Development of Reading Strategies to Learn for Integrating Reading and Writing through Creative Writing

창의적 글쓰기를 활용한 읽기와 쓰기 통합지도용 학습독서 전략 개발

  • 변우열 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2014.02.20
  • Accepted : 2014.03.20
  • Published : 2014.03.30

Abstract

The aim of this study is to develop and suggest a reading strategy to learn for integrating reading and writing. The reading and writing strategy could be divided in directed strategies related to the cognitive process and indirected strategies to carry out the process successfully. Therefore, its strategies are constructed of the indirected strategy corresponding with the instructional design model and the direct strategy containing specific action plans of the model's progressive stages. When considering the reading to learn could be run as a program in the school, in this study, the basic model of the indirected strategy is devised with four steps of 'preparing-designing-implementing-evaluating'. And the implementing stage of the read to learn combining reading and writing is consisted of six steps as 'selecting subjects-considering contents-searching-writing-correcting-publishing'. Also, proper indirected strategies such as graphic organization and checklists are suggested in order to assist reading and writing activities in the implementing stage.

본 연구의 목적은 학교도서관에서 읽기와 쓰기를 통합 지도 할 수 있는 학습독서 전략을 개발하여 제안하는 것이다. 읽기와 쓰기 전략은 인지과정에 기반을 둔 절차와 관련된 간접전략과, 절차의 성공적 수행을 도와주는 직접전략으로 나눌 수 있다. 따라서 읽기와 쓰기를 통합한 학습독서 전략을 교수설계모형에 해당하는 간접전략과 모형의 각 단계별 구체적인 실행 방안을 담은 직접전략으로 구성하였다. 본 연구에서는 학습독서가 프로그램 형태로 운영될 수 있는 상황을 고려하여 간접전략인 기본 모형을 준비-설계-운영-평가와 같이 4단계로 설정하였다. 그리고 읽기와 쓰기를 통합 지도하는 학습독서 운영 단계는 '주제정하기-목차쓰기-탐구하기-집필하기-수정하기-출판하기'와 같이 6단계로 구성하였다. 또한 각 운영 단계별로 읽기와 쓰기 활동을 구체적으로 도와줄 수 있는 직접전략을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 고려대학교 사고와 표현 편찬위원회. 글쓰기의 기초. 개정판. 서울 : 고려대학교출판부, 2005.(Korea University's the Compilation Committee of Thinking and Expression. Basics of Writing. 2nd. ed. Seoul : Korea University Press, 2005.)
  2. 김명순. "독서 작문 통합 지도의 전제와 기본 방향." 독서연구, 제11호(2004), pp.61-81.(Kim Myoung-Soon. "The Prerequisites and Approaches to Integrated Reading-Writing." Journal of Reading Research. Vol.11(2004), pp.61-81)
  3. 김승연. 창의적 사고전략을 활용한 쓰기지도 방법 연구. 석사학위논문, 전주대학교교육대학원 초등국어교육전공, 2009.(Kim Seung-Yeon. A Study on Instruction Method of Writing Using Strategy for Creative Thinking. M.A. thesis, Graduate School of Education, Jeonju National University of Education, 2009.)
  4. 김은하. 영국의 독서교육. 서울 : 대교출판, 2009.(Kim Eun-ha. Reading Education of England. Seoul : Daekyochoolpan, 2009.)
  5. 김종진. "의성의 본질과 교육." 초등교육연구논총, 제19권, 제1호(2003), pp.369-393.(Lim Jong-Jin. "The Essence and Education of Creativity." Journal of Elementary Education, Vol.19, No.1(2003), pp.369-393.)
  6. 박영목. "중등학교 글쓰기 교육의 새로운 방향." 작문연구, 제5권(2007), pp.267-287.(Park Young-Mok. "New Direction of Secondary School Writing Instruction." Journal of Writing Research, Vol.5(2007), pp.267-287.)
  7. 변영계, 강태용. 학습기술. 서울 : 학지사, 2003.(Byun Yung-Kye and Kang Tae-Yong. Learning Skills. Seoul : Hakjisa, 2003.)
  8. 변우열. 독서교육의 이해. 고양 : 조은글터, 2009.(Byun Woo-Yeoul. Understanding of the Reading Education. Goyang : choeungulteo, 2009)
  9. 이경화 외. 교과독서와 세상읽기. 서울 : 박이정, 2007.(Lee Kyeong-Hwa et al. Contents Area Reading and Real World Reading. Seoul : Barkyijeong, 2007.)
  10. 이재승. 글쓰기 교육의 원리와 방법. 서울 : 교육과학사, 2002.(Lee Jae-Seung. Principles and Methods of Writing Education. Seoul : Kyoyookbook, 2002.)
  11. 이재승. "읽기와 쓰기 통합 지도의 방법과 유의점." 독서연구, 제11호(2004), pp.275-299.(Lee Jae-Seung. "The ways and types of integrating reading and writing." Journal of Reading Resrarch. Vol.11(2004), pp.275-299.)
  12. 이지연. 교육방법 및 교육공학. 서울 : 서현사, 2008.(Lee Ji-Yeon. Education Methods and Educational Technology. Seoul : Sehyeonsa, 2008.)
  13. 임성규, 정미화. "쓰기 교육에서 전략의 의미와 적용." 한국초등국어교육, 제25권(2004), pp.185-212.(Lim Song-Gyu and Jeong Mi-Hui. "The Definition and Application of The Strategy for the Writing Education." Journal of Elementary Korean Education, Vol.25(2004), pp.185-212.)
  14. 양병현. 미국의 리터러시 코칭. 서울 : 대교출판, 2009.(Yang Byung-Hyun. Literacy Coaching of America. Seoul : Daekyobook, 2009.)
  15. 오미경. 그래픽조직자를 활용한 사서교사의 독서교육이 중학생의 독해력과 독서동기에 미치는 영향. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 문헌정보교육전공. 2013.(Oh Mi-Kyeong. (The)Effects of Graphic Organizers Utilizing Reading Instruction of Teacher Librarian on the Reading Comprehension and Attitudes of Middle School Students. M.A. thesis, Graduate School of Education, Kongju National University, 2013.)
  16. 임춘택. "독일어권 글쓰기 교육에 관한 연구: 독창성, 의사소통, 자기표현 영역을 국내 사정과 연관하여." 교양교육연구, 제6권, 제2호(2012), pp.377-402.(Lim Chun-Taek. "A study on writing education in german speaking countries : Focused on creativity, communication, expression related with domestic status." Korean Journal of General Education. Vol.6, No.2(2012), pp.377-402.)
  17. 정재삼. "교수설계(ID)와 교수체제개발(ISD)의 최근 경향과 논쟁: 21세기를 대비하는 교수공학의 기반 구축을 위하여." 교육공학연구, 제12권, 제1호(1996), pp.1-34.(Chung Jae-Sam. "Recent Trends and Discussions on Instructional Design and Instrucional Systems Development : Toward Building a Knowledge Base for the 21st Century Instructional Technology." Journal of Educational Technology. Vol.2, No.1(1996), pp.1-31.)
  18. 정희모. 글쓰기 교육과 협력학습. 서울 : 삼인, 2006.(Jeong Hee-Mo. Writing Education and Collaborative Learning. Seoul : Samin, 2006.)
  19. 허병두. 나만의 책 쓰기. 서울 : 문학과지성사, 2012.(Huh Byung-Doo. Writing only me. Seoul : MoonjiPublishing, 2012.)
  20. 황재웅. 쓰기 워크숍의 이론과 실제. 서울 : 한국문화사, 2010.(Hwang Jae-woong. The theory and Practice of Writing Workshop. Seoul : Hankookmunhwasa, 2010)
  21. Burke, Jim. 2002. Tools for Thought: Graphic Organizers for Your Classroom. Portsmouth : Heinemann.
  22. California School Library Association(CSLA). From Library Skills to Information Literacy: Handbook for the 21st Century. 2nd. ed. California: Hi Willow Research and Publishing, 1997.
  23. Information &Technology Skills for Student Success, [cited 2013. 5. 1].
  24. Ziarnik, Natalie Rief. School & Public Libraries : Developing the Natural Alliance. Chicago : ALA, 2003