10.29275/jerm.2018.11.28.4.479
  13. On the Effect of a Pilot Coding Education Support System for Complex Problem Solving Tasks vol.7, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7236/ijasc.2018.7.4.128
  14. 초등 교사들을 위한 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용 vol.23, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.6.629
  15. AI 프로젝트 수업에서 프로그래밍 언어 활용 수준 및 프로젝트 흥미에 따른 AI에 대한 태도 및 효능감 변화 vol.24, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.391