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Permanent Deformation Properties of Porous Pavement Modified by Pyrolysis Carbon Black

열분해 카본블랙을 이용한 배수성 아스팔트 혼합물의 소성변형 특성

  • Lee, Kwan-Ho (Dept. of Civil Engineering, Kongju National University)
  • 이관호 (국립공주대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2014.02.19
  • Accepted : 2014.06.12
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The number of waste tires is increasing. One effective recycling method is the pyrolysis of waste tires. Using the pyrolyzed carbon black from waste tires, the characteristics of permanent deformation for PA-13mm porous mixture were evaluated. The confining pressure of 138 kPa and deviatoric stress of 551 kPa were adopted. The testing temperature was $45^{\circ}$ and 50 gyrations of the gyratory compactor was used to simulate the medium traffic level. The mixture modified by 10% PCB showed the largest Marshall Stability of 3.41 kN. The stability of the mixtures with PCB was 50% higher than that of mixture without PCB. The limited laboratory test showed that the use of PCB in a porous pavement decreases the permanent deformation and will be an effective alternative method to reducing the permanent deformation of a porous pavement.

국내에서 발생하는 폐타이어량이 증가하고 있다. 폐타이어의 효율적인 재활용 방법중 하나가 열분해공이다. 본 연구에서는 열분해 공법을 이용하여 폐타이어로부터 추출한 열분해 카본블랙을 배수성 아스팔트 혼합물에 혼합하여 소성변형특성을 평가하였다. 시험에 이용한 구속응력은 138 kPa, 축차응력은 551 kPa를 이용하였다. 시험온도는 45도를 적용하였다. 시험에 필요한 시편은 SHRP의 슈퍼페이브 다짐장비를 이용하여 중규모 교통량 조건을 구현하는 50회 선회다짐조건을 적용하였다. 열분해 카본블랙 10%를 사용한 아스팔트 혼합물의 안정도 값이 3.41 kN으로 가장 크게 나타났다. 열분해 카본블랙을 이용하지 않은 경우에 비해 50% 이상의 안정도(kN) 증가 효과를 나타내었다. 전체적으로 PCB를 사용하지 않은 시편의 소성변형이 PCB를 사용한 시편의 소성변형에 비해 크게 나타났다. PCB 사용시 5%에서 10%를 이용하는 것이 소성변형을 최소화 할 수 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. The Association of Korean Tire Rubber (2014), http://kotma.or.kr/main/index.asp
  2. National Institute of Environmental Research (2011), "Guideline of Eco-Friendly Mnagement for Waste Tires", pp. 209
  3. Lee, Y.S. (2013), "A Study of Modified Asphalt Binder with Pyrolyzed Carbon Black from Waste Tires", Master Thesis, Kongju National University.
  4. Park, J.M., Jeong, J.H., and Ryu, H.G. (2011), "A Study on Water Tightness of Concrete Mixed with Waste Tires and Carbon Black and Its Mechanical Properties", Proceeding of Korean Information Association.
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