DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Collaborative Classes between a Teacher Librarian and a Chinese Language Teacher Applying Problem-based Learning: With a Main Focus on Students' Degree of Interest in Learning at S High School

PBL을 적용한 사서교사와 중국어 교과교사의 협력수업 사례 연구 - S고등학교 학생의 학습흥미도 변화를 중심으로 -

  • 조미아 (경기대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2014.04.16
  • Accepted : 2014.05.12
  • Published : 2014.05.30

Abstract

This study analyzed cases of collaborative classes between a teacher librarian and Chinese language teacher by applying problem-based learning (PBL) and intended to propose a desirable direction for class in operating collaborative classes of PBL. In order to achieve this purpose, methods to raise problems by BPL at the library of S High School, class content by each round of class, and cases of students' achievements were presented. In addition, statistical analysis of interest in subjects on 101 students in their sophomore year who had participated in PBL class was conducted. According to the study result, students' learning-related desire to accomplish, executive ability of learning, and interest were significantly improved.

본 연구는 PBL을 적용한 사서교사와 중국어 교과교사 협력으로 이루어진 수업의 사례를 분석하고 학교도서관에서 PBL에 의한 협력 수업을 운영할 때 바람직한 수업의 방향을 제시하기 위한 의도로 이루어졌다. 이러한 목적을 이루기 위하여 인문계 S고등학교 도서관에서 이루어진 PBL 문제 제시 방법, 차시별 수업 내용, 학생 결과물의 사례 등을 제시하였다. 또한 PBL 수업에 참여했던 고등학교 2학년 학생 101명을 대상으로 교과 흥미에 대한 분석을 수행한 결과, PBL에 참여한 후에 학생들의 학습관련 성취욕, 학습 실행력, 흥미가 유의미하게 향상된 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권재옥. 2007. STAD 협동학습에서 집단보상 방법과 보상의 제거가 성취목표 성향에 따라 학업성취도 및 교과 흥미에 미치는 영향. 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원 교육방법전공.(Kwon, Jae Ook. 2007. The Effect on Academic Achievement and Subject Interest by Types of Achievement-Goal Orientation Group Reward Method and Removal of Reward in STAD Cooperative Learning. M.A. thesis, Korea University, Korea.)
  2. 기민진, 송기호. 2013. 사서교사와 국어교사의 협동수업이 중학생의 학습흥미와 학업성취도에 미치는 영향에 대한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(2): 123-142.(Ki, Min-Jin and Song, Gi-Ho. 2013. "A Study on the Effect of Collaborative Instruction Between a Teacher Librarian and a Korean Language Teacher on a Middle School Student"s Learing Interest and Academic Achievement." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 47(2): 123-142.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.2.123
  3. 박동열 외. 2006. 실업계 고등학생의 직업기초능력 향상을 위한 문제중심학습(PBL)의 효과. 농업교육과 인적자원개발, 38(4): 63-87.(Park, Dong-Yeol et al. 2006. "An Analysis of the Effectiveness of PBL Method for Developing the Vocational Key Competencies of Vocational High School Students." Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 38(4): 63-87.)
  4. 박수경. 2009. 과학수업에서 문제중심학습의 적용 및 효과 분석. 科學敎育硏究誌, 33(2): 353-364.(Park, Soo Kyong. 2009. "The Application of the Problem Based Learning Model in Science Classes and Analysis of It's Effects." Journal of Science Education, 33(2): 353-364.)
  5. 송기호. 2010. 도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구. 한국비블리아학회지, 21(2): 111-127.(Song, Gi-Ho. 2010. "A Study of an Instructional Design Strategy for Improving the Collaborative Teaching Between School Librarians and Subject Teachers in Library-Assisted Instruction." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(2): 111-127.)
  6. 윤혜림. 2006. PBL 수업에서 학습센터로서의 학교도서관 활용 방안에 대한 연구. 석사학위논문, 경희대학교 교육대학원 교육공학전공.(Youn, Hye-Lim. 2006. Study about the utilization of a school library as a leraning center for PBL class. M.A. thesis, Kyunghee University, Korea.)
  7. 윤회정. 2009. 문제중심학습(PBL) 전략의 개발과 적용 및 그 효과. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 과학교육학과.(Yoon, Heojeong. 2009. The development and implementation of Problem-Based Learning strategy and the examination of its pedagogical effectiveness. Ph. D. diss., Ewha Womans University, Korea.)
  8. 이덕주. 2014. 송곡여자고등학교 열린도서관 참교육실천 보고서. 제13회 전국참교육실천대회. 2014년 1월 14일, 오산: 한신대학교: 4-11.(Lee, Deogju. 2014. The Report on Practice of Cham Education on Open Library in Songgok Girl's High School. 13th National Conference for Practice of Cham Education. Jan, 14, 2014, Osan: HanSin University: 4-11.)
  9. 이덕주, 조미아. 2012. 고등학교 도서관의 협력수업 사례에 관한 연구: 중국어과 프로젝트 학습을 중심으로. 한국비블리아학회지, 23(3): 231-251.(Lee, Deogju and Cho, Miah. 2012. "A Case Study on the High School Library-Assisted Instruction: Focused on the Chinese Project Learning." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(3): 231-251.)
  10. 이병기. 2007. 사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 38(4): 45-65.(Lee, Byeong-Ki. 2007. "A Study on the Teaching Competency Model of Teacher Librarian." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 38(4): 45-65.) https://doi.org/10.16981/kliss.38.4.200712.45
  11. 이지경. 2010. 문제중심학습(Problem-Based-Learning: PBL)의 통일교육 방법론 연구: 고등학교 사회과 정치학 통일교육을 중심으로. 서석사회과학논총, 3(2): 95-133.(Lee, Jee Kyoung. 2010. "A Study on PBL Instructional Design for Unification Education in Political Education Social Subject of High School." SeoSok Social Science, 3(2):95-133.)
  12. 정진수. 2014. 국내 사서교사 교수활동의 수준에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 25(1): 153-171.(Chung, Jin Soo. 2014. "A Study on the Levels of the Instructional Activities by Korean Teacher-Librarians." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(1): 153-171.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.153
  13. 조연순. 2006. 문제중심학습의 이론과 실제. 서울: 학지사.(Cho, Yeon Soon. 2006. The theory and practice of PBL. Seoul: Hakjisa.)
  14. 조연순 외. 2003. 문제 중심 학습(PBL)을 위한 문제개발 절차 연구. 교육과정연구, 21(3): 215-242.(Cho, Yeon Soon et al. 2003. "A Study on the Procedure of Problem Design for Problem-Based Learning." The Journal of Curriculum Studies, 21(3): 215-242.)
  15. 최성환. 2013. 학교도서관 협력수업 사례 연구. 디지틀 도서관, 71: 53-69.(Choi, Sung Hwan. 2013. "Case Studies on Cooperative Teaching in School Library." Digital Library, 71: 53-69.)
  16. 허난. 2009. 문제중심학습(PBL)을 위한 문제분석기준 개발과 학습모형 연구. 박사학위논문, 성균관대학교 일반대학원 교과교육학과.(Huh, Nan. 2009. A Study to Develop Criteria to Judge Mathematical Problems and a Learning Model in Mathematics Problem-Based Learning. Ph.D. diss., SungKyunKwan University. Korea.)
  17. 허난, 강옥기. 2010. 수학과 문제중심학습(PBL)을 위한 문제분석기준 개발과 학습모형 연구. 수학교육학연구, 20(3): 255-274.(Huh, Nan and Kang, Ok Ki. 2010. "A Study to Develop Criteria to Judge Mathematical Problems and a Learning Model." Journal of Educational Research in Mathematics, 20(3): 255-274.)
  18. Barrows, H. S. 1994. Practice-based learning: Problem-based Learning applied to medical education. Springfield, IL: Southern Illinois University School of Medcine.
  19. Barrows, H. S. and Tamblyn, A. 1980. Problem-based Learning: an approach to Medical Education. New York. Springer Pub.
  20. Lou, Shi1 and Liu. 2011. "The senior high school students' learning behavioral model of STEM in PBL." International Journal of Technology & Design Education, 21(2): 161-183. https://doi.org/10.1007/s10798-010-9112-x
  21. 송곡여고 3회 프로젝트 발표대회. 양귀비발의 진실. [online] [cited 2014. 4. 1.] (The Third Songgok High School Progect Announcement Rally. The Truth of Yang Guifei's Foot [online] [cited 2014. 4. 1.] )