References
- 강여진, 장지원, "인사공정성 인식이 조직시민행동에 미친 영향 : 서울시 공무원의 인식을 중심으로", 한국사회와 행정연구, 제16권, 제2호(2005), pp.25-53.
- 고종욱, 박종표, "MICE 산업종사자들의 직무태도에 대한 분배 및 절차공정성의 차별적 영향", 한국콘텐츠학회 논문지, 제12권, 제7호(2012), pp.123-137.
- 김범수, 이 정, 김경규, "인지된 신뢰, 위험, 유용성 및 편의성이 전자정부 민원서비스 사용의도에 미치는 영향 : 온라인 민원 안내와 민원 신청 서비스를 중심으로", 정보화정책, 제13권, 제4호(2006), pp.186-202.
- 나윤규, 홍병숙, "인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 신뢰가 지각된 유용성, 태도 및 패션상품 구매의도에 미치는 영향", 한국의류학회지, 제32권, 제5호(2008), pp.834-845. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.5.834
- 노준석, 왜 창조산업인가?, 한국콘텐츠진흥원, 창조산업과 콘텐츠, 2013.
- 문영주, 이종호, "C2C 전자상거래 신뢰와 구매의도에 미치는 영향 요인 : 블로그 이용자를 중심으로", 전자상거래학회지, 제10권, 제3호 (2009), pp.51-77.
- 백준봉 외 4명, 창조경제란 무엇이며 경제 메커니즘은 어떻게 변화할 것인가?, 디지에코, IT전략 보고서, 2013.
- 서재현, "조직공정성이 조직후원인식에 미치는 영향에 관한 연구 : 상사에 대한 신뢰의 매개역할을 중심으로", 경영학연구, 제29권, 제3호(2000), pp.451-472.
- 신정범, 시정곤, 유튜브 사용자 참여 프로젝트에서의 협동적 창작 양상 고찰, 한국HCI학회 학술대회, 2012, 1007-1009; 한국어, 한국HCI학회.
- 신종철, 강명수, "모바일 무선인터넷 사용가치가 사용의도 및 사용시간에 미치는 영향에 관한 연구", 소비자학연구, 제15권, 제2호 (2004), pp.125-143.
- 오상현, 김상현, "B2B e-마켓플레이스에서 신뢰의 선행요인과 몰입에 미치는 영향", 流通硏究, 제13권(2008), pp.1-33.
- 오창규, "정보시스템 성공 모형을 적용한 ebook 성공 모형의 평가", 정보관리학회지, 제29권, 제4호(2012), pp.61-82.
- 이 룡, 김광용, "MIM 서비스에서 지각된 네트워크외부성과 경험가치가 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제12권, 제1호(2013), pp.51-67.
- 이준기, 이민혜, 추요한, "개방형 협업을 통한 서비스 혁신 방법론", 한국전자거래학회지, 제16권, 제1호(2011), pp.49-70. https://doi.org/10.7838/jsebs.2011.16.1.049
- 이철기, 이광희, "사회적 교환이론의 관점에 입각한 노조몰입 및 노조참여 의도의 결정요인에 관한 연구", 산업경영시스템학회지, 제31권, 제3호(2008), pp.61-73.
- 조 현, 김성희, 이석기, "EDI정보 시스템의 성공모형 도출 : 의료 산업을 중심으로", 한국데이터정보과학회지, 제22권, 제2호(2011), pp.323-333.
- 최병삼, 김주한, "플랫폼의 일반적 정의가 기업의 경제적, 전략적 의사결정에 미치는 효과에 대한 연구", 상업교육연구, 제25권, 제3호(2011), pp.157-176
- 최수정, "스마트폰 기반 모바일거래 이용의 지각된 이용자 가치와 이의 결정요인", 한국전자거래학회지, 제18권, 제4호(2013), pp.273-299. https://doi.org/10.7838/jsebs.2013.18.4.273
- 한국콘텐츠 진흥원, '2009 음악산업동향 분석이슈페이퍼 자료집.
- 홍병숙, 나윤구, "지각된 쾌락적 가치, 유용성 및 용이성이 인터넷 쇼핑몰 이용태도와 패션상품 구매의도에 미치는 영향", 한국의류학회지, 제32권, 제1호(2008), pp.147-156. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.1.147
- Adams, J. S., "Inequity in social exchange, In L. Berkowitz", Advances in Experimental Social Psychology, Vol.2(1968), pp.272-283.
- Alexander, S. and M. Ruderman, "The role of procedural and distributive justice in organizational behavior", Social Justice Research, Vol.1, No.2(1987), pp.177-198. https://doi.org/10.1007/BF01048015
- Armeli, S., E. Eisenberger, P. Fasolo, and P. Lynch, "Perceived organizational support and police performance : The moderating influence of socioemotional needs", Journal of Applied Psychology, Vol.83, No.2 (1998), pp.288-297. https://doi.org/10.1037/0021-9010.83.2.288
- Chesbrough, W. V., "Open innovation : the new imperative for creating and profitingfrom technology," Oxford University Press, USA, 2006.
- Chin, W. W., "The partial least squares approach to structural equation modeling, in g. a. marcoulides", Modern Methods for Business Research, Lawrence Erlbaum, New Jersey, (1998), pp.295-336.
- Cohen, J. O., Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.), Hillsdale, Lawrence Erlbaum, New Jersey, 1988.
- Das, T. K. and B. S. Teng, "Between turst and control : developing confidence in partner cooperation in alliances", Academy Management Review, Vol.23, No.3(1998), pp. 491-512.
- Davis, F. D., R. P. Bagozzi, and Warshaw, P. R., "User acceptance of computer technology : a comparison of two theoretical models", Management science, Vol.35, No. 8(1989), pp.982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- DeLone, W. H. and E. R. McLean, "Information system success : The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1(1992), pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
- Delone, W. H., "The DeLone and McLean model of information systems success : a ten-year update", Journal of management information systems, Vol.19, No.4(2003), pp. 9-30.
- Efron, B. and R. Tibshirani, "Improvements on cross-validation : the 632+ bootstrap method", Journal of the American Statistical Association, Vol.92, No.438(1997), pp. 548-560.
- Eisenberger, R., J. Cummings, S. Armeli, and P. Lynch, "Perceived Orgational Support, Discretionary Treatment, and Job Satisfaction", Journal of Applied Psychology, Vol.82, No.5(1997), pp.812-820. https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.5.812
- Fornell, C. and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of marketing research, Vol.18, No.1(1981), pp.39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
- Frels, J. K., T. Shervani, and R. K. Srivastava, "The integrated Networks Model : Explaining Resource Allocations in Network Markets", Journal of marketing, Vol.67, No.1 (2003), pp.29-45. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.1.29.18586
- Gefen, D., E. Karahanna, and D. W. Straub, "Trust and TAM in online shopping : An Integrated model", MIS Quarterly, Vol.27, No.1(2003), pp.51-90.
- Hutchison, S., D. Sowa, and R. Eisenberger, and R. Huntington, "Perceived organizational support", Journal of Applied Psychology, Vol.71, No.3(1986), pp.500-507. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
- Jarvenpaa, S. L., N. Tricitinsky, and M. Vitale, "Consumer trust in intention store", Information Technology and Management, Vol.1, No.1-2(1999), pp.45-47.
- Kettinger, W. J. and C. C. Lee, "Pragmatic perspectives on the measurement of information systems service quality", MIS Quarterly, Vol.21, No.2(1997), pp.223-240. https://doi.org/10.2307/249421
- Konovsky, M. A., L. Roberson, and R. D. Rymph, "What Motivates Fairness? The Role of Subordinate Assertive Behavior on Managers' Interactional Fairness", Vol. 83, No.5(1989), pp.731-744.
- Mathwick, C., N. Malhotra, and E. Rigdon, "Experiential value : conceptualization, measurement and application in the catalog and Internet shopping environment", Journal of retailing, Vol.77, No.1(2001), pp.39-56. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00045-2
- McFarlin, D. B. and P. D. Sweeney, "Research notes. Distributive and procedural justice as predictors of satisfaction with personal and organizational outcomes", Academy of Management Journal, Vol.35, No. 3(1992), pp.626-637. https://doi.org/10.2307/256489
- Mclain, D. and K. Hackman, "Trust, Risk and Decision Making in organisation change", Public Administration Quarterly, Vol.23, No.2(1999), pp.152-176.
- Moorman, R. H., G. L. Blakely, and B. P. Niehoff, "Does perceived organizational support mediate the relationship between procedural justice and organizational citizenship behavior?" Academy of Management Journal, Vol.41, No.3(1998), pp.351-357. https://doi.org/10.2307/256913
- Mysers, B. L., L. A. Kappelman, and V. R. Prybutok, "A comprehensive model for assessing the quality and productivity of the information systems function : Toward a theory for information systems assessment", Information Resources Management Journal, Vol.10(1997), pp.6-25. https://doi.org/10.4018/irmj.1997010101
- Nunally, J. C. and Bernstein 3rd, I. R. Psychometric theory 3rd ed. New York, Mc- Graw-Hill., 1994.
- Pavlou, P. A., "Consumer acceptance of electronic commerce : Integrating trust and risk with the technology acceptance model", International Journal of electronic commerce, Vol.7, No.3(2003), pp.101-131.
- Price, J. L. and C. W. Mueller, Absenteeism and turnover of hospital employees, (1986).
- Ratnasingham, P., "The importance of trust in electronic commerce", Internet Research, Vol.8, No.4(1998), pp.313-321. https://doi.org/10.1108/10662249810231050
- Reichheld, F. F. and P. Schefter, "e-Loyalty : Your secret weapon on the web", Harvard Business Review, Vol.78, No.4(2000), pp. 105-113.
- Seddon, P. and M. Y. Kiew, "A partial test and development of DeLone and McLean's model of IS success", Australasian Journal of Information Systems, Vol.4, No.1(2007), pp.90-109.
- Sharma, A. and J. N. Sheth, "Web-based Marketing : The Coming Revolution in Marketing thought and Strategy", Journal of Business Research, Vol.57(1991), pp.696-702.
- Shore, L. M., L. E. Tetrick, R. R. Sinclair, and L. A. Newton, "Validation of a measure of perceived union support", Journal of Applied Psychology, Vol.79, No.6(1994), pp.971-977. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.6.971
- Sweeney, J. C. and G. N. Soutar, "Consumer perceived value : The development of a multiple item scale", Journal of retailing, Vol.77, No.2(2001), pp.203-220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
- Tenenhaus, M., V. E. Vinzia, Y. M. Chatelinc, and C. Laurob, "Pls path modeling computational statistics and data analysis", Computational Statistics and Data Analysis, Vol.48, No.1(2005), pp.159-205. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005
- Venkatesh, V. and F. D. Davis, A theoretical extension of the technology acceptance model : four longitudinal field studies, Management science, Vol.46, No.2(2000), pp.186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- Wang, Y. S., Assessing e-commerce systems success : a respecification and validation of the DeLone and McLean model of IS success, Information Systems Journal, Vol.18, No.5(2008), pp.529-557. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00268.x
- Zheng, H., D. Li, and W. Hou, Task design, motivation, and participation in crowdsourcing contests, International Journal of Electronic Commerce, Vol.15, No.4(2011), pp.57-88. https://doi.org/10.2753/JEC1086-4415150402
Cited by
- The effect of servicescape of exhibition and convention facilities in Korea and China on service orientation, job satisfaction, and organizational commitment vol.28, pp.2, 2018, https://doi.org/10.1080/21639159.2018.1436978