DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Interaction using Wiki on Productive Vocabulary Knowledge

위키를 활용한 상호작용이 산출적 어휘 지식에 미치는 영향

  • 장용선 (삼육대학교 영미어문학부)
  • Received : 2014.02.05
  • Accepted : 2014.04.21
  • Published : 2014.05.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the efficacy of interaction using Wiki in communication-oriented classes taught by native teachers on the incidental improvement of productive vocabulary knowledge. Eighty two university freshmen participated in the study and they were divided into two groups. Thirty eight students(Process Group) received process feedback from the teacher while forty four students(Result Group) received result feedback. They were given a short movie project working in a group of four or five people to practice interaction between peers and between students and the teacher. Data were collected from one receptive and three productive vocabulary knowledge test scores. The results showed that interaction using Wiki was conducive to the growth of productive vocabulary knowledge incidentally due to continuous opportunities to use vocabulary. The students of process feedback group made greater gains of productive vocabulary than those of result feedback group. Based on these results, pedagogical implications are discussed.

본 연구의 목적은 의사소통 중심의 수업에서 동료 및 교사와 위키를 활용하여 상호작용하는 것이 우연적으로 산출적 어휘 지식을 향상시키는데 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 대학 1학년 학생 82명이 두 집단으로 구분되어 본 연구에 참여했다. 4-5명이 한 조가 되어 7-10분 길이의 영화를 만드는 프로젝트에서 조원들과 교사는 위키로 상호작용하면서 협동하여 영어 대본을 만들었다. 38명(과정 집단)은 위키로 상호작용하면서 영어 대본을 만드는 과정 중에 수시로 교사의 피드백을 받고 수정하면서 최종본을 만들었다. 반면에 44명(결과 집단)은 조원들이 위키로 협력하여 1차 대본을 작성하고 그 결과물에 대해 교사의 피드백을 1회 받은 후 수정하여 최종본을 만들었다. 참여자들의 사전 어휘 지식을 측정하기 위해 어휘 지식 시험을 시행했고, 실험 처치 후에 산출적 어휘 지식의 습득과 유지를 측정하는 사후 시험을 두 번 보았다. 본 연구에서 나타난 결과는 위키를 활용하여 동료 및 교사와 상호작용할 때 어휘를 계속 사용할 기회가 많았던 것이 산출적 어휘 지식을 향상시키는데 도움이 되었으며, 과정 집단이 결과 집단보다 조금 더 큰 폭으로 점수가 상승되었다는 점이다. 이러한 결과들을 종합하여 교육적인 시사점도 논의되었다.

Keywords

References

  1. 김양희, 주미진,"다양한 종류의 피드백이 영어작문향상에 미치는 효과: 교사.동료 피드백의 비교 연구", 영어어문교육, 제16권, 제4호, pp.133-152, 2010.
  2. 김연순, 정현미,"위키(Wiki)활용이 협력학습과정과 협력학습결과에 미치는 영향", 교육과학연구, 제41권, 제3호, pp.93-118, 2010.
  3. 김주균, "영어 어휘력 향상을 위한 CALL(Computer-Assisted Language Learning)도구의 효과 분석", Multimedia-Assisted Language Learning, 제14권, 제3호, pp.155-173, 2011.
  4. 박성재, "협력학습에 대한 학생들의 인식과 효과적인 협력 학습을 위한 위키의 활용", 한국문헌정보학회지, 제47권, 제1호, pp.399-417, 2013.
  5. 신상근, "강의 교재 읽기를 통한 우연적 어휘 학습에 관한 연구", Foreign Language Education, 제13권, 제3호, pp.321-337, 2006.
  6. H. D. Brown, Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy 3rd ed., Pearson Education, 2007.
  7. R. Brown, R. Waring, and S. Donkaewbua, "Incidental Vocabulary Acquisition from Reading, Reading-While-Listening, and Listening to Stories," Reading in a Foreign Language, Vol.20, No.2, pp.136-163, 2008.
  8. R. Ellis, Y. Tanaka, and A. Yamazaki, "Classroom Interaction, Comprehension, and the Acquisition of L2 Word Meanings," Language Learning, Vol.44, No.3, pp.449-491, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01114.x
  9. M. Fan, "How Big is the Gapand How to Narrow It? An Investigation into the Active and Passive Vocabulary Knowledge of L2 Learners," RELC Journal, Vol.31, No.2, pp.105-119, 2000. https://doi.org/10.1177/003368820003100205
  10. M. Horst, T. Cobb, and P. Meara, "Beyond a Clockwork Orange: Acquiring Second Language Vocabulary through Reading," Reading in a Foreign Language, Vol.11, pp.207-223, 1998.
  11. T. Huckin and J. Coady,"Incidental Vocabulary Acquisition in a Second Language," SSLA, Vol.21, pp.181-193, 1999.
  12. Y. Kim, "The Contribution of Collaborative and Individual Tasks to the Acquisition of L2 Vocabulary," The Modern Language Journal, Vol.92, pp.114-130, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00690.x
  13. B. Laufer and P. Nation, "A Vocabulary-size Test of Controlled Productive Ability," Language Testing, Vol.16, No.1, pp.33-51, 1999. https://doi.org/10.1177/026553229901600103
  14. M. Long, "The Role of the Linguistic Environment in Second Language Acquisition," In W. Ritchie and T. Bathia(Eds.), Handbook of Research on Second Language, pp.413-468, San Diego, CA: Academic Press, 1996.
  15. W. Nagy, R. Anderson, and P. Herman, "Learning Word Meanings from Contextduring Normal Reading," American Educational Research Journal, Vol.24, No.2, pp.237-270, 1987. https://doi.org/10.3102/00028312024002237
  16. H. Nassaji and J. Tian, "Collaborative and Individual Output Tasks and Their Effects on Learning English Phrasal Verbs," Language Teaching Research, Vol.14, No.4, pp.397-419, 2010. https://doi.org/10.1177/1362168810375364
  17. P. Nation, "Testing and Teaching Vocabulary," Guidelines, Vol.5, pp.12-25, 1983.
  18. P. Nation, Learning Vocabulary in Another Language, Cambridge University Press, 2001.
  19. B. Park, "Does the PVLT Provide an Accurate Measure of Productive Vocabulary Knowledge?," English Teaching, Vol.67, No.2, pp.159-182, 2012. https://doi.org/10.15858/engtea.67.2.201207.159
  20. D. Qian, "Assessing the Roles of Depth and Breadth of Vocabulary Knowledge in Reading Comprehension," The Canadian Modern Language Review, Vol.56, No.2, pp.282-307, 1999. https://doi.org/10.3138/cmlr.56.2.282
  21. N. Schmitt, Vocabulary in Language Teaching, Cambridge University Press, 2000.
  22. S. Webb, "Receptive and Productive Vocabulary Sizes of L2 Learners," SSLA, Vol.30, pp.79-95, 2008.
  23. S. Webb and M. Rodgers, "Vocabulary Demands of Television Programs," Language Learning, Vol.59, No.2, pp.335-366, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00509.x
  24. R. Waring and M. Takaki. "At What Rate Do Learners Learn and Retain New Vocabulary from Reading a Graded Reader?," Reading in a Foreign Language, Vol.15, No.2, pp.130-163, 2003.
  25. H. Wode, "Incidental Vocabulary Acquisition in the Foreign Language Classroom," SSLA, Vol.21, pp.243-258, 1999.
  26. M. Wodinsky and P. Nation, "Learning from Graded Readers," Reading in a Foreign Language, Vol.5, No.1 pp.155-161, 1988.