DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Life Index of Babyboom Generation

베이비붐세대의 디지털라이프 지수

  • 권순재 (대구대학교 경영학과) ;
  • 김미령 (대구대학교 지역사회 개발복지학과)
  • Received : 2014.03.01
  • Accepted : 2014.03.23
  • Published : 2014.03.31

Abstract

Our study measures the Digital Life Index (DLI) of baby boomers by considering the utilization of digital devices in their everyday life. The study was conducted by implementing the following three-step approach: (1) development of survey questions and data collection; (2) build Digital Life Index (DLI) model and lastly; (3) empirical analysis using the Digital Life Index (DLI). In the first stage in order to develop the survey questions to measure the digital index, two surveys were conducted. For the first preliminary survey, it was done based on the existing literatures which enabled this investigation through FGI analysis involving real professionals. The second survey was conducted by commissioning a specialized external firm. In this survey, a total of 400 data was collected to verify the validity and objectivity of the data sample. The data gathered through the survey questions was used to develop the digital index. Firstly, the appropriate factors were extracted by conducting factor analysis. This factor analysis validates and verifies the factors which are appropriate in measuring Digital Life Index (DLI). The derived factors are broadly divided into five main factors. The first factor describes the possession, purchase and use of digital device (x1). Meanwhile, the second factor describes the digital device's software (x2) and the third factor describes the participation in utilizing digital device (x3). The fourth factor describes the utilization of digital device in human personal relationship (x4) and lastly, the fifth factor describes the effect of digital device in everyday life and work environment (x5). Secondly, the digital index model was developed. The variables to represent the Digital Life Index (DLI) are ${\chi}1t,{\chi}2t,{\chi}3t,{\chi}4t$ and ${\chi}5t$. Furthermore, as experience in using the digital index grows overtime, the growth can be represented by the "S" shape. Based on the results, Digital Life Index(DLI) is distributed with the highest point at 90.3 and the lowest point at 25.9.

Keywords

References

  1. 권현정.박화옥. "베이비붐세대의 문화자본이문화활동에 미치는 영향: 문화 복지 관점에서", 한국노년학, 28(3), pp.535-553. 2008.
  2. 김동배, 김상범, 김세진, "서울지역 장노년층의 인터넷활용능력 대인관계능력 사회활동에 관한 연구," 한국노년학, 31권 3호, pp.733-749, 2011
  3. 김미령, 베이비붐세대, X세대, 준고령세대 여성의 삶의 질 구성요소 비교연구, 노인복지연구, 51호, 2011
  4. 김미령, 권순재, 박충선, "베이비붐 세대의 정보활용이 정보와 생활만족도에 미치는 영향," 노인 복지연구 57호, pp.113-136, 2012.
  5. 김봉화, "노인의 정보활용 적응기제 및 삶의 만족도간의 구조방정식 분석," 노인복지연구, 33권, pp.225-256, 2006.
  6. 김수영, "노인을 위한 인터넷 정보활용 활성화 방안," 노인복지연구, 8권, pp.61-93, 2000.
  7. 김영신, 서정희, 송인숙, 이은희, 제미경, 새로 쓰는 소비자와 시장환경, 서울, 시그마프레스. 2004.
  8. 김우성, 허은정, "베이비붐세대, X세대, Y세대 소비자들의 소비관련 가치관과 라이프 스타일의 비교", 소비문화연구, 10(4), pp. 31-53. 2007.
  9. 김혜경, "노인 정보화교육의 실태에 관한 탐색적 연구," 노인복지연구, 20권, pp.61-93, 2003
  10. 나일주.임찬영.박소화, "한국 베이비붐 세대의 은퇴 대비를 위한 정책 방향", 노인복지연구, 42, pp.151-174. 2008.
  11. 명승환 & 이복자, "고령자의 정보활용 행태에 관한 연구 정보화 인식을 중심으로," 한국지역정보화학회지, 13권, 2호, pp.23-47, 2010
  12. 박영숙. "노인 교육이 생활만족도에 미치는 영향", 노인복지연구, 21, pp.99-121. 2003.
  13. 박충선 & 이춘옥, "노년의 정보화태도와 경험이 삶의 질에 미치는 영향 대구 경북을 중심으로," 한국가족학회지, 8권, 2호, pp.25-44, 2003.
  14. 서삼원, 국가정보화종합지수 모델개발 연구, 한국전산원, 2004.
  15. 송양민. 베이비붐세대의 어제 오늘 그리고 내일, 21세기 북스. 2010.
  16. 신용주 & 구민정, "노인 정보화 교육과 노인의 생활만족도에 대한 탐색적 연구," Journal of Adult and Continuing Education, 13권, 4호, pp.119-147, 2010.
  17. 이건창, 권순재, "KMPI: 지식경영 성과지표의 실증적 분석에 관한 연구: 코스닥 (KOSDAQ)에 상장된 벤처기업을 중심으로," 경영학연구, 31권, 3호, pp.577-601, 2002.
  18. 이금룡, "정보화교육을 통한 인터넷 활용이 노년기 적응과정에 미치는 영향에 대한 탐색적 연구," 노인복지연구, 37권, pp.7-30, 2007.
  19. 이웅규, "노인 정보통신 기술 사용 행태에 따른 연구방향제시," 정보시스템연구 22권 3호, pp.59-74, 2014.
  20. 정영미, "중년층을 위한 웹기반 노년기 준비프로그램의 학습효과," 한국노년학, 29권 3호, pp.1025-1041, 2009
  21. 한경혜, 한국의 베이비부머: 라이프코스와 생활 세계에 대한 이해, 2010년 한국노년학회 춘계학술대회, 기조연설.
  22. 함인희. "베이비붐세대의 문화와 세대경험", 한국의 문화변동과 가치관, 임희섭 편저, 나남출판사, pp.215-248. 2002.
  23. 허은정.김우성. "베이비붐세대 가계와 X세대 가계의 소비지출 및 저축, 소비문화연구", 6(3), pp.79-97. 2003.
  24. Mitchell, M. B., B. Hastings, and F. Tanyel, "Generational Comparison: Xers in the United States and Korea," International Journal of Commerce & Management, 11(3), 35-53. 2001. https://doi.org/10.1108/eb047426
  25. Rosemary, E.R., New Consumer Research: The Baby Boomer from A to Z, 2007.
  26. Sutherland, Anne and Beth Thompson, Kidfluence: The Marketer's Guide to Understanding and Reaching Generation YKids, Tweens, and Teens, New York: McGraw-Hill. 2003.