DOI QR코드

DOI QR Code

Usefulness of Meyerhold's 'Biomechanics' as an Alternative for a Method of Actor Training I - focused on the background and theoretical principles of 'Biomechanics'

배우 훈련 방법의 대안으로서 메이어홀드 '인체역학'의 효용성 I -'인체역학'의 형성 배경과 이론적 원리를 중심으로

  • 조한준 (한양대학교 연극영화학과)
  • Received : 2014.02.18
  • Accepted : 2014.04.22
  • Published : 2014.05.28

Abstract

Meyerhold's 'Biomechanics', which germinated from a critical point of view towards naturalism theatre, is a primary acting method that attempted to approach to acting in a material way, along with Stanislavski's 'System'. However, not only for a reason of the political background that all study on Meyerhold were forbidden in Russia but also for a reason of universalization of Stanislavski's 'System' through the world mutated into American acting method, it is a fact that Meyerhold's 'Biomechanics' is not actively utilized in a field of actor training at the present day. Especially, in case of actor training in Korea, 'Biomechanics' is also misunderstood as a method only focused on an actor's physical approach. Therefore, a purpose of this study is to explore usefulness of 'Biomechanics' in order to practically apply it to the actor training through correct understanding.

자연주의 연극의 비판적 시각에서 시작된 메이어홀드의 '인체역학'은 스타니슬라브스키의 '시스템'과 더불어 배우의 연기에 대해 구체적 접근을 시도했던 본격적인 연기 훈련법이다. 그러나 러시아 내에서 메이어홀드에 대한 연구가 금지되었던 정치적 이유로, 그리고 스타니슬라브스키의 '시스템'이 미국식 연기 방법론으로 변형되어 전 세계에 보편화된 이유로 인해서 메이어홀드의 '인체역학'은 오늘날 배우 훈련의 실제 현장에서 활발하게 활용되고 있지 못하는 것이 사실이다. 특히 한국 내 배우 교육 프로그램에 있어서 '인체역학'은 단순히 신체 중심적 방법론으로 오인되어 이해되고 있기도 한다. 따라서 본 연구는 메이어홀드의 '인체역학'에 대한 올바른 이해와 이를 통해 그것을 실제 배우 훈련에 적용시킬 수 있는 효용성을 탐색하는데 그 목적이 있다.

Keywords

References

  1. Law, Alma and Mel Gordon, Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics - Actor Training in Revolutionary Russia, McF, p.2, 1996.
  2. Leach and Robert, "Meyerhold and Biomechanics," Alison Hodge, Twentieth Century Actor Training, Routledge, p.37, 2000.
  3. 이주영, 연출가 메이예르홀드, 연극과 인간, 2005
  4. 이진아, 가면의 진실: 20세기 러시아 연극의 실험과 혁신, 대학사, 2008
  5. 김용수, 연극이론의 탐구 : 대립적인 시각들의 대화, 서강대학교 출판부, 2012
  6. Diderot, Denis, Paradoxe sur le commedien, 주미사 역, 배우에 관한 역설,문학과 지성사, pp.20-21, 2001.
  7. Moore, Sonia, The Stanislavski System, Penguin Books, p.10, 1982.
  8. Gordon, Robert, The Purpose of Playing - Modern Acting Theories in Perspective, The University of Michigan Press, p.102, 2006.
  9. S. D. Balukhaty, The Seagull Produced by Stanislavski, Dennis Dobson, p.90, 1952
  10. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.33, 2003.
  11. Schmidt, Paul ed. and trans., Meyerhold at Work, Applause Books, p.11, 1996.
  12. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.34., 2003.
  13. Braun, Edward, Meyerhold on Theatre, Methuen Drama, p.51,1998.
  14. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.43., 2003.
  15. Pitches, Jonathan, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.48, 2003
  16. Law, Alma and Mel Gordon, Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics - Actor Training in Revolutionary Russia, McF, pp.95-96, 1996.
  17. M. Valentei, Vstrechis Meierkhol' dom, Iskusstvo, p.26
  18. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.109, 1967.
  19. Leach, Robert, Vsevolod Meyerhold, Cambridge University Press, p.48, 1989.
  20. 김미혜, "20세기 연극 관객의 위상 재정립의 시발(始發)- V. E. 메이어홀드(1874-1940)의 연극관과 작업을 중심으로", 한국연극학, 제14권, p.288, 2000.
  21. Braun, Edward, Meyerhold on Theatre, Methuen Drama, p.99, 1998.
  22. Braun, Edward, Meyerhold-A Revolution in Theatre, Methuen Drama, p.248, 1988.
  23. Leach, Robert, Vsevolod Meyerhold, Cambridge University Press, p.56. 1989.
  24. Pitches, Jonathan, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.32, 2003
  25. Gordon, Robert, The Purpose of Playing - Modern Acting Theories in Perspective, The University of Michigan Press, pp.109-110, 2006.
  26. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.110., 2003.
  27. Braun, Edward, Meyerhold on Theatre, Methuen Drama, p.201, 1998.
  28. Robert Leach, Stanislavski and Meyerhold, Peter Lang AG, p.142., 2003.
  29. Pitches, Jonathan, Vsevolod Meyerhold, Routledge, p.33, 2003