Abstract
With Sales of bundling service in telecommunications service are on the increase due to continuous technology progress and the raised demand into convergence and integration service. In this paper, we analyzed the tendencies differences between subscriber and non-subscriber of the bundling service in telecommunications service to establish marketing strategies of the bundling service. we derived the subjective norm and personal innovation as tendency variables of users in using LTE(Long Term Evolution) services, which are based on bundling sales motivation theory, theory of reasoned action, and diffusion of innovation theory. The tendency variables were compared between subscriber and non-subscriber of the bundling service through statistical T-test in empirical study. As a result, we discovered that there are differences in both subjective norm and personal innovation between subscriber and non-subscriber of the bundling service. We also discovered that the subjective norm and the personal innovation of subscriber are stronger than non-subscriber. At last, we derived two implications to increase the sales of the bundling services. First, the bundling service should designed more innovative. Second, it would be effective to apply buzz marketing strategies based on the surrounding people.
LTE서비스가 도입된 이래, 지속적인 기술발전과 융 복합서비스에 대한 수요확대 등으로 정보통신서비스를 위한 결합상품 마케팅도 증가하고 있다. 본 논문에서는 통신서비스의 결합상품 마케팅 전략을 수립하기 위하여 LTE서비스 사용자의 결합상품 이용여부에 따른 사용자 특성을 분석하고 있다. 결합판매동기이론과 합리적 행위이론, 혁신확산이론을 근거로 하여 주관적 규범, 혁신성과 같은 사용자 특성 변수를 도출하였으며 결합상품 이용여부에 따라 각 변수들의 평균값이 어떻게 차이가 나는지 T-검증을 통하여 실증분석을 하였다. 분석결과, LTE서비스 사용자의 주관적 규범과 혁신성 변수는 결합상품 여부에 따라 평균값 차이가 있었으며 그 값은 결합상품 가입자가 더 큰 것으로 나타났다. 결과적으로 결합상품의 판매를 확대하기 위하여, 첫째 더 혁신적인 가치를 제공할 수 있도록 제품이나 서비스 설계가 이루어져야 할 것이며, 둘째 주변사람들의 영향력을 바탕으로 한 입소문마케팅 전략이 효과적일 수 있음을 알 수 있었다.