DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Evolution of the Traditional-Style Soryebok in Korean Modern Dress

개항기 전통식 소례복 연구

  • Lee, Kyung-Mee (Dept. of Clothing Industry, Hankyong National University)
  • 이경미 (한경대학교 의류산업학과)
  • Received : 2014.03.17
  • Accepted : 2014.05.21
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study focuses on Korea's traditional-style soryebok, in terms of its foundation, progression, and structural features. The research methods employed here include literature analyses of relevant laws and an official daily gazette, and practical analyses of artifacts and photographic documents. Especially, the artifacts of heukdannyeong(black uniform for officials with a round neck) in the form of chaksu(tight sleeves) were examined, which was regulated as soryebok in Eulmiuijegaehyeok. The term "soryebok" firstly appeared in "使和記略"(Sahwagiryak) written by Park Yeong-hyo, a foreign envoy to Japan, in 1882. Emperor's invitation written in the book asked him to wear daeryebok at the ritual and soryebok to the banquet. Soryebok was not adopted in Gapshinuijegaehyeok in 1884. However, several illustrated documents of the modern banquets at that time reveal that sabok, which was included in the 1884 reform, was used as soryebok. According to the Gapouijegaehyeok in December 1894, courtiers were required to wear heukdannyeong as daeryebok, and add juui(topcoat) and dapho(sleeveless coat) as tongsangyebok when they visited the royal palace. In Joseon's first daeryebok system, the term "tongsangyebok" that had been used in Japan was employed before soryebok was used. According to Eulmiuijegaehyeok in August 1895, the term "soryebok" originated from a costume ritual for courtiers of the Joseon Dynasty. Soryebok featured heokbannyeong chaksupo, samo (winged hat for officials), sokdae(belt), and hwaja (shoes for officials). There are around 24 artifact pieces of heukdannyeong in the form of chaksu(tight sleeves) in the following locations: garments of Prince Heungwangun and Wansungun, the court artifacts, Korea University Museum, Yun Ung-ryeol's family housed at Yonsei University, and Kyungwoon Museum. Artifacts have mu(godet) pulled back and a topcoat-like triangular mu. In conclusion, heukdannyeong, traditional-style soryebok has significance in the history of modern dress because streamlined traditional clothes and newly introduced Western dress system were able to be combined.

Keywords

References

  1. 이경미 (2013), 개항이후 대한제국 성립 이전 외교관 복식 연구, 한국문화, 63, p. 130.
  2. 김미자 (1977), 개화기의 문관복에 대한 연구, 복식, 1, pp. 67-84.
  3. 劉頌玉(1998), 韓國服飾史, 서울: 修學社, pp. 339-341
  4. 이경미 (2000), 19세기 개항이후 韓.日服飾制度 비교, 복식, 50(8), p. 155
  5. 이경미 (2011), 근대화의 관문 양복 착용의 선구자, 한국학 그림과 만나다, 정민 외, 파주: 태학사, p. 486
  6. 이경미 (2013), 개항이후 대한제국 성립 이전 외교관 복식 연구, 한국문화, 63, p. 135.
  7. 이정희 (2010), 개항기 근대식 궁정연회의 성립과 공연문화사적 의의, 서울대학교 박사학위논문, pp. 9-10.
  8. 國史編纂委員會편 (1971), 韓國史料叢書第9 修信使記錄全, 서울: 探求堂, p. 222
  9. 內閣官報局(1872), 法令全書, 明治5年11월 12일, 太政官339號.
  10. 形部芳則(2010), 洋服.散髮.脫刀服制の明治維新, 東京: 株式會社講談社, pp. 150-151.
  11. 國史編纂委員會편 (1971), 韓國史料叢書第9 修信使記錄全, 서울: 探求堂, p. 229
  12. 國史編纂委員會편 (1971), 韓國史料叢書第9 修信使記錄全, 서울: 探求堂, p. 233
  13. 이정희 (2010), 개항기 근대식 궁정연회의 성립과 공연문화사적 의의, 서울대학교 박사학위논문, pp. 21-22
  14. 國史編纂委員會편 (1971), 韓國史料叢書第9 修信使記錄全, 서울: 探求堂, p. 237.
  15. 이정희 (2010), 개항기 근대식 궁정연회의 성립과 공연문화사적 의의, 서울대학교 박사학위논문, p. 89
  16. 강상규 (2010), 1884년 '의제(衣制) 개혁'에 대한 정치적 독해, 이창훈 외, 한국 근.현대 정치와 일본I, 서울: 도서출판 선인, pp. 51-86.
  17. 이경미 (2013), 개항이후 대한제국 성립 이전 외교관 복식 연구, 한국문화, 63, p. 145.
  18. 高宗實錄권21 (1884), 고종21년 윤5월 24일, 윤5월 25일.
  19. 高宗實錄권21 (1884), 고종21년 윤5월 25일.
  20. 高宗實錄권21 (1884), 고종21년 6월 3일.
  21. 서울역사박물관 (2012), 서울역사박물관 개관 10주년 기념 정동 1900, 서울: 서울역사박물관 전시과, p. 92.
  22. 주영하 (2004), 식탁위의 근대-1883년 조일통상조약기념 연회도를 통해서, 사회와 역사, 66, p. 7.
  23. 주영하 (2004), 식탁위의 근대-1883년 조일통상조약기념 연회도를 통해서, 사회와 역사, 66, pp. 15-16.
  24. 김장춘 엮음 (2008), 세밀한 일러스트와 희귀 사진으로 본 근대 조선, 파주: (주)살림출판사, p. 52.
  25. 백성현, 이한우 (2006), 파란 눈에 비친 하얀 조선, 서울: 도서출판 새날, pp. 343-344.
  26. 이정희 (2010), 개항기 근대식 궁정연회의 성립과 공연문화사적 의의, 서울대학교 박사학위논문, pp. 65-72.
  27. 議政府總務局官報科발행 (開國503. 12. 16.), 官報.
  28. 議政府總務局官報科발행 (開國504. 3. 29.), 官報.
  29. 議政府總務局官報科발행 (開國504. 4. 7.), 官報.
  30. 高宗實錄권33 (1895), 고종32년 4월 5일.
  31. 자료검색일 2014. 2. 20, 자료출처 http://db.history.go.kr/url.jsp?ID=fl_003_002_001_0002, 알렌에게 보내는 초청장(1), 국사편찬위원회
  32. 이정희 (2012), 대한제국기 開國紀元節기념행사와 음악, 공연문화연구, 25, p. 136.
  33. 이정희 (2012), 대한제국기 開國紀元節기념행사와 음악, 공연문화연구, 25, p. 141.
  34. 議政府總務局官報科발행 (開國504. 7. 21.), 官報, 118, 宮廷祿事.
  35. 議政府總務局官報科발행 (開國504. 8. 11.), 官報號 外.
  36. 문공화 (2004), 조선시대 團領의 着用規例와 實例에 관한 硏究, 세종대학교 박사학위논문, pp. 9-10.
  37. 日省錄(1895), 고종32년 8월 11일.
  38. 高宗實錄권21 (1884), 고종21년 10월 21일 壬辰.
  39. 김문식 (2006), 장지연이 편찬한 대한예전, 문헌과 해석, 35, p. 111.
  40. 禮 권5 冠服圖說.
  41. 議政府總務局官報科발행 (光武2. 6. 21.), 官報, 981. 자료검색일 2014. 2. 15, 자료출처 http://db.history.go.kr/url.jsp?ID=jh_013r_0040_0110.
  42. 네이버 한자사전 자료검색일 2014. 2. 24, 자료출처 http://hanja.naver.com/hanja?q=%E6%8F%9A
  43. 존한자사전 자료검색일 2014. 2. 24, 자료출처 http://www.zonmal.com/
  44. 고려대박물관 편(1990), 복식류명품도록, 서울: 고려대박물관, p. 35.
  45. 高宗實錄권39 (1899), 光武3년 8월 3일.
  46. 議政府總務局官報科발행 (光武3. 8. 5.), 官報제1332호
  47. 議政府總務局官報科발행(光武3. 10. 13.), 官報, 1391, 宮廷錄事.
  48. 이돈수, 이순우 (2009), 꼬레아 에 꼬레아니(사진해설판), 서울: 도서출판 하늘재, p. 46.
  49. 자료검색일 2014. 3. 15, 자료출처 http://db.history.go.kr/url.jsp?ID=NIKH.DB-fl_007_002_000_0046
  50. 한미사진미술관 (2006), 우리 사진의 역사를 열다, 서울: 한스그래픽, p. 89.
  51. 이민정 (2010), 복식과 이데올로기: 일제강점기와 박정희 정권기를 중심으로, 서울대학교 박사학위논문, pp. 88-90
  52. Min-Jung Lee, Min-Ja Kim(2011), Dress and Ideology during the late 19th and early 20th centuries Korea, 1876-1945, International Journal of Costume and Fashion, 11(1), p. 25.
  53. 최은수 (2007), 조선시대 百官의 團領, 서울: 민속원, pp. 137-164
  54. 최은수 (2007), 조선시대 百官의 團領, 서울: 민속원, p. 137.
  55. 文化公報部文化財管理局(1981), 朝鮮時代宮中服飾, 서울: 문화재관리국, pp. 51-53.
  56. 고려대박물관 편(1990), 복식류명품도록, 서울: 고려대박물관, pp. 29-38.
  57. 연세대학교 박물관 보고(역사 유물1) (1976), 윤웅렬, 이씨부인, 윤치호유품전, 서울: 연세대학교 박물관, pp. 17-18
  58. 경운박물관 편 (2003), 근세복식과 우리 문화, 서울: 경운박물관, p. 51.

Cited by

  1. What is the Meaning of Black in Korean Traditional Mourning Dress? vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7233/ijcf.2014.14.2.081