Development of teacher training program for smart education

스마트교육 교사연수 프로그램개발

  • Received : 2014.02.20
  • Accepted : 2014.03.24
  • Published : 2014.03.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a training program on smart education for teachers, which will contribute to establishing and promoting smart education in schools. To achieve the purpose, researchers set up a process composed of five phases: analysis, design, development,s implementation and assessment. For details of the training program, analysis was conducted on areas such as environment, learners and assignments, and the results were used to design the five subjects - theory and practice of smart education; use of smart education platform; solutions for smart teaching and learning; case studies of smart education; and smart education practice and addiction to smart devices - and 12 learning assignments. Training materials for teachers taking the program and teaching materials that can be used by teachers in schools were developed based on the results of requirement analysis and program design. For the assessment, 72 teachers from elementary and middle schools in D city participated in the training program of through the smart education research centers designated as an in-service training center for teachers. The program was finally completed by incorporating assessments of the participants and consultations with experts. The discussions made in the process of the program development will provide suggestions for future development of training programs on smart education for teachers.

이 연구의 목적은 교사들의 스마트교육 수업능력 향상을 위하여, 스마트교육 교사연수 프로그램을 개발하는데 있으며, 이를 위하여 분석-설계-개발-실행-평가 의 다섯 단계로 구성된 스마트교육 교사연수 프로그램 개발 절차를 설정하였다. 프로그램의 구체적인 내용구성을 위하여 환경분석, 학습자분석, 과제분석을 실시하였고, 그 결과를 반영하여 스마트교육 이론과 실제, 스마트교육 플랫폼 활용, 스마트 교수 학습 솔루션, 스마트교육 학교교실 운영사례, 스마트교육실습과 스마트 디바이스 중독의 5개 주제와 12개의 학습과제를 설계하였다. 요구분석 및 설계 결과를 바탕으로 스마트교육 교사연수 프로그램의 교재와 수업매체를 개발하였으며, 개발된 프로그램은 교원연수기관으로 지정된 스마트교육 연구센터를 통하여 D시의 초등 및 중등교사 72명에게 적용하여 연수를 실시하였다. 연수결과에서 나타난 참여교사들의 평가와 전문가 협의를 통하여 스마트 교육 교사연수 프로그램을 완성하였다. 또한 프로그램 개발과정을 통해 나타난 스마트교육 교사연수 프로그램의 논의를 바탕으로 향후 스마트교육 교사연수 프로그램 개발을 위한 시사점을 제공하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 국가정보화전략위원회(2012). 스마트교육 추진현황 및 향후계획. 보고자료.
  2. 권현범, 천세영(2013). 스마트교육 연구동향 분석: 언어네트워크 분석방법의 적용. 교육연구논총. 34(2). 103-125.
  3. 교육과학기술부(2011a). 스마트교육 추진전략. 보도자료.
  4. 교육과학기술부(2011b). 스마트교육 추진전략 실행계획. 보도자료.
  5. 교육과학기술부(2012). 2012년도 교원연수 중점추진방향.
  6. 교육과학기술부(2012. 2. 17). 스마트교육 중앙선도교원 연수. 보도자료
  7. 교육과학기술부(2010). 교육정보화백서.
  8. 기영화(2011). 평생교육 프로그램개발. 서울; 학지사.
  9. 김기태(1995). 21세기를 대비한 한국교육의 과제. 서울; 보경문화사.
  10. 김영애(2011). 우리의 교실혁명 : 스마트교육의 현황과 발전 방향. 한국교육개발원 OR 2011-02-7.
  11. 김진모 외(2007). ISD 모델에 기초한 농업인 안전교육 프로그램 개발. 농업교육과 인적자원개발, 39(3), 69-95.
  12. 김현진 외(2012). 스마트교육 교원연수 프로그램개발 연구. 한국교육학술정보원 CR 2012-7.
  13. 김현진 외(2013). 스마트교육 교사연수를 위한 역량기반 연수 프로그램 개발. 한국열린교육학회 학술대회 논문집, 13(1), 149-153.
  14. 김현철(2011). 스마트교육 콘텐츠 품질관리 및 교수학습 모형 개발 이슈. 한국학술정보원 연구자료 RM 2011-20.
  15. 백영균(2002). ICT활용교육론. 서울; 문음사.
  16. 변창진(1994). 프로그램 개발. 대구; 홍익출판사.
  17. 서정화(1987). 교육인사행정. 서울; 세영사.
  18. 성노현 외(2012). ICT 기술변화에 따른 사회전망 연구. 국가정보화전략위원회.
  19. 오인경, 최정임(2009). 교육프로그램 개발 방법론. 서울; 학지사.
  20. 이화정, 양병찬, 변종임(2011). 평생교육 프로그램 개발의 실제. 서울; 학지사.
  21. 임희석(2012). 스마트교육. 서울; 휴먼싸이언스.
  22. 천세영 외(2012). 스마트교육혁명. 서울; 21세기 북스.
  23. 천세영 외(2013a). 스마트교육 정책성과지표 개발연구. 한국교육학술정보원 KR 2013-1.
  24. 천세영 외(2013b). 초등 교과교육 지원을 위한 방과후 스마트교육 효과성분석 연구. 두산동아 CR 2013-01.
  25. Caffarella, R. (2001). Planning programs for adult learners. San Francisco; Jossey-Bass.
  26. Orlich, D, C. (1989). Staff development: Enhancing human potential. Boston; Allyn and Bacon.
  27. Sussman, S. (2001). Handbook of program Development for Helth Behavior: Research & Practice. New York; Sage.