Abstract
The purpose of this study is to investigate the university academic achievements on the high school graduates of specialized vocational high school and general high school selected by the university admissions officer system. The implications of this study will contribute to improve development of university admission through the analysis of university admission achievements and correlation between university admission factors and university academic achievements. Participants of this study were university students selected by admission officer system in 2011 and have enrolled in the university for 6 semesters at A university. The results of this study are as follows: First, when it comes to the grades of university admission factors, graduates from specialized vocational high school outperformed those from general high school. Second, when it comes to the correlation between university academic achievements and university admission factors, graduates from specialized vocational high school slightly outperformed those from general high school. Third, when it comes to the correlation between university academic achievements and university academic achievements, graduates from specialized vocational high school showed poorer performance than those from general high school in overall courses and liberal arts courses. However, in major courses, graduates from specialized vocational high school outperformed those from general high school. Finally, when it comes to the development of university academic achievements, both of them showed a tendency of being improved as they advanced through school. Based on the findings of this study, several implications can be made as follows: First, it is necessary to improve the application ratio and application method of university admission factors. Second, it is required to provide preparatory courses of university to help graduates from specialized high school get adapted to university course of study.
본 연구는 입학사정관전형 특성화고와 일반고 졸업자로 입학한 학생의 대학 학업 성취도를 구명하는 데 목적이 있다. 대학 입학전형요소와 대학 학업성취도 상관관계를 분석하고 대학 학업성취도 추이를 분석함으로써 대학 입학전형 개발에 도움이 될 것으로 기대된다. 본 연구의 모집단은 2011학년도 A대학교 입학사정관전형으로 입학하여 3년간 재학한 학생 104명이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학 입학전형요소의 성적은 특성화고 졸업자가 일반고 졸업자보다 우수하였다. 둘째, 대학 학업성취도와 대학 입학전형요소의 상관관계는 특성화고 졸업자가 일반고 졸업자보다 다소 높았다. 셋째, 대학 학업성취도는 전체교과와 교양교과에서 특성화고 졸업자가 일반고 졸업자에 비해 낮은 학업성취도를 나타냈다. 반면 전공교과에서 특성화고 졸업자가 일반고 졸업자에 비해 높은 대학 학업성취도를 보였다. 넷째, 학년별 대학 학업성취도 추이는 특성화고와 일반고 졸업자 모두 학년이 올라갈수록 대학 학업성취도가 높아지는 경향을 띠고 있었다. 본 연구 결과를 기초하여 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 대입전형에서 대학 입학전형요소의 비율과 적용 방식을 개선할 필요가 있다. 둘째, 특성화고 졸업자가 대학 교육과정에 적응할 수 있는 예비 대학 준비과정이 필요하다.