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Analysis of Consumer's Purchasing Behavior on ICT Devices and Convergence Services in Korea

정보통신기기와 융합서비스에 대한 소비자 구매행태 분석

  • Received : 2014.05.09
  • Accepted : 2014.07.10
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this research is to analyze consumers'choice behavior with regard to information and communication technology(ICT) devices and related services. This research focuses on the relationships not only within each category but also among different categories by considering multiple choice situations in a variety of categories simultaneously. The multivariate probit model with demographic variables and the alternative specific constant model with variance-covariance matrix are estimated using survey data; moreover, the multi-dimensional scaling method is utilized for the presentation of the relationship map. It is evident from the results that some devices and services have a complementary or substitute relationship each other. This study can provide useful information for the development of new products and services by understanding and predicting consumer's behavior.

본 연구는 정보통신 기기 및 관련 서비스에 대한 소비자들의 구매행태를 분석하고, 다양한 정보통신 기기 및 서비스 간의 상관관계를 파악하고자 한다. 본 연구는 다양한 제품과 서비스의 다중선택 상황을 동시에 고려함으로써, 각 제품 및 서비스 그룹 내의 상관관계뿐만 아니라 그룹 간의 상관관계도 추가적으로 살펴보고자 한다. 분석자료는 소비자 설문조사를 통해 수집하였으며, 인구통계학 변수를 고려한 다변량 프로빗 모형(Multivariate Probit Model)과 분산-공분산 행렬(Variance-covariance Matrix)을 분석하기 위한 대안상수 모형(Alternative Specific Constant Model)을 각각 추정하였다. 또한 다차원척도 분석(Multi-dimensional Scaling Method)을 이용하여 제품 및 서비스 간의 관계도를 도식화하였으며, 다양한 정보통신 기기 및 서비스 간의 대체 또는 보완 관계를 도출하였다. 본 연구는 소비자들의 구매행태를 이해하고 예측함으로써 신제품과 서비스의 개발에 유용한 정보를 제공할 것으로 기대된다.

Keywords